היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיקולי רייטינג בבחירת כותרות העמוד הראשון

עבודה מס' 064705

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מעורבים שיקולי רייטינג בבחירת תכנים המוצגים בכותרות עמוד הראשון בעיתונות היומית

5,857 מילים ,12 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בתפקידן של הכותרות בעמוד הראשון של העיתונים היומיים. הכותרת היא הבבואה של העיתון ותפקידה ליצור עניין תוך התאמה לציבור היעד. הכותרת אמורה למשוך את תשומת הלב של הקורא הפוטנציאלי לקרוא אותו. באמצעות הכותרות עומד הקורא על טיב הידיעות וכך הוא יכול להחליט האם ברצונו לקרוא את הידיעה/כתבה.
הסוגיה בה עוסקת העבודה היא האם מעורבים שיקולי רייטינג בבחירת תכנים המוצגים בכותרות עמוד הראשון בעיתונות היומית? - וזוהי גם שאלת המחקר.
מבוא
העיתון הוא כלי רב-עצמה, ככתוב בספר משלי: "מוות וחיים ביד לשון". עיתונאי אחד מסוגל להשפיע לפעמים על גורל של מדינה שלמה. עיתון שאינו בוחל באמצעים של השמצה והסתה, עלול להרוס פוליטיקאי נערץ, ועיתון שאינו נרתע ממאבק ציבורי חריף, עשוי לחולל שינוי בעמדת הציבור כולו. למרבה המזל, ברוב המקרים העיתונים עושים שימוש ראוי וטוב בכוחם, ורוב העיתונאים נוהגים באחריות רבה בהחלטותיהם. עם זאת, בעת קריאה בעיתון עלינו להיות מודעים לכך שהוא עלול לשרת מטרות פסולות או לנהוג בניגוד לכללי האתיקה. בשעת הקריאה, כדאי תמיד לשאול את עצמנו כמה שאלות: האם בגילוי מסוים העיתון פוגע בפרטיותו של אדם? האם יש לנו הרגשה שהוא מסתיר פרטים מן הקורא? האם הוא מנסה לנקום באדם או בארגון כלשהו? חובתו של כל עיתון לבקר את התנהגותם ואת מעשיהם של פוליטיקאים ושל גופים ממשלתיים, פוליטיים או עסקיים. חובתנו, כקוראים, לבקר את התנהגותו של העיתון. עלינו לזכור שאמינותם של העיתונאים תלויה במידה רבה גם בנו. העיתון, כמשרת הציבור וכעסק מסחרי, רגיש מאוד לתגובות הציבור כלפיו. אם אנו, כקוראים, נגיב באופן פעיל ונתריע בפני העיתון על פגיעה כלשהי בכללי האתיקה, נתרום בכך את תרומתנו למוסר העיתונאי ולשמירה על מעמדה של העיתונות (עפ"י ווהל, ליפקין, אנוש, 1996).

תפקודים שונים יש לעיתון יומי אך הבולט ביניהם הוא לספק לקוראים מידע על אירועים שוטפים בעלי ערך חדשותי. כל עיתון יומי (בארץ ובחו"ל) בחברה חופשית, בתחרות קשה עם עיתונים אחרים המופיעים באותו מקום כמו גם עם העיתונות האלקטרונית. כל עיתון מנסה להתאים עצמו לציבור היעד כך שיקלע לטעמו ויעורר בו עניין.
עיתון הוא מוצר של ארגון מורכב מאד, בו מתואמות פעולות רבגוניות ביותר עפ"י לו"ז קבוע מראש. כל עיתון שואף לפרסם את החדשות האחרונות ביותר ולהגיע לכל פינות הארץ מוקדם ככל שניתן. הוא בא לספק שני יצרים עיקריים הטבועים באדם: יצר הסקרנות והיצר לרכוש מידע = כוח.
העיתון הוא עסק כלכלי ועל כן מטרתו היא רווח. מימון ההוצאות צריך להיעשות ע"י שני מקורות עיקריים: מכירת העיתונים לקוראים ופרסומות. מאפייני הביקוש לעיתון הם אחד המשפיעים על מחירו של העיתון לציבור כמו גם מספר העותקים שנמכרים.
אחד הגורמים המהווים נקודת משיכה לכוונה ורצון לרכישת העיתון הוא הכותרות בעמוד הראשון. קוראי העיתון המקדישים מדי יום כמה דקות לקריאת העיתון ולעולם אינם קוראים את כל הכתבות המופיעות בעיתון, מילה במילה. רובם המכריע של הקוראים נוהגים "לעבור על הכותרות" של העמודים הראשונים כדי לקבל תמונה כללית. כמו כן הם נוהגים להציץ בתמונות, לקרוא מדי פעם את כותרות המשנה ולעיתים קרובות את הכתה שמעניינת אותם המיוחד.
כל עיתון שואף לפרסם את החדשות האחרונות ביותר ולהגיע לכל פינה בארץ. בכדי למשוך את הקוראים משתדלים העיתונים היומיים לצאת בכותרות מאירות עיניים עד כמה שניתן. האותיות גדולות, שימוש בצבע, הצגת תמונות ועוד. העמודים הכוללים רפורטאז'ות, מאמרים ראשיים, מודפסים קודם ואילו העמוד הראשון-הראשי כולל חדשות אחרונות.

