היישום אינו מחובר לאינטרנט

אירוניה, פארודיה וגרוטסק בקיום האבסורדי של "החוטם"- גוגול

עבודה מס' 065705

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אירוניה, פארודיה וגרוטסק בקיום האבסורדי כפי שעולה מעיבודו האופראי של שוסטקוביץ' לסיפורו הקצר של ניקולאי גוגול-"החוטם"

4,773 מילים ,3 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בתקופתו של שוסטקוביץ' חלה התפעלות מחודשת מגוגול ויצירותיו הספרותיות. הפקתו של מאיירהולד מ-1926 של "The government Inspector" היתה ציון דרך להיסטוריה של התיאטרון הרוסי והייתה אחת מהתמריצים של שוסטקוביץ' בהחלטתו לעבד אופראית את "החוטם", כמו גם עיבודו הבימתי של בולגקוב (Bulgakov) לרומן של גוגול- "נפשות מתות". אולם למה דווקא בתקופה זו, חל העניין המחודש בגוגול ובעיבוד נרטיב ליצירות מוסיקליות בכלל?
מההיכרות האישית שלי עם גוגול כסטודנטית לספרות, אני מאמינה כי ניתן לתמצת את מהותו של גוגול כסופר למשפט אחד- הוא אחד מהסופרים שיותר מהכל מבקש לצייר מציאות חסרת פשר ואבסורדית אשר מתעתעת בנו לכל אורך הדרך עקב עיגונה החלקי במציאות המוכרת לנו. על כן, הוא מצליח לצייר מציאות עימה יכול שוסטקוביץ' להזדהות: מציאות היררכית, "כבודה למדי", עוטה "ארשת של חשיבות", נגועה בטמטום בירוקרטי ובפרטנות פקידותית כפייתית המנומרת פה ושם בהבלחות של טירוף; מציאות אשר כל הדמויות הפועלות בתוכה הן גם מהוגנות-מנומסות וגם צבועות ונוכלות; מציאות אשר בה יודע כל אחד את מקומו המדויק בסולם החברתי הנוקשה, כל אחד מתעלל בפחותים ומלקק את מגפי העליונים ועם זאת, כבר מן ההתחלה גוגול מכין אותנו לעובדה כי אין הסבר וודאי למתרחש בעלילה. יותר מזאת, הוא מבקש שנקבל את היסדקות ההיגיון והתרפטותו כחלק בלתי נפרד מן הכוחות השוררים כאן: שיממון מטמטם, אכזריות גסה, ניוון מוסרי וייאוש קיומי. האבסורד הקיומי שהוא במרכז יצירתו של גוגול ועל כן גם במרכז האופרה של שוסטקוביץ', מתייחס לפער בין החיים שאנו מנהלים לבין חוסר התכלית הברור שלהם ולעובדה שאף על פי כן אנו ממשיכים בשגרה, ללא קוד מוסרי בלתי תלוי שיתן לנו הצדקה או תכלית. אני מאמינה כי שוסטקוביץ' שחי במציאות חסרת פשר וחמלה אנושית לעיתים כל כך קרובות, בחר לבטא ואף להקצין את האבסורד הגוגוליאני ולבחון את מקריות המצבים שאנשים מוצאים עצמם בהם, ואת האבסורדיות של מאמציהם להתמודד עימם בצורה רציונאלית. באמצעות אופרה זו, ובאמצעות רבות מיצירותיו, בוחר שוסטקוביץ' להתמודד עם העולם בו הוא חי. באי עקביות ואי תיאום מכוונים ובאוצר מילים מוזיקלי קונטרסטי (לעיתים דל ולעיתים משתפך) מחזק שוסטקוביץ' את היסוד הגרוטסקי בעיצוב הדמות, שיש בה לעיתים יותר פארסה מטראגדיה, ואת הגרוטסקי בעולם נטול חמלה שעליו אפשר להסתכל רק בעיניים חצי צוחקות, על מנת שלא לאבד את הדעת.

ראשי פרקים:
1.מבוא
2. רקע ביוגרפי ועלילתי-
א/ גוגול
ב/ שוסטקוביץ'
ג/ עלילת "האף" מאת גוגול
3. אבסורד וטכניקות ליצירת האבסורד
4.המפגש בין נרטיב לעיבוד אופראי ובין גוגול לשוסטקוביץ':
א/ עיבוד נרטיב לכדי אופרה
ב/ האבסורד השוסטקוביצ'י
5.ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לענייננו יותר חשוב להבין את מושג האבסורד הקיומי הלקוח מהפילוסופיה, או ליתר דיוק מזרם האקזיסטנציאליזם. האבסורד הקיומי מתייחס לפער בין החיים שאנו מנהלים לבין חוסר התכלית הברור שלהם. אנו חיים את חיינו בידיעה שחיינו חסרי משמעות לחלוטין, ובכל זאת אנו ממשיכים בשגרה על אף האבסורד שבכך. כיוון שהאקזיסטנציאליזם היא תורה פילוסופית חילונית, חוסר המשמעות האינהרנטי של החיים שהיא מציגה נובע מכך שאין יישות עליונה או קוד מוסרי בלתי תלוי שיתן הצדקה או תכלית לאף פעולה או החלטה. האדם אנוס להכריע הכרעות מוסריות על סמך קריטריונים שהוא קובע לעצמו, ולכן אינו משרת מטרה נעלה ממנו. אלבר קאמי- גדול סופרי האבסורד, טוען כי פתרון האבסורד אינו התאבדות אלא ההתמודדות עימו.

תגים:

ספרות · רוסית · מוסיקה · הלחנה · סטלין · אופרה · אבסורד · אירוניה · גרוטסק · גוגול · שוסטקוביץ

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אירוניה, פארודיה וגרוטסק בקיום האבסורדי של "החוטם"- גוגול", סמינריון אודות "אירוניה, פארודיה וגרוטסק בקיום האבסורדי של "החוטם"- גוגול" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.