היישום אינו מחובר לאינטרנט

במזרח, יציר המערב

עבודה מס' 064508

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: גישת האוריינטליזם - מסגרת ליצירת שיח הדרה בעיתונות הישראלית אודות העולים מארצות ערב בשנות החמישים

11,157 מילים ,21 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בעבודה זו ייבדק השיח שאימצה העיתונות הישראלית מהאקדמיה, כלפי העליות מצפון אפריקה ואסיה בשנות החמישים. שיח זה יצר מסגרת ברורה של הבניית הדמות המזרחית מתוך מגמה ברורה של מיצוב יחסי עוצמה וכוח בחברה הישראלית המתגבשת.
האליטה הישראלית פיתחה אידיאולוגיה המטילה את האשמה לפער ולאי שוויון על המזרחים עצמם ועל ארצות מוצאם שבמזרח. פוליטיקאים, אקדמאים, מחנכים, סופרים ועיתונאים נתנו ביטוי נרחב לנרטיב זה במחקרים עיוניים, במאמרים עיתונאיים, בנאומים פוליטיים ובכנסים בינלאומיים (שוחט, 2001). הטענה במחקר היא שהתפיסה הרווחת בגישתם באה מתוך האוריינטליזם אשר ברבות השנים שימש מעיין נובע להתפתחות תיאורית המודרניזאציה. תיאוריה זו קיבלה ממד מדעי באקדמיה הישראלית של שנות ה-50, ועזרה לממסד להעביר דרך העיתונות את הנרטיב המכונן של מערב מול מזרח. עבודה זו תמחיש כיצד הצידוק המדעי שגיבשה האקדמיה להיררכיה החברתית בישראל, הועברה לציבור על ידי העיתונות ובכך יצרה שיח שלם של ביטויים, כינויים, ותיאורים של העולים מצפון אפריקה ואסיה.

תוכן עניינים:
פרק א' - מבוא
פרק ב' - שיח אוריינטלי-מודרני במחקר האקדמי בשנות ה-50 : המזרח כאנטיתזה למערב
פרק ג' - העיתונות בשליחות הממסד; כלי להפצת השיח מבית היצור של האקדמיה בישראל
פרק ד' - דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: קטעי העיתונות אינם מצורפים לעבודה.

קטע מהעבודה:

השיח האוריינטלי-מודרני גדוש במילים, תיאורים, ומושגים המייחדים את אופן החשיבה האירופוצנטרית בכלל ואת האקדמיה בישראל בשנותיה הראשונות בפרט. אוצר המילים של שיח זה עשה הפרדה בין "האני" האירופאי לבין "אחר" הלא אירופאי ויצר דיכוטומיה ברורה בין תרבות ה"מערב" לתרבות ה"מזרח". הבחנה זו שנתבעה בשם מדע הגיאוגרפיה, יצרה ניגודים תרבותיים שתפקידם לפאר את הקונצנזוס המערבי ודחקו את השאר לשוליים צרים של פריפריה. האקדמיה, כמו כל המוסדות בישראל אימצה גישה עילתנית זו בשמה "מודרניזאציה", והעתיקה אותה ליחסים שבין החברה האשכנזית לחברה היהודית-ערבית בישראל. פרק זה, יציג את השיח שנוצר בהיכל המדעיות של האקדמיה בישראל ואשר שימש בסיס להתבטאויות של מאמרים וכתבות בעיתונות הישראלית. באמצעות יצירתו של שיח זה, נבנתה לה דמות "המזרחי" בישראל. והעיתונות היא הכלי שהעביר את המסר להמוני האזרחים בישראל.

מקורות:

אלמוג, עוז. 1997. הצבר - דיוקן. תל-אביב: עם עובד.
בן-דור, צ'. 1999. "ההיסטוריה המופלאה של המזרחיים". בתוך המהפכה המזרחית: שלוש מסות על הציונות והמזרחים. עורך, ענבל פרלסון. ירושלים : הוצאת המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית, 87-106.
חבר, חנן, שנהב יהודה ופנינה מוצפי-האלר. 2002. "אפיסטמולוגיה של מזרחיות בישראל". בתוך: מזרחים בישראל . עורכים חבר חנן,יהודה שנהב ופנינה מוצפי-האלר. ירושלים : מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, 15-27.
כזום, ע'. 1999."תרבות מערבית,תיוג אתני וסגירות חברתיות: הרקע לאי שוויון האתני בישראל".סוציולוגיה ישראלית, א (2): 385-428.
ליסק, מ'. 1991. "דימויי העולים-סטריאוטיפים ותיוג בתקופת העלייה הגדולה בשנות החמישים". בתוך חלוצים בדמעה. עורך, שמעון שטרית. תל-אביב: עם עובד, 183-200.
מנחם, נ'. 1983. מתחים ואפליה עדתית בישראל. היבטים סוציו-היסטוריים. תל-אביב : רובין.
סבירסקי, ש'. 1981. לא נחשלים אלא מנוחשלים. חיפה : מחברות למחקר ולביקורת.
סמוחה, ס'. 1980. "שלוש גישות בסוציולוגיה של יחסי עדות בישראל". מגמות 26 (1) :7-36.
סמוחה, סמי. (1993). " שסעים מעמדיים, עדתיים ולאומיים ודמוקרטיה בישראל". בתוך החברה הישראלית - היבטים ביקורתיים. עורך אורי רם. תל-אביב : הוצאת ברירות , 202-172.
סעיד, א'. 2000. אוריינטליזם. תל-אביב : עם עובד.
קימרלינג, ברוך.2004. מהגרים, מתיישבים, ילידים. תל-אביב : עם עובד.
רוזן, לאה ורות אמיר. 2000. "ישראל על פרשת דרכים : מתחים בזהות הקולקטיבית".
רם, א'. 1993. "החברה ומדע החברה: סוציולוגיה ממסדית וסוציולוגיה ביקורתית". בתוך: החברה הישראלית: היבטים ביקורתיים. עורך אורי רם. תל-אביב : ברירות, 7-17.
שגב, תום. 1984. הישראלים הראשונים. ירושלים : דומינו.
שוחט, א'. 1988. "מזרחים בישראל: הציונות מנקודת מבטם של קורבנותיה היהודים". בתוך זיכרונות אסורים.לקראת מחשבה רב תרבותית. תל-אביב : בימת קדם לספרות.
שטרית, ש' ס'. 2004. המאבק המזרחי בישראל :1948 -2003. תל-אביב : עם עובד.
שנהב, י'. 2003 . היהודים-הערבים : לאומיות, דת ואתניות.תל-אביב : עם עובד.
שנהב י' וגדעון קונדה. 1992." על ייצוג המציאות של הבעיה העדתית בישראל". תיאוריה וביקורת 2, 137 -146 .
Alcalay ,A. 1993. After jews and Arabs: Remaking Levantine Culture .Minneapolis : University of Minnesota Press.
Entman, R. 1993. "Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm", Journal of Communication, vol. 3 (4), pp 51-58.
D'Angelo, P. 2002. "News Framing as a Multiparadigmatic Research Program: A Response to Entman", Journal of Communication,vol. 52(4), pp 870-888.

תגים:

שסע עדתי · חברה ישראלית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "במזרח, יציר המערב", סמינריון אודות "במזרח, יציר המערב" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.