היישום אינו מחובר לאינטרנט

פרשת דרייפוס כביטוי לאנטישמיות

עבודה מס' 065161

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם הסיבות להאשמתו של דרייפוס נעוצות באנטישמיות המודרנית כפי שרווחה באירופה באותה תקופה?

11,982 מילים ,35 מקורות ,1997

תקציר העבודה:

אלפרד דרייפוס היה קצין בצבא הצרפתי, שהואשם והורשע בבגידה במולדת למען גרמניה, נכלא באי השדים ורק לאחר השתדלות אישים בכירים להוכחת חפותו, הוא שוחרר, ולאחר כמה שנים זוכה לגמרי, כאשר נמצאו האשמים האמיתיים. בעקבות מסמך הכתוב, כביכול בכתב ידו של דרייפוס, הטיחו בו אשמה, אולי החמורה ביותר לקצין בצבא- בגידה. נערך לו משפט בדלתיים סגורות ובמקביל משפט בזירה הציבורית קבל עם ועדה. בבית הדין הצבאי של פריז ב-22.12.1894 הורשע דרייפוס(1). דרגותיו נשללו ממנו בטקס משפיל במיוחד והוא נכלא ב"אי השדים", שביבשת אפריקה, הרחק ממשפחתו. בעזרתם של אשתו ואחיו, מתיו דרייפוס (ובסיוע מגורמים שונים כגון, הסופרים ברנר לזר ואמיל זולא) התבררה האמת והאשם האמיתי הוא קצין אחר והוברר כי גורמים אנטישמיים גרמו לפרשה כולה.
בקיץ 1898 נחשפו זיופיו של אנרי והוא התאבד בכלא. הממשלה החליטה על ביטול פסק הדין ובספטמבר 1899 הובא דרייפוס למשפט חוזר. קציני הצבא חזרו על טענותיהן ובית המשפט מצא את דרייפוס אשם אך גזר עליו 10 שנות מאבר בלבד. הפולמוס נמשך וב 1903 קבע בית הדין ערעורים שהראיות נגד דרייפוס היו משוללות יסוד(2).
בשנת 1899 הוחלט להעמיד את דרייפוס למשפט חוזר. בתום כל הליכי המשפט דרייפוס זכה לחנינה מנשיא הרפובליקה, אך זיכויו המוחלט בושש להגיע. בשנת 1904 דרייפוס ביקש את זיכויו המוחלט וטיהור שמו, פעולה שסופה היתה שנתיים אחרי הבקשה. בשנת 1906 זוכה דרייפוס מכל חשד ואף זכה לאות כבוד. לזיכויו, קרי למשפט החוזר, תרמה התייחסות העיתונות (העברית, הצרפתית והכלל ארופאית). משנת 1894, כאשר נעצר דרייפוס, ועד לזיכויו המוחלט בשנת 1906 (בתקופת הרפובליקה השלישית 1870-1940) הפרשה הכתה גלים בכל אירופה, בעולם היהודי ובעולם הקתולי, עד כדי שהיה ניתן לפלג את החברה לשני מחנות בולטים. תומכי דרייפוס ומתנגדיו התגבשו ברבות הימים למחנות פוליטים, לזרמים ולמפלגות (שכן בעקבות הפרשה הימין אימץ את האידאולוגיה האנטישמית).
הפרשה לא חדלה להיות נושא לספרים רבים ולמאמרים, למחזות ולסרטים עד היום ולא פסקו להשמיע דעות אם כי בקולות חלושים, כי דרייפוס אכן היה בוגד. אולם כיום כמעט ואין אדם המאמין באשמתו.
שר המשפטים לשעבר של צרפת, היהודי בדנטר, בישיבה חגיגית שערך בית המשפט הצרפתי העליון במלאות 75 שנים לזיכויו ולטיהור שמו של דרייפוס אמר:
"כל פעם שמתעוררת בצרפת הנטיה הישנה לכוף את החוק לשלטון, את הצדק לפוליטיקה, את האמת לטובת המדינה; כל פעם שהשנאה הגזענית או הפוליטית מביאה להרשעה או לרדיפות- נפתחת פרשת דרייפוס מחדש. פרשת דרייפוס רודפת עד היום את צרפת, את העולם הנאור, את העם היהודי וכנראה שתמשיך ותרדוף אותם עוד שנים רבות"(3).
האנטישמיות היתה באותה תקופה בפריחה: בגרמניה, באוסטריה ובהונגריה, וכן ברוסיה, אי לכך הכותבים הושפעו מאוד מהלכי רוח אלו, ואך טבעי הוא הדבר, כי משפט דרייפוס יהווה עבורם עוד הוכחה כי שנאת ישראל פרמננטית ואינה זקוקה לסיבה. הפרשה, לפי מספר חוקרים, היתה זרז לניסיונות למצוא לעם בית לאומי, בעיקר מצד הרצל שראה כי גם בארצות מערב אירופיות קיימת הבעיה.

