היישום אינו מחובר לאינטרנט

יהודה אריה ממודנה- השקפתו על האינטלקטואליזם

עבודה מס' 065687

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תולדותיו ותקופתו של יהודה אריה ממודנה והערכת התייחסותו למושג אינלקטואליות על פי כתביו.

4,901 מילים ,9 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

יהודה אריה ממודנה היה פילוסוף שכתב ספרים ומסות אודות תקופתו ובנושאים רוחניים שונים. בחייו הסוערים של הרב ויצירתו הרבגונות מתמזגים רבים מן הקווים המאפיינים את מאווייהם ותרבותם של יהודי ונציה בחצית הראשונה של המאה הי"ז.
מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור בקצרה את תולדותיו ואת תקופתו, ולאחר מכן להעריך את התייחסותו למושג אינטלקטואליות, על פי כתביו.

היהודים באיטליה היו נתונים תחת שלטון נוקשה שהפלה אותם בשל היותם יהודים. למעשה, חוץ מכלכלה, הם היו מנודים מכל פעילות אחרת.
האפשרות היחידה שלהם להשתלב היתה באמצעות המרת דת. המרות הדת באיטליה מצביעות על הלחץ שהפעיל העולם הנוצרי על היהודים וגם על האדישות הדתית, המאיצים מדרך הטבע לבחור בחירה אופורטוניסטית בתחום הדת, כידוע גם בתקופה הנוכחית.
כמו במקומות אחרים ובזמנים אחרים, כך גם באיטליה של העת החדשה התקיימו כל הגורמים האלה. אין איפוא להתפלא אם מספר המבכרים לנטוש את היהדות באיטליה היה גבוה יותר מהמספר שרשם הזיכרון הקולקטיבי. אין מחקרים משווים הנוגעים לאיטליה ולשאר ארצות המערב, אך עובדה אחת בולטת בבירור: המרת הדת היתה תופעה בעלת מימדים גדולים. לעיתים קרובות המדובר בעלובי נפש אשר שגו באשליה שיש בכוחם של מי הטבילה להוציא אותם ממצבם הקשה: קבצנים שהמירו את דתם, ובמקרים אחרים אף חזרו פעמים במקומות שונים על טקס המרת הדת ועל הטבילה, כדי לקבל מעות מגמילות החסד המיסיונרית.
בליבורנו היהודים היו מוגנים מפני המרה בצ'רטר שפורסם בשנת 1593 הוקדשה פסקה שלימה לבעיה זו ובא נאמר כי ילדים יהודים יכולים להיטבל בניגוד לרצון הוריהם אם הם מעל לגיל 13, וגם אם קרוביהם צריכים לדאוג להם, ולתמוך בהם עד שיבצעו את הצעד הסופי. אחרי שהמירו דתם, אין לילדים זכות לתביעה נגד הוריהם (פרט לירושה ונדוניה). אין להם רשות להביע רגשותיהם כלפיהם וכלפי דתם הישנה ולהעיד בבית משפט נגדם או בעדם(1).
--------------------------------------------------------------------
1. סנדרס מרים, המומרים באיטליה במאה הט"ז, יחסם ליהודים וליהדות בהלכה ובמעשה עמודים 36-54.

תוכן עניינים:
מבוא
1.1 מטרת העבודה
1.2 חיי היהודים באיטליה במאה הי"ז
קורות חייו
2.1 תולדותיו
2.2 משפחתו
2.3 כתיבתו
2.4 רמתם הדתית של היהודים
מיהו האינטלקטואל היהודי
3.1 חובת הנחלת המורשת והרעיונות
3.2 אינטלקטואליזם נוצרי
3.3 התפלמסות עם אוריאל אקוסטא
3.4 חוכמה חיצונית
3.5 ריא"מ כשומר מפני פריצת גדר
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

יהודה אריה ממודנה (להלן ריא"מ) היה רב, סופר וחוקר באיטליה. הוא נולד בונציה בן למשפחה מכובדת.
מגיל צעיר הפתיע בכשרונותיו הבלתי מצויים ובידיעותיו הרבות. בן שנתיים וחצי קרא בעל פה את ההפטרות ובן שלוש תרגם לאיטלקית קטעים מהתורה. אביו, התברך בכשרונותיו הטובים של הילד, ונתן לו חינוך מקיף.
בן ארבע עשרה כתב קונטרס נגד המשחק בקלפים- "סור מרע". אך הוא עצמו היה שטוף במשחק זה, שהמיט עליו תלאות רבות. כדי לחלץ עצמו ממצוקה חומרית נאלץ לנצל את כשרונותיו הרב צדדים ושימש חליפות כמורה, דרשן, מגיה, חזן ורב(3).
--------------------------------------------------------------------
3. האנציקלופדיה העברית, ערך יהודה אריה ממודנה.

תגים:

יהודים · איטליה · ונציה · מומרים · אירופה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יהודה אריה ממודנה- השקפתו על האינטלקטואליזם", סמינריון אודות "יהודה אריה ממודנה- השקפתו על האינטלקטואליזם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.