היישום אינו מחובר לאינטרנט

ה-"טיש" ומאפיניו בחסידות

עבודה מס' 010162

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ה"טיש" טקס שנערך בליל שישי שבו נוטל חלק הרבי. דיון בהתחדשותו, תאור הסבר ומאפיינים בחסידות ויז'ניץ.

3,884 מילים ,9 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

מטרת העבודה היא לדון בהיקף ההתחדשות של מנהג ה"טיש" בישראל, המהווה ניסיון להגדיר ולהצהיר מחדש על זהות יהודית של מיעוט מול תרבות הישראלית השלטת.

הצגת הנושא
חסידות ויז'ניץ נוסדה לפני כ- 150 שנה ברומניה ע"י האדמו"ר הראשון של השושלת. החסידות, כמו כל חסידות אחרת, יצרה לעצמה חברה משלה, עם ארגונים קהילתיים משלה, שבינהם ניתן למנות את יצור הלחם העצמי, בדיקת הכשרות, שדכנות, תיווכים, בתי ספר מיוחדים ועוד. החסידות היא אחת החסידויות הגדולות ולכן ראשה משתתף במועצת גדולי התורה.
אחד ממנהגי החסידות, לא רק בויז'ניץ, הוא ה- "טיש" (שולחן). זהו טקס שנערך בעבר בלילות שישי בו נוטל חלק "הרבי", וניתן לראות בו תחליף לתרבות הפנאי של יום שישי אצל החברה החילונית (סרטים וכיו"ב). הטקס חודש בהיקף מלא בכל החסידויות לאחר השואה וההגעה לא"י, ומהווה ביטוי לאחדות.
החסידים מעמידים שולחן גדול ועליו מאכלים לכבוד רבם, הלה אוכל מהם קמעה ושר יחד עם כלל החסידים שירי שבת. הטכס אורך כ- 6 שעות. הטכס נערך בבית המדרש כאשר מרבית החסידים יושבים מסביב לשולחנות או עומדים והאכילה מלווה בשירים ומזמורים. הרבי אינו אומר ב"טיש" שום דברי תורה אלא אוכל ושר עם החסידים. ילדים אינם מורשים להשתתף בטיש אלא בליווי הנשים העומדות בעזרת נשים המוסתרת היטב.
מבחינה אנתרופולוגית אנתח את מרכיבי החסידות על פי מחקריו של מר מנחם פרידמן בספרו החברה החרדית, מקורות מגמות ותהליכים, המסב את עיקרי דבריו בנושא חברה על הגטו החרדי, הישיבות, מנהיגותם של "הגדולים", ועל המקורות ההיסטוריים של החרדיות. וכן על פי סיפוריו של אמנון לוי בספרו החרדים.

ראשי פרקים:
1. מבוא והצגת הנושא.
2. מקורותיו של ה"טיש".
3. חסידות ויז'ניץ.
4. טקס ה"טיש".
5. ניתוח המקרה.
6. סיכום.
7. ביבליוגרפיה.

מקורות:

גרוניך א., מדריך לבת הסמינר, בני ברק, תשמ"א.
לוי אמנון, החרדים, ירושלים, 1990.
נגאל גדליה, "הסיפור החסידי בעיני החסידים", בקורת ופרשנות, תשמ"א.
פרידמן מנחם, החברה החרדית, מקורות מגמות ותהליכים, ירושלים, 1991.
פיקאז מנדל, "החסידות- תנועה חברתית דתית בראי הדבקות", דעת, תש"ן.
קוק יהודית, רבי נחמן מברסלב, עיונים בסיפוריו, ירושלים, תשל"ג,
שפירא יונתן, יסודות הסוציולוגיה, תל אביב, 1979.
תולדות החסידות, תל-אביב, תש"ך.
GERORGE DEVEREUX, BASIC PROBLEMLS OF ETHNOPSYCHIATRY, LONDON 1908.

תגים:

חרדים · טקסים · טקס · החברה החרדית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ה-"טיש" ומאפיניו בחסידות", סמינריון אודות "ה-"טיש" ומאפיניו בחסידות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.