שאלת המחקר היא האם הסיבות להאשמתו של דרייפוס נעוצות באנטישמיות המודרנית כפי שרווחה באירופה באותה תקופה ומה מקומם של המחלוקות הפנימיות והערות המחנות בחברה הצרפתית. על מנת לענות על שאלת המחקר יש לבדוק מחד, מה היו הסיבות העיקריות לאנטישמיות באותה תקופה (האנטישמיות המסורתית והמודרנית) ומאידך מה היה הלך הרוחות בחברה ובצבא הצרפתי שאיפשרו, ואף גרמו להאשמתו של דרייפוס.
נושא זה נבחר היות וגם כיום, מאה שנה לאחר המקרה, עדיין רווחת בצרפת האנטישמיות, והיהודים מואשמים בפעילות ריאקציונרית וחסרת מוסר כלפי המיעוט הערבי בישראל.
---------------------------------------------------------------------
1. וידאל - נאקה פייר. רוצחי הזיכרון, עמוד 195.
2. אנציקלופדיית YNET ערך "דרייפוס אלפרד"
3. "פרשת דרייפוס", עמוד 19.

תוכן העניינים:
1. מבוא
1.1 הצגת הנושא
1.2 שאלת המחקר
2 האנטישמיות המודרנית
2.1 דת ואנטישמיות
2.2 אנטישמיות מודרנית
2.3 יחס ליהודים לסוציאליסטים
3 מבנה החברה והצבא ברפובליקה השלישית
3.1 הויכוחים הפוליטיים בצרפת
3.2 הקבוצות הסוציאליסטיות
3.3 הימין הקיצוני
3.4 דתיים וחילוניים בצרפת
4 האנטישמיות בעקבות הפרשה
4.1 יהודי צרפת לפני המשפט
4.2 האנטישמיות לאחר המשפט
4.3 השתדלותו של אמיל זולא
4.4 ביטוי הפרשה בתקשורת
5 השפעת המשפט על הרעיון הציוני
5.1 עיתונות יהודית מחוץ לצרפת
5.2 הרצל והקונגרסים הציוניים
6 סיכום
7 ביבליוגרפיה
8 נספח - "אני מאשים"

קטע מהעבודה:

צרפת היא מדינה קתולית. במהלך המאה התשע עשרה מסתמנת בכתבים הקתוליים ההבחנה בין היהדות המסורתית המקפידה על קיום תרי"ג מצוות לבין היהדות המודרנית כפי שייצגו אותה מנדלסון ואחרים. מאחר והדרישה לשוויון אזרחי הניבה מידה מסוימת של סובלנות, הפגינו הקתוליים כזו כלפי היהדות המסורתית. בהפרדה זו, בין המודרני לבין המסורתי הם שמרו מצד אחד על תדמית סובלנית ומאידך יכלו ביתר שאת להפנות את חיציהם כלפי המנהיג המודרני, האנטי מסורתי. כך יצא ששמירת מצוות התורה והדבקות בתלמוד נחשבו כגילויים של יהדות ממוסדת, מסורתית ואמיתית, בעוד שהנהירה אחרי הלכי הרוח המודרניים פורשה ככפירה פרוטסטנטית, פרי ההשפעה היהודית. "הסובלנות" הקתולית הופנתה כלפי היהודי המסורתי שלא הלך שולל אחר הפיתויים של המודרניות.

תגים:

צרפת · גרמניה · אנטישמיות · משפט · מרגל · בגידה · מפשע · יהודים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פרשת דרייפוס כביטוי לאנטישמיות", סמינריון אודות "פרשת דרייפוס כביטוי לאנטישמיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.