היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת גורמי התרבות הלאומית על הצמיחה והתפתחות כלכלית

עבודה מס' 065471

מחיר: 603.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת גורמים תרבותיים וחברתיים על צמיחה כלכלית בכלל ועל ערכי העבודה בפרט. הדוגמאות הבולטות הן יפן והודו שהתפתחו בקצב שונה למרות ההיסטוריה ומשאבים אחרים.

18,818 מילים ,40 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

עבודה זו, מתמקדת בחיפוש אחר הגורמים שמשפיעים על הצמיחה הכלכלית. לאורך כל ההיסטוריה האנושית, חיפשו כלכלנים, אנתרופולוגים, סוציולוגים, אחר הסוד של צמיחה כלכלית. כמו כן, היו הרבה מאוד תיאוריות שונות ומשונות שניסו להסביר את תהליך הצמיחה, אך מעולם לא התקבלה שום תיאוריה כזו כחד משמעית ללא הסתייגויות ומקובלת על רוב החוקרים. בעבודה זו, ברצוני לשפוך קצת אור על מסתורי הצמיחה הכלכלית, להראות את דרכי חשיבתם של גדולי החוקרים, לבקר את חלקם ולתמוך באחרים, ולבסוף לנסות לקדם את רעיון שלי לגבי גורמים של צמיחה כלכלית, המסתמך על חוקרים בודדים שהתייחסו לגורמים התנהגותיים וערכיים כמובילים במחקרים האלו (כגון תרבות). כמו כן, בכוונתי גם להדגים ולהמחיש את החלק התיאורטי בעזרת דוגמאות של חברות שנמצאות על שתי קצוות של תהליך הצמיחה - הודו ויפן.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
1. הגדרת הצמיחה
תיאוריות של צמיחה כלכלית
1. סוד הצמיחה על פי אדם סמית
2. הכלכלנים הקלאסיים
3. תיאוריות אחרות
4. תיאוריה מודרנית- מודל סולו
5. שארית סולו
תרבות כגורם מסביר של צמיחה כלכלית
1. הגדרת תרבות
2. השפעת התרבות על צמיחה - תיאוריות ראשונות
3. תיאוריות מודרניות
4. פירוט הגורמים העיקריים שמושפעים מתרבות לאומית.
ערכי עבודה
1. הגדרת המושגים
2. מודל ממחקר בינלאומי של השפעת תרבות הלאומית על ערכי העבודה.
3. מודל של יצחק הרפז
4. מודל של HOFSTEDE
דוגמאות וסקירת מדינות
1. יפן
2. הודו
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

ההכנסה לנפש בארה"ב קרובה ל-38 אלף דולר בשנה. ההכנסה לנפש בהודו קרובה ל-600 דולר בשנה. שתי יבשות גדולות, שתיהן שופעות אוצרות טבע אך גם חשופות לפגעיה. לפני כ 300 שנה היתה אחת מהן זנוחה, מפגרת ומרוחקת משאר העולם: זו היתה יבשתה של אמריקה הצפונית. הודו, לעומתה, היתה קולוניה בריטית מתקדמת, משולבת בסחר בינלאומי ומושכת יזמים ומשקיעים. איש לא העלה בדעתו אז שאמריקה תשיג, תעבור ותשאיר מאחור את הודו. ועוד במרחק כזה.
אם נתבונן במפה כלכלית (ראה נספח א'), נגלה מיד פערים ענקיים ברמת החיים בין המדינות השונות. ואם נתעמק במקצת בהיסטוריה, נגלה גם פערים עצומים בקצב שבו התפתחו המדינות השונות, בדרך-כלל בניגוד לתחזיות המומחים. יפאן שלאחר מלחמת העולם השנייה הייתה עי חורבות, שתושביו עניים ומפוחדים. ארגנטינה היתה מדינה שיצאה מסערת המלחמות ללא פגע, מחוזקת ובטוחה בעצמה, ארץ שתושביה נהנים מרמת חיים טובה. חלפו 50 שנים ומה קרה? באמצע שנות ה-90 הפכה יפאן לארץ עם תוצר לנפש מן הגבוהים בעולם וארגנטינה הידרדרה למעמד של מדינה על סף העוני. וזאת לא דוגמא היחידה, אם ניקח את האזור בו אנחנו חיים - מזרח התיכון, ניתן לראות את ההבדל ממשי בהתפתחות כלכלית לאורך ההיסטוריה. יהודים ראשונים שבאו לפלסטינה מצאו כאן רצועת חוף שכלכלתה מבוססת על חקלאות מדברית ומפגרת אחרי משקים פורחים יחסית של מדינות ערביות השוכנות, כגון סוריה, ירדן ועיראק. כיום, ההכנסה לנפש בישראל גבוהה בהרבה ממדינות אלו.
והשאלה היא למה? מדוע מדינות אחדות מתפתחות בקצב כה מסחרר, כאשר כלכלות של מדינות אחרות נסוגות, מתכווצות ונזרקות ממשבר למשבר (ראה נספח ז' וח'). כיצד קורה מצב שתושבי מדינה אחת עם מלאי ענק של אוצרות טבע נמצאים בפיגור כלכלי וחברתי, כאשר שכנותיהם ללא כל אוצרות טבע, במצב מלחמה תמידי, וללא הכרה של חצי העולם התפתחו בצורה דמיונית לעומתם. מהו בעצם סוד של הצמיחה והשגשוג הכלכלי? האם ניתן להעתיק את הסוד לכלכלתם של מדינות האחרות? האם כדאי להעתיק אותו?
ובכן, בעבודה זו אנסה לשפוך קצת אור על המסתורי הצמיחה הכלכלית, אסביר את המושג של צמיחה והתפתחות, אציג תיאוריות שונות של צמיחה הכלכלית לאורך ההיסטוריה ואת ההסתייגויות מתיאוריות אלו. כמו כן, אסביר את התיאוריה המקובלת והנלמדת היום, אציג את הגורם בלתי מוסבר של התיאוריה ואנסה לפתור את תעלומת הצמיחה בעזרת גורם זה.

תגים:

צמיחה כלכלית · התפתחות כלכלית · סולו · שארית סולו · אדם סמית · ערכי עבודה · יפן · הודו · קאסטות · משמעות העבודה · תרבות · שיעור חיסכון · שיעור הילודה · ריבוי טבעי · תרבות לאומית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת גורמי התרבות הלאומית על הצמיחה והתפתחות כלכלית", סמינריון אודות "השפעת גורמי התרבות הלאומית על הצמיחה והתפתחות כלכלית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.