היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בן תפיסה דתית ועמדות אנשי חינוך ביחס לשימוש באמצעי ענישה אלימים

עבודה מס' 065203

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת ומציאת ההבדל בין מורים ממגזרים שונים ביחס לשימוש בענישה פיזית במהלך חינוכו של הילד.

9,371 מילים ,27 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

הענישה הגופנית כחלק מחינוכו של הילד הייתה נפוצה כבר בתקופות העתיקות של האנושות.
האלימות במהלך חינוכו של הילד נתפסה כמוצדקת ודרושה להתפתחותו התקינה. אך יחד עם זאת הדעות בנושא זה לא היו אחידות והיו נתונות לשינויים עפ"י רוח התקופה והושפעו מדעות מסורתיות ודתיות מחד (הספרות ההלכתית ביהדות לדוגמא) ומאידך מדעות מדעיות (פסיכולוגיה למשל). עפ"י רוב שימש הצידוק הדתי להסברת תפיסת העונש הגופני כחיוני עד כדי כך שבתקופות מסוימות הוגדרו הורים אשר לא נקטו בדרך של ענישה גופנית כ"מזניחים". הבסיס לתפיסה זו היה פרשנות לפסוק "חוסך שיבטו שונא בנו". פסוק זה היווה את הגורם אשר חיזק את הגישות שצידדו בענישה הגופנית.
לעומת העולם הדתי העולם האזרחי עבר תהפוכות בנושא זה. אם עד למאה השנים האחרונות התירו חוקי הארצות להיעזר בעונשים גופניים לצורכי חינוכו של הילד הרי שכיום המגמה של רשויות החוק השונות בעיקר במדינות המערביות הנה, לאסור כל שימוש בסוג ענישה זה ולהעדיף ענישה אלטרנטיבית. תפיסות אלה נובעות מדעות מדעיות שטענו, שהענישה הגופנית הנה אכזרית ומזיקה לחינוכו של הילד. מנגד, קיימות גם דעות מדעיות שלא רואות דפוס ענישה זה כשלילי וכמזיק לילד ומתייחסות אליו בהבנה. השאלה העולה מכך הנה: האם יש קשר בין תפיסה דתית לבין ההסכמה לשימוש בדפוס ענישה זה.
לצד זה עולה שאלה והיא, האם השימוש בענישה הגופנית תלוי בזמן ובמקום בו היא תתרחש. כלומר: האם ישנו הבדל בפורום בו משתמשים בענישה זו.
לצורך כך נבדקו שתי אוכלוסיות: מורים חרדיים ומורים חילוניים. נבדקו עמדותיהם ביחס לענישה הגופנית וכן האם לדעתם ישנו הבדל בין הסיטואציות בהן התרחשה הפרת המשמעת.
מן התוצאות עולה כי, לא היה הבדל מהותי בין שתי האוכלוסיות, אך יחד עם זאת הוסבר כי, קיומו של הבדל יתכן ונובע מכך שהעולם ההלכתי לא נותן תשובה ברורה בנושא זה, בניגוד לדין החוקתי שהנו חד משמעי.
ביחס לשאלת מיקום הענישה הוסבר כי, יתכן ותפיסת המורה את מקומו בקבוצת המורים הנה קבועה ולא משתנה בכל פורום בו הוא נמצא, בתחום בית הספר.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
שיטה
תוצאות
דיון
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

הספרות המחקרית מחברת בד"כ את הענישה הגופנית ביחד עם המושג התעללות. החוקרים נוטים עפ"י רוב להגדיר את הענישה הגופנית כ"התעללות פיזית". כך למשל מוגדרת התעללות פיזית בילד כ"טיפול מזניח או מזיק לילד שהנו תחת גיל 18 , בידי אדם שאחראי לטובת הילד, תחת תנאים המצביעים על כך שבריאות הילד או טובתו נפגעות או מאוימות כתוצאה מכך (Besharov, 1991 בתוך: דאוד- נורסי, למב, וסטרנברג, 1999). הגדרות אחרות מדברות על ענישה גופנית כהתעללות מכוונת, הכוללת בתוכה אלמנטים של הזנחה מכוונת. כך למשל מוגדרת ענישה גופנית כמעורבות בנזק פיזי, ניצול מיני או מניעת מזון בנסיבות בהן ברור כי, הנזק הפיזי אין מקורו בגורם מקרי וקרוב יותר להזנחה (Robinson & Roberton, 1994 in: Qasem et.al, 1998). כלומר: עפ"י הגדרה זו תנאי הכרחי לכך שענישה מסוימת תוגדר כהתעללות הנו, קיום גורם שבו ברור כי הצד המעניש רואה בעונש הפיזי עניין הכרחי ושאין דרך אחרת להשיג את המטרה האמורה.

תגים:

אלימות · זכויות · הילד · תוקפנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בן תפיסה דתית ועמדות אנשי חינוך ביחס לשימוש באמצעי ענישה אלימים", סמינריון אודות "הקשר בן תפיסה דתית ועמדות אנשי חינוך ביחס לשימוש באמצעי ענישה אלימים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.