היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיקרו ומאקרו כלכלה אסלאמית-האיסור על לקיחת ריבית

עבודה מס' 065594

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת איסור הריבית באיסלם כחלק מהמערכת הכלכלית ואת הדרכים שנוצרו על מנת לעקוף את האיסור.

16,713 מילים ,18 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

מכל דתות העולם דת האסלאם היא הדת הפוליטית ביותר. מלכות האלוקים לפיה איננה בשמיים- כמו בנצרות, וגם אינה נדחית עד לימות המשיח כמו ביהדות. את חוקי האסלאם יש לקיים כאן ועכשיו על ידי החלתו של החוק האלוהי "השריעה". למסגרות ולמדינה יש איפוא חשיבות מכרעת באסלאם, שכן רק במסגרתה ניתן ליישם את השריעה במלואה לא רק בענייני אישות וכלכלה, אלא גם בעניינים לאומיים.
הריבית אסורה על פי האסלאם. על פי הגדרת מילון אבן שושן ריבית היא התמורה עבור מתן כסף אחר לזמן קצוב. ואכן, ריבית היא הסכום שמקבל בעל ממון המוכן לתת לאחר לעשות בו שימוש.
הסיבה לאיסור ריבית מובנת מאליה: אדם שיש לו ממון יכול לחדול מעבודה פיזית או אחרת וליהנות מהממון שיש בידו. דבר זה משיח את מידותיו של האדם היות וה"בטלה מביאה לידי חטא". מנגד, האדם שאין לו ממון צריך לא רק ליצרו אלא גם לשלם ללא הרף ריבית עבורו ובכך יש למעשה עושק.
מנגד, כיום במערכת הבינלאומית הריבית אינה רק תמורה אלא גם כלי מדיניות. כאשר רוצים להגביר או להקטין אינפלציה, וכאשר רוצים ליצור עודף או גרעון במאזן התשלומים, ועוד. כלומר הריבית הינה כורח המציאות. זאת ועוד, המערכת הבינלאומית מעודדת לקיחת ריבית שהרי העברות והלוואות ממדינה אחת לשניה נושאות ריבית(1).

מטרת העבודה הנוכחית היא לבדוק את איסור הריבית באסלם כחלק מהמערכת הכלכלית ואת הדרכים שנוצרו על מנת לעקוף את האיסור. כפי שנראה להלן, ברבות השנים הבנקים האסלאמים פיתחו מערכת של הלוואות במעין ריבית ובכך יצרו מערכת בנקאות כפולה.
עבדוה תסקור ראשית את כלכלת ארצות האסלאם (מיקרו ומקרו) לאחר מכן את איסור לקיחת ריבית ועקיפותיו. לסיכום תושווה השיטה מול השיטה היהודית, שגם היא אוסרת לקיחת ריבית.
---------------------------------------------------------------------
1. MUNDELL ROBERT, EMU AND INTERNATIONAL MONETARY SYSTEM, COLOMBIA UNIVERSITY, 1993.
ראשי פרקים
מבוא
1.1 מטרת העבודה
1.2 הצגת הנושא
1.3 חשיבות הריבית במערכת הבינלאומית
מיקרו כלכלה
2.1 הדת והאדמיניסטרציה
2.2 הבעיה הכלכלית
2.3 התנהגות הצרכן האסלאמי
2.4 תיאורית הפירמה האסלאמית
2.5 מאקרו כלכלה אסלאמית
2.6 נכסים פיננסים
2.7 מודל מאקרו כלכלי אסלאמי
2.8 החקלאות
2.9 הנפט
2.10 עבדות
המודרבה
3.1 הגדרה
3.2 חוקיות המודרבה
3.3 ההתפתחות בספרות
3.4 הצדק מוסרי
שיתוף ברווח ובהפסד: מודרבה ומושרקה
4.1 הוראות השריעה
4.2 תאור המודרבא והמושרקה
מודרבה בבנקאות האיסלמית- הלכה למעשה
5.1 הון
5.2 ניהול
5.3 משך הזמן המותר לשימוש במודרבא
5.4 ערבות
5.5 שיתוף ברווחים ובהפסדים
5.6 הראיות
הבנקים האסלמיים המודרניים
6.1 השינוי שחל בבנקים
6.2 דרכי הפעולה
השוואה למשפט העברי
7.1 הכלאת השיטה הדתית והחילונית
7.2 מעמדה של המדינה
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

שיעורי הריבית נקבעים בכל מדינה ומדינה אולם הם גם תוצאה של כוחות בינלאומיים שלא ניתן להתעלם מהם. הכלכלנים מעריכים כי ניידות ההון הגוברת בעולם תוריד את שערי הריבית הריאליים היות והכמות המוצעת של המטבע תגדל. אי לכך גם הריבית שיקבלו החוסכים תקטן ואז יכול להיות כי שיעורו החיסכון יקטנו, אולם מה שיפצה את אזרחי החברות הוא ירידת אי הוודאות בקשר לערך המטבעות.
בעיה נוספת בתנועות ההון היא בריחה של הון ממדינה בה שיעור הריבית הריאלי נמוך יותר, לדוגמא בארצות אסאלם בהן הפיתוח והצמיחה נמוכות, וגם בשל גורמים אקסוגניים: פחות סיכונים, יחס הון עצמי להתחייבויות גבוה וכיו"ב. בעיה זו תיפתר ע"י איחוד כללי הפעולה של בנקים בטווח הארוך אולם בטווח הקצר לא ניתן לדעת(2).
--------------------------------------------------------------------
2. EDIM PETER ANDERS AND HENRY OLSSON, "POLITICAL DETERMINATIONS OF BUDGET DEFICITS- COALITION EFFECT VERSUS MINORITY EFFECTS", 1991, EUROPEAN ECONOMIC REVIEW, 35, PP.1597-1603.

תגים:

אסלאם · הלוואה · ממון · איסלם · תיאולוגיה · צדקה · זכאת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיקרו ומאקרו כלכלה אסלאמית-האיסור על לקיחת ריבית", סמינריון אודות "מיקרו ומאקרו כלכלה אסלאמית-האיסור על לקיחת ריבית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.