היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעות צפויות של פתיחת שוק הדואר לתחרות על שירותי הדואר

עבודה מס' 065280

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת קצרה של שוק הדואר ובדיקת היתרונות והחסרונות שבהפרטה בכלל ובשוק הדואר בפרט.

8,408 מילים ,14 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

שוק הדואר בישראל החל את פעולתו בתחילת המאה הקודמת, הועבר למשרד הדואר, משם למשרד התקשורת ובשנת 1986 הוקמה רשות הדואר.
לרשות, על פי חוק רשות הדואר, 1984, יש בלעדיות על העברת דואר עד חצי ק"ג, כלומר כל החבילות והמכתבים בישראל אינם יכולים להישלח שלא באמצעות רשות הדואר.
בשנת 1998 הוקמה ועדה לבחינת שוק הדואר. בראש הוועדה עמד דוד בורדט, שעמדה על היתרונות שבפתיחת שוק התקשורת לתחרות, קרי שוק הדואר יוכל להימכר לכל המרבה במחיר.
בשנת 1996 החלו להיכנס לישראל חברות בינלאומיות להעברת דואר בינלאומי (חבילות): פליינג קרגו, שיגור אקספרס ועוד. אולם עדיין השוק אינו מפותח.

היתרונות העיקריים הגלומים במעבר להפרטה, אותם מונה הועדה הם:
1. פעילותו של ארגון עיסקי מבוססת על שיקולים עסקיים והוא נמדד על פי תוצאותיו העיסקיות. אוריינטציה כזו תוביל לניצול יעיל יותר של משאבי הארגון שהם משאבים לאומיים ולהתמודדות מוצלחת יותר עם האיומים הקיימים על בסיס העסקי של החברה.
2. כל העודפים, קרי עובדים מיותרים, פעילויות שאינם תורמות לאפקטיביות הארגון יעלמו כלא היו.
3. בארגון עסקי הגמישות הניהולית גדולה יותר ומאפשרת גם תגובה מהירה יותר לשינויים בסביבה של הארגון ולניהול הזדמנויות עסקיות רלוונטיות.
4. בארגון עיסקי קיימים הכלים המשפטים והארגונים ליצירת מיזמים משותפים עם גופים חיצוניים. כמו שמיזמים כאלה מחייבים אישורים מגורמים שונים.

מנגד ישנן מספר שיקולים נגד ההפרטה:
1. שיקולי ביטחון- ישנן חברות העוסקות בתחומים שלהם נגיעה לביטחון המדינה. כך למשל אל-על אמורה לשמש כקשר אווירי עיקרי בעיתות משבר. התעשיה האווירית מפתחת כלי נשק חדשים אשר דבר קיומם ושיטת פעולתם אמורים להישמר בסודיות. בזק היא הבעלים של קוי הטלפון הצבאיים ולא ניתן להפרידם מקווי הטלפון האזרחיים.
2. בעיות בטיחותיות או פליליות

לפי אקשטיין (1993) בחברות בהן בחינת אמות המידה מורות חד משמעית בכיוון של תשובה חיובית יש להפריט. במקרים בהם אחת, או יותר מאמות המידה אינה מצביעה על קיום תנאים להפרטה, יתכן בהחלט שניתן להפריט תוך נקיטת אמצעים מתקנים (פיקוח על מונופולים, סובסידיות במקרים בהם קיימים חסרונות חיצוניים וכיו"ב) באותם מקרים בהם האמצעים מחייבים התערבות רבה ונמשכת, מעבר לקיים היום, יש לשקול באופן פרטני כל חברה וחברה, לפי תנאי השוק.

מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את שוק הדואר בקצרה, ולאחר מכן לבדוק את היתרונות והחסרונות שבהפרטה בכלל ובשוק הדואר בפרט.
העבודה "תתבונן" קדימה תוך השוואות למגזרים אחרים העובדים בדרך להפרטה כמו הבנקים, וגם אחורה, לבדוק מה קרה לרשות הדואר בשנים מאז היוודע האפשרות של פתיחת השוק לתחרות (1997).
עיקר המידע הוא מפרסומי הרשות
(http://web01.postil.com/newmail.nsf/heb/aboutus?Opendocument ) ומדוח ועדת ברודט.

ראשי פרקים
מ ב ו א
1.1 הצגת הנושא
1.2 מטרת העבודה
הקדמה- מהי הפרטה
2.1 תהליכי ההפרטה בישראל
2.2 העלות הכלכלית לחברה הנגרמת מריכוזיות
שירותי הדואר הניתנים בישראל
3.1 נתונים אודות שוק הדואר
3.2 שירותי הדואר בעולם
3.3 ניתוח הנתונים
יתרונות וחסרונות בדרך להפרטה
4.1 פעילות משרד התקשורת
4.2 היתרונות הגלומים במעבר מרשות לארגון עסקי
4.3 הערכות אסטרטגית
4.4 הסדרים עם ועדי עובדים
השפעות אפשריות של כניסת מפעיל זר
הכנת הרשות להפרטה
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההפרטה מתחילה משינוי בעלות: מבעלים ציבוריים לפרטיים. שיקולי הרווחיות הופכים לחשובים יותר מתמיד. תהליכי ההפרטה קשורים בצימצומים ובחילופי כח אדם בכל רמות הארגון. אך אחד השינויים החשובים ביותר הוא השינוי התרבותי. התרבות הארגונית כוללת ערכים, תפישות וכן דרכי התנהגות.
אחד התהליכים הבולטים הוא מעבר משימת דגש על הפרוצדורות הבירוקרטיות לראית הלקוח כמרכז פעילות החברה (אקשטיין, וזילברפרב ,1983)
דוח ועדת ברודט, שהופק ב- 1999 טוען כי רשות הדואר מרוויחה רווח לא סביר מפעולותיה, ומציע להפריט חלק ממנה.

תגים:

רשות · הפרטה · חבילה · משלוח · חברות · ממשלתיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעות צפויות של פתיחת שוק הדואר לתחרות על שירותי הדואר", סמינריון אודות "השפעות צפויות של פתיחת שוק הדואר לתחרות על שירותי הדואר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.