היישום אינו מחובר לאינטרנט

השמש, הקו המחולק והמערה

עבודה מס' 065468

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשלושה ממשלי אפלטון.

3,975 מילים ,1 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

משל הקו המחולק מופיע בין שני משלים נוספים. אוסף זה של שלושה משלים עניינם אחד והוא הגדרת האידאה העליונה שמעל האידאות המחולקות.
משל השמש - עוסקת ביחס שבין באידאה לעולם הממשי.
משל הקו המחולק - עוסק בחלוקה הפנימית בתוך העולם הממשי ובתוך העולם המושכל.
משל המערה - עוסק בחינוך ובהורדה של מושגים אלו אל העם.
משלים אלו באים לענות בעקיפין גם על השאלה שהעלתי בתחילת הדיון ואני אעמוד על כך בהמשך.

קטע מהעבודה:

"ואדימאנטוס אמר: סוקראטס, בכך לא יוכל שום אדם להתנגד לך. אלא שהשומעים מפיך דברים כגון מה שהשמעת עתה, יקרה להם מדי פעם בפעם כמקרה הזה: מדמים הם בנפשם שבשל חוסר נסיונם בשאלות ותשובות מטה אותם מהלך שיחה עם כל בעיה ובעיה מעט קט מדעתם, ובהצטבר הסטיות הקטנות האלו, מתגלה בסופם של הדברים שהנה נכשלו כשלון חרוץ, וסתרו הנחותיהם הראשונות. וכמו במשחק הפסיפסים, שהבקיאים בו סוגרים בסוף המשחק על שאינם בקיאים, והללו לא נותר להם שום מהלך, כן נמצאים אף הם בסופם של הדברים מסוגרים מכל עבר, ולא נותר להם מה יאמרו, כשגם עליהם כפה משחק מסוים, שונה מההוא, שאינו מתקיים בפסיפסים, אלא במילים. אך האמת אין לה, לפי דעתם, ולא כלום עם תוצאה זו של המשחק. כך אני אומר בשוותי לעיני את אשר נתהווה כעת. שהנה יכול אדם לבוא ולטעון, שבדיבור איננו מסוגל להשיבך דבר על כל בעיה ובעיה, אולם למעשה רואה הוא, שמכל הפונים אל הפילוסופיה שאינם עוסקים בה לשם חינוכם בלבד, ואינם נפטרים ממנה בעודם צעירים לימים, אלא ממשיכים בה זמן רב יותר, - הרי רובם נעשים משונים עד למאוד, אם לא לקרוא להם מקולקלים לגמרי, ואלה מהם שנראים הגונים ביותר - אף אותם העמיד עיסוק זה, שאתה משבחו, לפחות במצב זה: שנעשו חסרי תועלת למדינותיהם." (פוליטאה ו ליבס 383)

בנאום זה, החריג באורכו עבור אדימאנטוס שלעיתים נראה כבובה המנענעת בראשה לסוקראטס לצורך קידום הדיון, מעלה אדימאנטוס שאלה כואבת המנוסחת בזהירות של יריב לא שקול במשחק המילים שאינו בקיא בו מול רב אומן כסוקראטס.
השאלה, שאינה שאלה פילוסופית אלא שאלה קיומית, מביאה דוגמא מן המציאות שמערערת את התאוריות הפילוסופיות המושלמות כביכול שבנה סוקראטס.
אם כל השבחים שחלק סוקראטס לפילוסופיה יסודם באמת, ואם זוהי גולת הכותרת של המדע והחקר האנושי, איך בכל זאת נראה במציאות שהפילוסופים: משונים, מקולקלים וחסרי תועלת?

תגים:

אפלטון · פוליטאה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השמש, הקו המחולק והמערה", סמינריון אודות "השמש, הקו המחולק והמערה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.