היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההפרטה בבריטניה

עבודה מס' 064684

מחיר: 445.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד באה לידי ביטוי ההפרטה בבריטניה בסרט "סיפורים מהמסילה" בבימוי של קן לואץ'

4,754 מילים ,12 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

במשך העשורים שקדמו לשנות השמונים, נטו ממשלות בכל רחבי העולם להגביר את היקף פעילותן, ונטלו על עצמן מגוון מטלות שהיו בעבר בידיו של הסקטור הפרטי. במערב אירופה ובאמריקה הדרומית הלאימו הממשלות חברות, תעשיות שלמות, בנקים ומערכות לבריאות הציבור, ובמזרח אירופה שאפו השלטונות הקומוניסטיים לצמצם את הסקטור הפרטי בכלל. בשנות השמונים חל מהפך בגל זה של התרחבות הסקטור הציבורי. הגל העיקרי התבטא בהפרטת נכסים ושירותים שהיו בידי הממשלה. התומכים בהפרטה טענו כי מעבר מניהול בידי הממשלה לניהול בידיים פרטיות הוא משמעותי עד כדי כך שהוא יביא בעקבותיו לשורה של שיפורים משמעותיים כמו עלייה חדה ביעילות ובאיכות של פעילויות הממשלה האחרות, הורדת המיסים, צמצום בגודלן של הממשלות.
מבקרי התהליך טענו כי בעלות פרטית אינה מביאה בהכרח להגברת היעילות וכי המנהלים בסקטור הפרטי לא יהססו באימוץ אסטרטגיות של עשיית רווחים ומדיניות ארגונית, דבר אשר יהפוך חלק ניכר מהשירותים ליקרים מידי או בלתי נגישים עבור חלק ניכר מהאוכלוסייה. כמו פגיעה בשרותי בריאות לשכבות החלשות או הקטנת החינוך לעניים ולטעוני הטיפוח (גודמן, לאבמן, 1992).
ההפרטה היא מונח רחב שגבולותיו אינם תמיד ברורים ומשום כך, יש לה הגדרות רבות ושונות. ההגדרה המקובלת מורכבת משני מימדים ולפיה ההפרטה היא מדיניות ציבורית של העברת שירותים מוצרים ונכסים, מניהול ומבעלות של הסקטור הציבורי לסקטור הפרטי. ההפרטה היא תופעה רחבה שלפיה נוטל על עצמו הסקטור הפרטי את הייצור וההספקה של מוצרים ושירותים שאותם ייצר וסיפק עד כה בלעדית, או בעיקר, הסקטור הציבורי.
המונח "הפרטה" או Privatization מצוי בלקסיקון המחקרי והתקשורתי רק מאז עלייתה לשלטון של מרגרט תאצ'ר, ראש ממשלת בריטניה, בשנת 1979 (כץ, 1997 23). מרגרט תאצ'ר, לשעבר ראש ממשלת בריטניה, אימצה בתקופת שלטונה ובממשלתה מדיניות ברורה של הפרטה שהייתה בשנות השמונים והתשעים.
מקרה בוחן - הסרט "סיפורים מהמסילה" (2001) בבימויו של קן לואץ', הינו סרט נוגע ללב, על החיים האפורים של פועלי הרכבת האנגלי בעולם של הפרטה, הסרט "סיפורים מהמסילה" מזווית ראיה חברתית, הוא מציין את ההבדל הלשוני שבין "ללכת לעבוד "לבין "ללכת לעבודה" המשמש בדרך כללי יסוד לבדיחות. "מקום העבודה" כפי שהוא מוכר לנו, איננו רק "מקום שעובדים בו" ואנשים ש"הולכים לעבודה", הולכים לעשות דברים נוספים מלבד במובנה הצר. גרי (2003), מציינת כי מסקנותיו של לואץ' היא חד משמעית: כאשר נוטלים ממעמד הפועלים את הזכויות הצודקות והשוות שהעניקה לו המהפכה הסוציאליסטית, מתנפצת הסולידאריות ונוצרים שטחים אפורים שבהם נוצרות ביצות האשליה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מהי הפרטה
2.1 הפרטה כמושג
2.2 יתרונותיה וחסרונותיה של ההפרטה
3. ההפרטה בבריטניה
4. מקרה בוחן - הסרט "סיפורים מהמסילה"
4.1 קן לואץ' - במאי הסרט
4.2 סיפורים מהמסילה - הסרט
4.3 סיפורים מהמסילה - ההיבט החברתי סוציאליסטי
5. מסקנות
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההגדרות הקיימות בספרות, מייצגות בחלקן טכניקות ספציפיות של ההפרטה, ובחלקן שירותים ספציפיים. בנושא ההגדרה ניתן לומר, כי גם אם אין ההפרטה בבחינת תופעה חדשה, הרי המונח "הפרטה" או Privatization מצוי בלקסיקון המחקרי והתקשורתי רק מאז עלייתה לשלטון של מרגרט תאצ'ר, ראש ממשלת בריטניה, בשנת 1979 (כץ, 1997 23).

מקורות:

גודמן, ב. ג'ון, לאבמן, גארי, האם ההפרטה משרתת את האינטרסים הציבוריים?, בתוך: יוהנס, דב, (עורך) מקראות במנהל, רבעון לבעיות, יוצא לאור על-ידי המכללה למנהל, אדר ב', תשנ"ב, מס' 100, מרץ 1992, עמ' 7-20.
גולדמן, יפתח, "לאן הולכת המסילה- על הפרטת החברות ופירוק החברה" ,2004 .
www.yesod.net/info/essayes/hevra1/rakavot.htm
גרהם פולר (עורך), לואץ על לואץ, הוצאת בבל/סינמטק תל אביב, תל-אביב, 2000.
גרי, דיתה, סיפורים מהמסילה-הסרט והמסר, מפנה, ספטמבר, 2003.
יאנג, סטפן, עורך, יוהנס, דב, האם ההפרטה משרתת את האינטרסים הציבוריים?, בתוך: דן, כרמון, (עורך) ילקוט למחשבה סוציאליסטית, חורף תשנ"ג, ינואר 1993, 28, עמ' 72-78.
כץ, יצחק, הפרטה בישראל ובעולם, פקר הוצאה לאור בע"מ, תל-אביב, 1997, עמ' 11-286.
מור, ג'ון, ההפרטה בבריטניה מביאה את הקפיטליזם אל האנשים, בתוך: יוהנס, דב, (עורך) מקראות במנהל, רבעון לבעיות, יוצא לאור על-ידי המכללה למנהל, סיון, תשנ"ב, מס' 101, יוני 1992, עמ' 5-22.
Bond Paul, Not Asking Questions Any More: The Navigators, a film by Ken Loach. 9 January 2002.
www.wsws.org/articles/2002/jan2002/nav-j09.shtml
Brendan Martin, British Rail Privatisation: What Went Wrong? www.publicworld.org/docs/britrail.pdf
קן לואץ'
http://movies.walla.co.il/?w=///1280/@movies Ken Loach
Molitorisz Sacha, Privatisation just not cricket for the left-of-field director, August 1 2002.
www.smh.com.au/articles/2002/07/31/1027926914541.html

תגים:

אנגליה · תחבורה · רכבות · מרגרט תאצ'ר · קולנוע חברתי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההפרטה בבריטניה ", סמינריון אודות "ההפרטה בבריטניה " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.