תוכן העניינים:
מבוא
סקירת ספרות
העיתון כמקור מידע
הכותרת העיתונאית
תחביר
פיסוק
העיתון והרייטינג
העיתונות בעידן הרייטינג
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

העיתון כמקור מידע
שוק העיתונות, כמקור מידע, שונה משאר האמצעים הוא מצוי רובו ככולו בתחום החדשות האקטואליה, שהוא תחום רגיש מבחינת החשש להגנה על ערכים דמוקרטיים. עוצמתם של העיתונים היומיים מצריכה הטלת מגבלות על שליטתם באמצעי התקשורת האחרים (אזרחי, גושן, לשם, 2003).
מטרתו של העיתון, כמו שאר אמצעי המדיה, היא למסור מידע. באמצעות מילים עליו לסקור התרחשויות ריאליות בצורה מדויקת קרי, למסור אינפורמציה מדויקת. כאמצעי מדיה יש לעיתון כמה מטרות (בן אליעזר, 1990):
1. ללמד את הציבור את הנושאים הנחשבים למועילים וחשובים.
2. לעדכן את הציבור בכל הנושאים הנחשבים לרלבנטיים.
3. לבנות תמיכה בציבור לרעיונות ולפעולות.
4. לבדר את הציבור.
5. להפיק רווחים.

מקורות:

אזרחי, י., גושן, ז., לשם, ש. (2003) בעלות צולבת - שליטה ותחרות בשוק התקשורת הישראלי. המכון הישראלי לדמוקרטיה.
אלקלעי, ר. (2000) לקסיקון לועזי עברי חדש. מסדה
בן-אליעזר, י. (1990) הממלכה השביעית. המכללה למנהל, ספרית המינהל.
גורן, ד. (1986) תקשורת ומציאות - מושגי יסוד בתקשורת המונים. הוצאת כתר, ירושלים.
גפני, א. (תשל"ו) העין השלישית. הוצאת הקיבוץ המאוחד.
ווהל, א., ליפקין, ש., אנוש, ה. (1996) לקרוא עיתון...ועוד איך!. המרכז לטכנולוגיה חינוכית.
ישעיהו, נ. (ללא תאריך) "המעשה והכוונה", מגזין אימגו.
http://www.e-mago.co.il/e-magazine/deed.html
כספי, ד. ולימור, י. (1993) המתווכים. עם עובד, ספרית אכולות האוניברסיטה העברית.
ניר, ר. (1984) לשון, מדיום ומסר. פוזנר ובניו בע"מ, ירושלים.
ניר, ר. ורועה, י. (1992) "סיקור האינתיפאדה בעיתונות הישראלית: עיתונים פופולריים ואיכותניים נוקטים רטוריקה של קונפורמיות", בתוך: כספי, ד., לימור, י. (1998) אמצעי תקשורת המונים בישראל. האוניברסיטה הפתוחה.
"רב-שיח עורכים: תקשורת רעיונית בעידן הרייטינג - ערכים, איות ותפוצה", בתוך: אינטרנט.
משתתפים: יוסי אחימאיר - "האומה", גילי גופר - "חברה", אלי צור ואלי אברהמי - "מפנה".
http://www.kibbutz.org.il/mifne/articles/030914.rav.siah.htm
Bourdieux, P. (1999) Sur la television suivi de l'emprise du journalisme. Babel.

תגים:

עיתונות · סיקור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיקולי רייטינג בבחירת כותרות העמוד הראשון", סמינריון אודות "שיקולי רייטינג בבחירת כותרות העמוד הראשון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.