היישום אינו מחובר לאינטרנט

עינויים בחקירות השב"כ

עבודה מס' 065404

מחיר: 786.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חקירת טרוריסטים- הגבול שבין חקירה הוגנת לבין עינוי אסור.

15,163 מילים ,98 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

לראשונה פסק בית המשפט הגבוה לצדק בעניין שיטות החקירה של השב"כ, שבו נפסלו מספר אמצעי חקירה בעלי אופי פיזי והוחלט כי הן בלתי חוקיות ולכן אסורות.
הארה זו תבדוק את משמעויות פסק הדין ותתמקד בדילמה שבין הפגיעה האפשרית בזכויותיו של חשוד בטרור, עד כדי עינויים, מול האפשרות להשגת מידע חיוני שיאפשר לסכל פיגועי טרור ולהציל חיי אדם רבים.
באופן תיאורטי החובה שלא לענות עשויה להידחות מפני חובות חזקות יותר.
בהקשר זה תיוחד תשומת הלב לדוגמת הפצצה המתקתקת, שהרי האין זה ברור מאליו שבנסיבות של פצצה מתקתקת חובתנו המוסרית העליונה היא לגלות את הפצצה ולנטרל אותה, גם אם הדבר כרוך בהפעלת עינויים ?
שאלה רגישה וכה סבוכה מעוררת את השאלה המחקרית בדבר האיזון הראוי בין כבודו ושלמות גופו של הנחקר לבין האינטרס הציבורי בגילוי עבירות ובמניעתן.
כן נעמוד על מספר ביקורות שניתן למתוח על ההכרעה וההנמקות, לפיהן היתר חריג בנסיבות של פצצה מתקתקת יכול להוביל למדרון חלקלק. ביקורת נוספת בה עסקינן, מאפיינת את המצב
שלאחר פסיקת בג"צ, כפי שעולה מממצאים של הועד הציבורי נגד עינויים.
לבסוף ננסה להביט אל מעבר לאופק ולבחון את הסוגיה הן מנקודת מבט של המשפט הבינלאומי, והן את ההשלכות של גלי הטרור אשר פקדו את בריטניה וארצות הברית.
סיום הדברים מצביע על הדרך שבה התמודד בג"צ עם הסוגיה המשפטית, שלאחריה נחקק חוק השב"כ 2002. החוק אינו כולל הסמכה לשימוש באמצעי חקירה פיזיים חריגים, ולפיכך נותרה הגנה בדיעבד בלבד. השפעתו העתידית בוחנת אפשרויות שונות הנוגעות לחוק נגד טרור.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מהו עינוי
3. שיטות החקירה של השב"כ (יובל גינבר/ "עינויים כשגרה")
4. ועדת לנדוי 1987
5. מנגנוני פיקוח על עבודת השב"כ
6. בג"צ 5100/94, 4054/95 הועד הציבורי נגד עינויים בישראל
6.1 הסמכות לחקור
6.2 כללי החקירה הסבירה
6.3 אמצעי החקירה ע"פ פסיקת בג"צ
6.4 הפצצה המתקתקת והגנת הצורך
6.5 צורך או צידוק
7. קשיים הכרתיים- ד' סטטמן
8. הגלישה במדרון החלקלק
9.משפט בינלאומי
9.1 המשפט ההומניטארי הבינלאומי
9.2 חוקיותן של שיטות החקירה של השב"כ ע"פ מוסדות האו"ם
10. משפט משווה
10.1 בריטניה
10.2 ארצות- הברית
11. הרשאות על סמך הודאות בחקירה
11.1 ישראל
11.2 בריטניה
12. המצב לאחר פסיקת בג"צ וחוק השב"כ 2002
12.1 הועד הציבורי נגד עינויים בישראל- תחקיר שנערך לבדיקת שיטות החקירה
13. הצורך בחוק נגד טרור- בעד ונגד
14. סיכום והמלצות
15.נספחים
16. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הצעתו של סטטמן להגדיר עינוי חקירתי: הסבת כאב פיסי או נפשי חמור שמטרתו להוציא מידע מן הנחקר(1). ע"פ סעיף 3 לאמנת אירופה(2) קיימת הבחנה בין עינוי (torture) לבין יחס לא אנושי או משפיל (inhuman or degrading treatment), אולם גם שם אין הבהרה מהו עינוי.
עינוי יכול להיות הן פיסי הן פסיכולוגי מנטלי. העינוי הפיסי הוא כאב גופני שנגרם בכוונה ובאופן ישיר. העינוי הפסיכולוגי או המנטלי גורמים פגיעה בנפש האדם. אין זה משנה מהי צורת העינוי, אלא ההנחה שייגרמו לאדם הן נזקים פיסיים והן נפשיים(3).

תגים:

טרור · זכויות · אדם · בשעת · חירום

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עינויים בחקירות השב"כ", סמינריון אודות "עינויים בחקירות השב"כ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.