היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיצוב דמות האישה בסיפוריה של דבורה בארון

עבודה מס' 064792

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דרכי עיצוב הדמויות הנשיות של דבורה בארון בחמישה סיפורים מרכזיים וארוכים.

10,284 מילים ,15 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

במסגרת עבודה זו, אבדוק את דרכי עיצוב הדמויות הנשיות של דבורה בארון בחמישה סיפורים מרכזיים וארוכים: דרך קוצים, מה שהיה, משפחה, פראדל, שברירים. אבדוק את הטכניקות הספרותיות של בארון, את הדרכים בהם היא בוחרת לחזק את הריאליזם וליצור עולם בדיוני "דמוי מציאות". כמו כן תבחן דמות המספרת, בהן יש בחירה במספר (סיפר) מוגבל בתוך הסיפור, אשר הוא כביכול שמספר לקוראים את הסיפור, ולצידו בארון המתפקדת בתור המספר הכל יודע ולעיתים נוטלת חלק פעיל בעלילה. גם המספר הכל יודע וגם המספר המוגבל, הם תמיד דמויות נשיות, מה שמוסיף לאופי תיאור הסיפור ואמינות לדמותן של הנשים המוצגות ומעוצבות בו (אבן 1986). כמו כן ישנם התיאורים הנרחבים, בייחוד במסגרת הסיפור הקצר, לסביבה בה מתקיימים הסיפורים, בצורת תת-סיפורים קטנים החותכים את רצף העלילה הראשי ומתארים דמויות משנה בפעולות ומקומות אשר מסייעים לנו לבנות את העולם בו מתרחשת העלילה (פיינגולד 1981). הדמויות הנשיות של בארון הן אנלוגיות אחת לשניה. הגיבורה הראשית היא לרוב עניה ו/או יתומה עם חיים קשים עד אשר כמעט תמיד מגיעה בסוף לגאולה בצורה כזו או אחרת. מדובר בדמויות חזקות ולא תמיד נאות, אשר טוב ליבן מסייע בידן לעבור תקופות קשות וטרגדיות איומות. גם דמויות המספרת אנולוגיות בין הסיפורים. המספר המוגבל הוא כמעט תמיד ילדה שנחשפת למידע בשל חוסר החשיבות שהמבוגרים נותנים לנוכחותה ולכן לא מסתירים דבר מעיניה. בין אם המספרת היא ילדה בשם חנה אשר לביתה מגיעה הרכלנית הגדולה של העירה גיטה ומעבירה מידע חשוב שחנה נחשפת אליה במשחקיה בחדר, או בין אם מדובר ב"בארון" עצמה, בתור ילדה שאביה מנהל את בית הקהל בעיירה, שם נערכים טקסי מילה, חתונה וטקסי גט, המספר המוגבל מכיל בתוכו שתי תכונות חשובות: נשיות וילדותיות, אשר מסייעים להנמקות מציאותיות של תיאור נשי עדין ותמים.
באמצעות עבודת מחקר זו, אצביע על התחבולות הספרותיות של הסופרת הפרוזאית דבורה בארון, אשר הייתה בין הראשונות לתאר דמותן של נשים כגיבורות של סיפורים ולחשוף את הדרכים בהן בחרה לעצב את הסיפור והדמות הנשית במרכזו. אותה צורת כתיבה יצרה הזדהות עמוקה של נשים רבות כל כך בנות תקופתה, אשר קראו את הסיפורים הנ"ל בשקיקה כה רבה, ואשר אותם אמצעים הופכים את סיפוריה ודמותיהם לחלק מהקלאסיקה הספרותית העברית, כמו גם לתיעוד ספרותי-היסטורי לפיסת עולם ומורשת יהודית אשר נכחדה רובה ככולה בתקופת השואה הנאצית.
אין בכוונת עבודה זו לנתח לעומק את התוכן של הסיפורים, כמו שאת האמצעים אשר בארון משתמשת בהם על מנת להעביר את הסיפור, לעצב את הדמויות הנשיות ולנווט את רגשות הקורא כלפי הדמויות השונות, בהתאם לרצונה של הספורת השולטת לא רק בתוכן אלא גם בצורה. בפרקים הבאים אעבור על כל אחד מחמשת הסיפורים ואצביע על השימוש באמצעים הספרותיים השונים לאורך כל העלילה עצמה. לאחר מכן, בפרק האחרון של העבודה, אצביע על מסקנות העבודה מתוך השוואה בין כל הסיפורים עצמם וחשיפה של קווי היצירה הדומים של בארון בסגנון כתיבתה המיוחד. כך אוכל להראות כי מאחורי סגנונות כתיבה שמשתנים קמעא בין סיפור לסיפור, לצד החלטות על שימוש באמצעים ספרותיים אחרים, יש עדיין תמה מרכזית אחת משותפת לכל הסיפורים ולדמויות הנשיות, המאפיינת את עבודתה של בארון.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. ניתוח הסיפור: דרך קוצים
3. ניתוח הסיפור: מה שהיה
4. ניתוח הסיפור: משפחה
5. ניתוח הסיפור: פראדל
6. ניתוח הסיפור: שברירים
7. סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חמשת הסיפורים שנבחרו, מכילים כל אחד ייחוד משל עצמו בבחירה במספר או באופן צורת הסיפור עצמו. יחד עם זאת, המשותף לכולן הוא בניית הדמות הנשית הראשית לצד תיאור הווי חיי העיירה והתנהלות הדמויות השונות בה, כולל חפיפה של דמויות בין הסיפורים עצמם, אשר יוצרים מארג של סאגה אחת ארוכה (פגיס 1974). בפרקים הבאים של העבודה אנתח כל אחד מחמשת הסיפורים, כאשר אתייחס לאופן תיאור הדמות הנשית הראשית, הבחירה במספר(ת) המוגבל(ת) הטמון בתוך הסיפור לעומת המספר(ת) הכל יודע, אשר משמשים לנימוקים דמוי-מציאות וליצירת עולם בדיוני "דמוי-מציאות" ועיצוב אותן דמויות נשיות אשר לא נראו קודם בספרות העברית.

תגים:

סיפור · דרך · הקוצים · שהיה · משפחה · פראדל · שברירים · סופרת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיצוב דמות האישה בסיפוריה של דבורה בארון", סמינריון אודות "עיצוב דמות האישה בסיפוריה של דבורה בארון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.