היישום אינו מחובר לאינטרנט

עובדים זרים והשפעתם על כלכלת ישראל

עבודה מס' 065625

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד העסקת עובדים זרים בישראל משנה את פני המערך הכלכלי בישראל, ובמה היא שונה או דומה להעסקתם באירופה, ובגרמניה במיוחד.

5,798 מילים ,27 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מבחינה כלכלית לעובדים הזרים הלא חוקיים יש השפעה ניכרת על הגידול באבטלה בשל דחיקת העובדים הישראלים, בעיקר החלשים, אל מחוץ לשוק העבודה. בנוסף, קיימת "בריחת כספים" מהארץ אל ארצות מוצאם מאחר והם שולחים את עיקר הכנסתם למשפחתם בניכר (כל שנה מועבר סך של כ- 100 מיליון דולר לחו"ל)(2). השוהים הבלתי חוקיים מהווים 5% מכלל האוכלוסיה אך כמעט ואינם משלמים מסים. כך נוצר עומס גדול על התשתיות הקיימות מבלי יכולת לדאוג לתחזוקתם. בהיבט החברתי מבחינה דמוגרפית נרקמת מדינה בתוך מדינה הנהנית משירותי המדינה הקיימת אך אינה נושאת בעול ובנטל לקיים אותה. הצביון היהודי של המדינה נפגם בשל נשואי תערובת. על פי דיווחים לא רשמיים, רבים מהנתינים הזרים הבלתי חוקיים חשופים לפעילות פלילית כנגדם, פשיעה זו ברובה אינה מדווחת (נתונים למעשי שוד ואלימות, ניצול בידי מעסיקים וכו'). לעיתים הם בעצמם מהווים חלק ממעגל הפעילות הפלילית כמו: זנות, תעשיית תיעוד מזוייף וכו'. מבחינה ביטחונית השוהים הבלתי חוקיים בשל העדר זיקה לאומית עלולים להוות פלטפורמה לעבירות ביטחוניות והתחברות לגורמי פשע ולבסוף, מבחינה סוציאלית רובם ככולם חווים מציאות לא נעימה. הם חשופים להתעללות מעבידים, ל"מאפיות" פנימיות ולפחד מתמיד מפני ידו המתארכת של נחוק. הם אינם יכולים לפנות לרשויות ולקבל הגנה סוציאלית ומשפטית אלמנטרית, הם אינם זכאים לשירותי בריאות, הפרשות לגימלאות, חינוך והגנה מאלימות. למעשה לאיש אין מידע אמיתי על מצבם. לאור כל זאת, הוחלט בהחלטת ממשלה מה - 18/8/02 כי מדינת ישראל תרחיק באמצעות משטרת ישראל ומנהלת ההגירה נתינים זרים בלתי חוקיים השוהים בישראל ואמנם כיום האכיפה נמצאת בעיצומה כאשר האפשרות לעזוב מרצון ניתנת לעובדים הזרים כצעד ראשון.
מטרת עבודה זו הינה בדיקת ההשפעה שיש להעסקת עובדים זרים על הכלכלה הישראלית ומערכת יחסי העבודה על היבטיהן השונים כגון: כיצד העסקת זרים משפיעה על הדינמיקה בשוק העבודה הישראלי בתחום הבניה, הסכמי עבודה, שכר עובדים, זכויות עובד ויחסי עובד מעביד. ישאלו שאלות כגון: האם העסקת עובדים זרים פוגעת באזרחי המדינה, רווחתם הכלכלית וזכויות העובד שלהם ומרעה את מצבם, ואם כן כיצד הדבר בא לידי ביטוי. העבודה תתמקד בהשוואה עם המצב בגרמניה ובהשלכות שיש למגמת הגידול במספר העובדים הזרים בארץ והעסקתם של המשק הישראלי, על העובדים בו, זכויותיהם, האינטרסים של הריבון והמעסיקים, ודרכי פתרון.


תוכן העניינים:
1. מבוא
2. שוק העבודה הישראלי - העובדים הזרים והאבטלה
3. סקירת העסקת עובדים זרים בעולם
4. סקירת העסקת עובדים זרים בגרמניה
5. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מדינת ישראל הפכה ליעד מבוקש להגירה בכלל ולעבודה בפרט בשל מספר סיבות. רמת החיים הגבוהה, האוכלוסייה הסובלנית, פערי השכר בין ישראל לארצות המוצא וזמינות התעסוקה, (באסיה ובדרום אמריקה השכר החודשי נע בסביבות 30-40$ לעומת 600$ - שכר המינימום המוצע בישראל) . בנוסף יש לזכור כי שעריהן של מדינות המערב האחרות נסגרו ברובן בפני מהגרים בשל המצב הכלכלי, האבטלה והבעיות החברתיות. בצד הסיבות שגרמו להגירת עובדים, הכניסה לישראל הייתה עד כה קלה באופן יחסי והסיכון שנטל על עצמו עובד זר השוהה בארץ שלא כחוק הסתכם לכל היותר בגירוש חזרה לארץ הולדתו . עובד זר עפ"י חוק הוא עובד שאינו אזרח או תושב ישראל. הגדרה זו כללה בעבר וגם כיום את עובדי "השטחים", אך לגבי אלה קיימים הסדרים משפטיים - מדיניים ספציפיים כך שבעבודה זו השימוש במונח יתייחס לכאלה המגיעים מעבר לים. כתוצאה מהאינתיפאדה הראשונה וזו הנוכחית והמחסור שנוצר בכח עבודה החליטה המדינה לייבא עובדים זרים. מדיניות זו התבססה על 3 נקודות עיקריות:
מספרם של העובדים יוגבל עפ"י מכסה.
העובדים יצוידו באישורי עבודה בהם יצוין שם המעסיק הישראלי.
השכר יהיה שווה לשכר העובדים הישראלים בתפקידים ורמות מיומנות דומים.

תגים:

שוק העבודה · שכר · תחום הבנייה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עובדים זרים והשפעתם על כלכלת ישראל", סמינריון אודות "עובדים זרים והשפעתם על כלכלת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.