היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי תקשורת - צבא

עבודה מס' 064751

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסקנדלים שהתעוררו בשנה האחרונה בחיל האוויר, מעוז היוקרה של צה"ל.

3,636 מילים ,8 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בשנות ה-20 של המאה הקודמת, לינקולן סטפנס, עיתונאי ניו - יורקי, התוודה כיצד פרסום אחד שלו גרם לכל העיתונים בניו - יורק להרבות בדיווחים על מקרים פליליים. באותה תקופה, סיפורי פשע רבים עברו מפה לאוזן במרתפי המשטרה, אך הם מעולם לא זכו להתפרסם בעיתונות. יום אחד החליט סטפנס לפרסם סיפור כזה, ולו רק בגלל שהסיפור נגע לאחת המשפחות המפורסמות. מנקודה זו, העיתונים המתחרים עמלו קשות בכדי למצוא סיפורי פשע עסיסיים נוספים והעלייה הפתאומית יצרה תמונה של "גל פשע" התוקף את ניו - יורק, וכמובן שכל הנוגעים בדבר נדרשו לסוגיה.
בתחילת דצמבר 2005, במוסף הכותרת של "ידיעות אחרונות", העיתון הנפוץ בישראל, הופיעה ידיעה לפיה טייס בחיל האוויר הישראלי נתפס כשהוא מציץ למקלחות הנשים באחד הבסיסים במרכז הארץ. סביר להניח שפרשייה זו הייתה עוברת יחסית בשלום ואף "נבלעת" במהלך הזמן, אך כעבור פחות מחודש, החלו להתפרסם באופן תדיר פרשיות שונות, לא חיוביות במיוחד, הקשורות לחיל האוויר, מעוז היוקרה של צבא ההגנה לישראל.
במסגרת עבודה זו, אנסה לבחון האם אמצעי תקשורת ההמונים יכולים להעלות או להוריד נושאים מסדר היום הציבורי, אזרחי, ממשלתי ובאמצעות העלאת הנושאים על סדר היום, לבחור באיזו דרך להציג את הגופים המסוקרים, חיובית כשלילית וזו למעשה תהיה הנחת היסוד שלי.
התיאוריה בה בחרתי, אם כך, היא תיאורית סדר היום, שמתייחסת בעיקר לאמצעי התקשורת והציבור. לאמצעי תקשורת ההמונים השפעה רבה וחשובה ביכולת להעלות נושאים לדיון הציבורי. עצם הפרסום של נושא מסוים באמצעי התקשורת גורם לבני האדם ולממסדים והארגונים השונים לחשוב על הנושא, כלומר, אמצעי התקשורת קובעים מה יתפרסם ויעלה על סדר היום הציבורי ומה לא יעלה לדיון. הם בעצם מכתיבים סדר יום שהוא לאו דווקא מציאותי לכל מי שנחשף אליהם.
מקרה הבוחן בו בחרתי לעסוק הוא שרשרת הפרשיות שפורסמו ביחס לחיל האוויר הישראלי בחודשים האחרונים, ובמסגרת העבודה אנסה לבדוק כיצד התקשורת הצליחה להעלות את החיל לסדר היום הציבורי בהקשר שלילי ואף אתייחס גם לסיקור החיובי שקיבל החיל בעקבות הלחימה הפתאומית בצפון הארץ. תחילה, אתחיל ברקע תיאורטי המסקר את היחסים בין התקשורת הישראלית לבין מוסדות הביטחון לאחר מכן אסביר את תיאורית סדר היום, בהקשר לחיל האוויר על פרשיותיו השונות ואת הסיקור התקשורתי (הן החיובי והן השלילי), אסביר את שיטת המחקר שננקטה לצורך העבודה ובסופו של דבר, אציג את המסקנות אליהן הגעתי.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
מהו סקנדל
סקירת האירועים שפורסמו בכלי התקשורת, הנוגעים לחיל האוויר
שיטת המחקר
ניתוח הממצאים
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התקשורת היא אחד ממוקדי הכוח החשובים במדינה מודרנית. אחד מתפקידי התקשורת הוא לספק לאזרחים דיווח אובייקטיבי על התרחשויות ושינויים חברתיים ופוליטיים. למרות שבמשטרים דמוקרטים התקשורת אמורה להיות חופשית, למעשה היא משרתת יותר את השלטון ואת השכבות החזקות אך חשוב לציין, כי התקשורת מייחסת חשיבות גם לנושאי מחאה שהם
פרו - ממסדיים. על פי מחקרים שנעשו בתחום מדעי המדינה, קיימת הנחה כי התקשורת היא עצמאית והיא מקימם יחסי גומלין שוויוניים עם השלטון וממסדים שונים (ברזילי, 1998).
מדינת ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם המודרני בה יש צנזורה צבאית מכורח החוק. הסתירה באה לידי ביטוי בכך שמצד אחד ישראל היא מדינה דמוקרטית, שחלק מערכי היסוד שלה הם חופש הביטוי וחופש המידע ומצד שני, ישנה מערכת פיקוח פורמאלית שמונעת הפצת מידע הקשור בביטחונה הלאומי.

מקורות:

אברהם, א' (2002). ישראל הסמויה מעיני התקשורת, אקדימון, ירושלים.
ברזילי, ג' (1998). מדינה, חברה וביטחון לאומי: תקשורת המונים ומלחמות בתוך: אמצעי תקשורת המונים בישראל, מקראה כספי, ד' ולימור י' (עורכים). האוניברסיטה הפתוחה, תל - אביב תשנ"ח. עמודים 645 - 662.
כספי, ד' (1998) תקשורת המונים, מקראה, כרך ב'. האוניברסיטה הפתוחה, תל - אביב תשנ"ח.
לבל, א' (2005) עימות או תלות הדדית? יחסי ביטחון ותקשורת במלחמה ובשגרה: מסגרת עיונית. בתוך: לבל, א' (עורך) ביטחון ותקשורת - דינמיקה של יחסים, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן - גוריון, באר שבע. עמודים 13 - 47.
לבל, א' (2005) קומפלקס משפטי - תקשורתי מול קומפלקס ביטחוני פוליטי: יחסי תקשורת, משפט וביטחון בחברה הישראלית. בתוך: לבל, א' (עורך) ביטחון ותקשורת - דינמיקה של יחסים, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן - גוריון, באר שבע. עמודים 151 - 179.
לימור, י', נוסק, ה' (1998): הצנזורה הצבאית בישראל: פשרה זמנית מתמשכת בין ערכים מתנגשים. בתוך: אמצעי תקשורת המונים בישראל, מקראה כספי, ד' ולימור י' (עורכים). האוניברסיטה הפתוחה, תל - אביב תשנ"ח. עמודים362 - 390.
נגבי, מ' (2005): נפילתה ועלייתה של הצנזורה בנושאי ביטחון בישראל. בתוך: לבל, א' (עורך) ביטחון ותקשורת - דינמיקה של יחסים, הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן - גוריון, באר שבע. עמודים 199 - 183.
Thompson, J. B. (2000). Political scandal: Power and visibility in the media age. Cambridge, Polity. Ch. 1, 11-30.

תגים:

היום · וסקנדלים · יחסי · סדר · צבא · תיאוריית · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי תקשורת - צבא", סמינריון אודות "יחסי תקשורת - צבא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.