היישום אינו מחובר לאינטרנט

גישתו הציונית של הרב מרדכי קפלן

עבודה מס' 065562

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דמותו של הרב היהודי מרדכי קפלן שהיגר לארה"ב בשלהי המאה ה- 19 ופעל בה לכל אורך המאה ה- 20, עד לפטירתו.

5,417 מילים ,12 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

הישוב היהודי בארה"ב החל לפרוח עוד במאה התשע עשרה, עת הגיעו אליו יהודים לאחר הפרעות ברוסיה. יהודים אלו היו אורתודוכסיים, שנקעה נפשם מהאנטישמיות וסברו כי בארה"ב יוכלו לחיות חיים יהודים שלווים. חלק אחר, קטן הרבה יותר היגר לא"י בעליות הראשונה, השניה והשלישית.
בקיבוץ היהודי בארה"ב היו מספר זרמים שהתחלקו לציונים ולא ציוניים. בין הלא ציונים ניתן למנות בעיקר את הועד היהודי האמריקאי. הארגון נוסד בראש ובראשונה על מנת להתגונן מפני אנטישמיות ואפליה. הוועד, השקיע מאמצים רבים בהנהגה על זכויות היהודים ובהדרגה הרחיב את תחומי פעילותו וכלל בהם גם את עניני ארץ ישראל. בימי מלחמת העולם השניה היה הועד "הגוף הלא ציוני החשוב ביותר" בעיני דעת הקהל הארצישראלית. הועד היה מעוזם של בני המעמדות הגבוהים, בעלי עוצמה הפיננסית והעמדות הבכירות בחברה האמריקנית הכללית. חברי הוועד היו ברובם צאצאי מהגרים מגרמניה ומארצות אחרות במרכז אירופה, שהגיעו לארצות הברית לפני ההגירה ההמונית של שלהי המאה הי"ט. היו ארגונים נוספים יהודיים שלא דגלו בשיבה לציון, אולם רוב הארגונים היהודיים ראו בחיוב את ישוב א"י.
הרב קפלן ראה באור שונה משאר הציונים בני דורו את החובה לישוב א"י. כפי שנראה להלן, גם הוא ראה בחיוב את השיבה לציון, אולם סבר כי ניתן גם להתיישב בארה"ב, שבה אין כמעט אנטישמיות. הוא חיבב את הציונים הראשונים אולם חלק עליהם במספר נקודות. גם על הציונים החילוניים שהקימו את המדינה חלק קפלן בסוברו כי הם שוגים.

מטרת העבודה הנוכחית היא לבדוק את דעותיו של קפלן אודות הציונות. תכלית העבודה היא להעריך האם הוא צדק בכל הנוגע להגותו הציונית ולרצונו לפתח את הקהילה היהודית בארה"ב.
העבודה תסתמך על ספרות, שאינה רבה, נכתבה אודותיו, למרות שמסכת חייו השתרעה על פני רוב המאורעות והתקופות הגדולות של המאה העשרים.

ראשי פרקים:
מבוא
קורותיו של הרב קפלן
תפיסת ארה"ב בראיית הרב
3.1 מדוע ארה"ב מתאימה ליהודים
3.2 ניסיונו לחדש את החיים היהודים בא"י
ביקורתו על מייסדי מדינת ישראל
4.1 הסוציאליזם הציוני
4.2 הדמוקרטיה המערבית
תפיסתו היהודית
5.1 יחסו להומניזם ולדת האזרחית האמריקאית
5.2 "היהודים כציוויליזציה"
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

היהודים שהגיעו לארה"ב היו עסוקים בניסיונות כלכליים לשקם את עצמם. בארה"ב היו אפשרויות רבות לפרנסה, והיהודים ניצלו את כישרונותיהם להתבססות.
אחד מהמהגרים לארה"ב היה הרב מרכי קפלן. מרדכי מנחם קפלן נולד ב- 11 ביוני 1881 בעיירה בליטא למשפחה שמסורת דורות לה בתלמוד תורה. הוא מתאר בפרוטרוט את זכרונותיו מהבית החסידי בו גדל ואת מאבקה של המשפה במתנגדים(1).
בהיות הנער בן שבע הוזמן אביו אל ניו יורק, כדי לכהן שם כחבר בבית הדין הרבני. מקץ שנה אחת באו מרדכי קפלן הצעיר ושאר בני המשפחה אל ארה"ב. הוא היה אפוא חלק מאותם שני מיליוני היהודים שבאו בשנים 1881-1914 מאירופה המזרחית אל ארה"ב. היהודים היו כמעט עשירית מבין כל המהגרים אל ארה"ב באותן השנים והם היו הרבה יותר "זרים" מן המהגרים מאנגליה ומסקנדינביה שהטביעו את חותמם על ההגירות הקודמות. המהגרים החדשים האלה הפכו את אמריקה, שהיתה עד אז בעיקר אנגלוסקסית ופרוטסטנטית לארץ הרבה יותר מורכבת.
כרוב בני ימיו, התענג קפלן על ההזדמנות שנתנה לו ארה"ב- חירות וחופש ביטוי עצמי. ארתור הרצברג מדמה אותו מבחינת מעשיו לאחד העם ומבחינת הגותו לרבי נחמן כרוכמל (פילוסוף יהודי מהמאה ה- 19). הרב קפלן, שראה באחד העם מורו הרוחני טען כי אחד העם אלא הקיף בניתוחיו את התיאולוגיה עם המדינתאות. לדעת קפלן, יש לבדוק אם העם בשל הן מבחינה מדינית והן מבחינה תיאולוגית לעלות לישראל (2).
----------------------------------------------------------------------
1. kaplan mordecai, "the influences that have shaped my life", p.28.
2. Scult mel "judaism faces the twentieth century", a bibliography by mordecai m. kaplan p.310

תגים:

יהדות · ציונות · תרבות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גישתו הציונית של הרב מרדכי קפלן", סמינריון אודות "גישתו הציונית של הרב מרדכי קפלן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.