היישום אינו מחובר לאינטרנט

פעילותה החברתית של תנועת חזבאללה בלבנון

עבודה מס' 065110

מחיר: 603.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור וניתוח המניעים לפעילותה החברתית של התנועה.

13,754 מילים ,30 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

"חזבאללה" איננה רק ארגון צבאי כי אם מדובר בתנועה אידיאולוגית ופוליטית, אשר לה זרוע צבאית, וזרוע חברתית השלובות ופועלות זו לצד זו.
המציאות הכלכלית בלבנון לאחר מלחמת האזרחים, התפתחויות פוליטיות ומדיניות בזירה הלבנונית ובמדינות השכנות, השפיעו על אופייה והיקפה של הפעילות האזרחית של "חזבאללה", ויצרו מצע רך להקמתה של הזרוע החברתית. החל ממחצית שנות ה- 80 ובייחוד, לאחר חתימת הסכם -ט'איף (הושג ב- 22.10.1989 בתיווך סורי. ההסכם שם קץ למלחמת האזרחים שנמשכה 14 שנה החל מ-1975, והביא לפירוקן של המליציות הצבאיות בלבנון, פרט לזו של "חזבאללה". ההסכם היטיב עם העדה הנוצרית והסונית, אולם לא טיפל כלל במצוקות של העדה השיעית שהינה העדה הגדולה בלבנון ), תפסה הפעילות החברתית מקום מרכזי בסדר היום של תנועת "חזבאללה" בלבנון. פעילות זו שימשה כאמצעי בידי התנועה לכיבוש לב ההמונים ולחדירה למערכת הפוליטית של לבנון. החדירה והעיסוק בכלל התחומים החברתיים עליהם אמונה המדינה, יצרו מצב חדש בזירה הלבנונית, בו למעשה מתנהלת "מדינה בתוך מדינה". להלן קטע ממאמרו של בעל טור בעיתון "אל-נאהר" הלבנוני (יומון המייצג את עמדת הזרם המרכזי בלבנון) המציג את התחושה בלבנון לקיומה של "מדינה בתוך מדינה" : "בציון יום השנה הרביעי לשחרור (נסיגת צה"ל מדרום לבנון, אשר בראייה של תושבי לבנון התרחשה כתוצאה מפעילות ההתנגדות של "חזבאללה" ), "חזבאללה" אינו עוד ארגון המדינה והעתודה המתנגדת שלה אלא הוא הופך לארגון שהוא המדינה, ללא כל עוררין ולראייה הוא פיצה על אי נוכחות במנהלות ובמשרדי הממשלה ובמועצות ע"י נוכחות רחבת היקף בעירות וכך הוא השלים את ייצוגו הפרלמנטארי ואת הלגיטימציה השלטונית שלו שבעיקר הנשיא מעניק לו. ולראייה המדינה לא מתחלקת עם המנגנונים הביטחוניים והצבאיים ש "חזבאללה", אלא הם נעדרים, משום שאין מקום לשתי מדינות במקום אחד. ראיה נוספת לכך, אין כל פריסה שלצבא לבנון בגבול הבינ"ל עם ישראל וזאת עפ"י החלטה מרכזית סורית לבנונית...(בפועל "חזבאללה" מאייש צבאית את אזור הגבול - נ.ה.). "חזבאללה" הפך לארגון שהוא המדינה משום שגורמי הפנים בלבנון סיפקו לו את הכלים... השלטון אשר מתנפח בשחרור לא הצליח להוכיח שהוא כשיר לקבל חזרה את הריבונות ואת ההחלטה החופשית כפי שהוא הצליח לשחרר את המדינה מכנופיות הדיכוי, השוד , השחיתות ומהחובות הבוערים ומאוזלת היד הכללית לטיפול בבעיות החברתיות. אז איך הארגון לא יהפוך למדינה אם כל הרפובליקה היא ארגון שלו? ".
על סדר יומה של התנועה עמדו שלובים זה בזה פעילות צבאית ופעילות אזרחית. משעה שהושגה מטרתה עם פינויה של לבנון מהכוחות הזרים, ובכלל זה נסיגת ישראל מרוב שטחה של לבנון אל השטח שהוכרז כ"רצועת הביטחון", עשתה הנהגת "חזבאללה", ככל יכולתה, כדי לסייע לשיקומה הכלכלי והפוליטי של הקהילה השיעית, שהייתה קורבן למדיניות ממושכת של קיפוח עדתי. אף שמשלהי שנות ה- 50 הפכה עדה זו לגדולה ביותר בלבנון, 19% ב-1950 ליותר מ-40% בשלהי שנות התשעים , לא שינתה עובדה זו את מצבה ומעמדה הנחות של העדה בהשוואה לקבוצות חברתיות אחרות בלבנון.

בעבודה זו אנתח ואתאר את המניעים לפעילותה החברתית של התנועה. אבחן את היקף פעילותה של הזרוע החברתית-אזרחית בתחומי החינוך, בריאות, רווחה (על שלל מרכיביה),צדקה, ופעילות פרלמנטארית ואבחן האם תנועת "חזבאללה" יצרה "תת מדינה" בלבנון ?
בעבודה נעשה שימוש במספר סוגי מקורות: 1. מחקרים אקדמיים.
2. ביטאוני התנועה: ובייחוד השבועון "אל-עהד" (- ביטאון "חזבאללה" המפרסם מידע בלעדי בכל הקשור לפעילות האזרחית של הארגון במגזר האזרחי), חוברות הסברה ועיתונות לבנונית נוספת.
3. אתרי אינטרנט רשמיים ובלתי רשמיים של התנועה המשמשים מקור מידע ראשוני על פעילות התנועה.

תוכן עניינים
מבוא
הקמת התנועה
פועלה החברתי של "חזבאללה"
מקורות המימון של "חזבאללה"
חינוך
בריאות
רווחה
הפעילות הפרלמנטארית של "חזבאללה"
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

כדי להבין מהו הריק החברתי שלתוכו צמחה תנועת "חזבאללה", ובו יצקה פעילות חברתית ענפה, אציג את הרקע להתעוררות העדה השיעית בלבנון , ובהמשך את הקמתה של התנועה.
לבנון היא מדינה המורכבת מאוכלוסייה מגוונת ביותר: יש בה מובלעות של נוצרים מארונים, ריכוזים של מוסלמים סונים, דרוזים, יוונים אורתודוקסים, ומוסלמים שיעים המרוכזים בעיקרם בבקעת הלבנון, במערב בירות ובדרום לבנון .
המבנה החברתי והשיטה הפוליטית בלבנון התבססו במשך שנים על מערכת עדינה של בלמים ואיזונים אשר עוצבה תחת כנפי המנדט הצרפתי בשנות ה-20 של המאה העשרים, ומאוחר יותר במסגרת מדינתית טריטוריאלית אשר זכתה לעצמאות בשנת 1943.

תגים:

איראן · חברתי · חזבאללה · חיזבאללה · טרור · ישראל · לבנון · פעילות · שיעה · שיעים · טרור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פעילותה החברתית של תנועת חזבאללה בלבנון", סמינריון אודות "פעילותה החברתית של תנועת חזבאללה בלבנון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.