היישום אינו מחובר לאינטרנט

שידור טלויזיוני מאולם בית המשפט

עבודה מס' 063791

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם שידור טלוויזיוני של משפטים פוגע בהליך המשפטי התקין.

7,926 מילים ,30 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מתודולוגיה ושאלת המחקר
מבוא
פרק א': זכות הציבור לדעת מול הזכות להליך משפטי הוגן
פרק ב': המצב בארץ
פרק ג': ארצות הברית - דוגמא להשוואה
פרק ד': דוגמאות לפרשיות משפטיות מתוקשרות בארץ
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

תקציר
אחת מעובדות החיים של עידן הוידאו היא שיש רצון, וכן אינטרס ציבורי לסקר ולשדר הליכים במשפט פלילי. אין אפשרות אמפירית לבדוק את השפעות נוכחות מצלמות הטלוויזיה באולם, על משפטים פליליים, על מנת לגזור החלטות מדיניות כוללות. לכן אנו נשארים בינתיים בתחום של התחבטות ובחינת כל מקרה לגופו. הטיעון המרכזי של המצדדים בשידור ישיר טלוויזיוני של משפטים הוא שמדובר בהרחבה של זכות הציבור לדעת ושל עקרון פומביות הדיון. מנגד, גם משפטנים ותומכים נלהבים של שקיפות ההליך השיפוטי, אינם מוצאים קשר ישיר והכרחי בין זכויות אלה ובין שידור טלוויזיוני ישיר של משפטים והכרעות דין.
באשר המשפט הפלילי מהווה ביטוי להפרה של נורמות חברתיות ציבוריות מוסכמות, התגבשה גישה, כי על ההליכים, שמנהלת התביעה בשם ציבור האזרחים כולו, להיות פתוחים לכל הרוצה לצפות בהם. עמדה זו התפתחה גם על רקע סלידה ממשפטים סודיים וחסויים שנערכו (ונערכים גם היום) במדינות רבות בעולם, החל עוד מהאינקוויזיציה הספרדית, יהיו שורשיה אשר יהיו. בעת גיבוש חוקות שונות של מדינות המערב, כבר הייתה הזכות למשפט פומבי, ברורה וידועה ולא הייתה נתונה לערעור ולוויכוח. בארצות הברית נתפסה זכות זו בעיקר כבעלת תועלת ויתרון לנאשם דווקא, על מנת שיובטח כי משפטו לא ינוהל בסודיות, זאת במקביל להיותה מגינה על אינטרס ציבורי ברור (ראה פרשת Gannet).
מכאן הבסיס לדיון ובחינה של זכות הציבור לקבלת סיקור טלוויזיוני מאולמות בית המשפט.
בעבודה זו, אני מנסה לבחון את ההתנגשות שבין שתי הזכויות: זכות הציבור לדעת מול הזכות להליך משפטי הוגן - טוהר המשפט, מתוך הסוגיה של שידור טלוויזיוני מבית המשפט.
בשנה האחרונה קיבלה סוגיה זו מקום בכותרות, לאחר שהוגשה הצעת חוק בנושא והוקמה ועדה לבחינתו בכנסת. בעבודה, אסקור את המצב בארץ בעניין זה, אביא את עמדות התומכים בהצבת מצלמות באולם בית המשפט אל מול עמדות המתנגדים לכך. בנוסף, אביא להשוואה את המקרה של ארצות הברית בה פועל ערוץ טלוויזיה המשדר מבתי משפט. כמו כן, כידוע היו מספר מקרים בארץ בהם הותר שימוש במצלמות ו/או בהקלטת קול מבית המשפט באופן חריג, גם מקרים אלה יוצגו בעבודה. לסיכום, אביא את דבריהם של שופטים בסוגיה ואנסה לדון בשנית בשאלה: האם שידור טלוויזיוני של משפטים פוגע בהליך המשפטי התקין?

עבודה זו הינה מחקר איכותי בנושא שידור טלווזיוני מבית המשפט. המחקר מתבסס בעיקרו על ניתוח תוכן ועל איסוף מקורות מידע הכוללים בעיקר פסקי דין רלוונטיים ומאמרים העוסקים בנושא. באמצעות מקורות אלה ניסיתי להביא את שני הצדדים של המטבע בסוגיה זו. הסקירה של פסקי הדין, הפרשיות הרלוונטיות והמאמרים, מציגה בפני הקורא את הבעייתיות שבסוגיה.

מקורות:

בן זאב, מ. (1995). בתי המשפט והתקשורת. ספר לנדוי ב'. עמ' 595-615.
הופנינג,מ.,(1998), "חופש הביטוי", בתוך: אמצעי תקשורת המונים בישראל (עע' 292-312).
כספי,ד., ולימור,י.,(1992), המתווכים- אמצעי תקשורת בישראל 1948-1990: ספרית אשכולות עם עובד.
נגבי,מ. (1995) חופש העיתונות בישראל ערכים בראי המשפט, עמ' 521-931, הוצאת מכון ירושלים לחקר ישראל.
נוריאל, י. (2004) צדק צריך שיראה (פרט לבית משפט). עיתון מעריב.
סגל, ז. (2001). איסור פרסום מטעמי סוביודיצה: הצעה להיתר ולהסדר אלטרנטיבי מחקרי משפט ד'. הוצאת אוניברסיטת בר אילן.
פכטר, א. (2004). טלוויזיה בבית המשפט?
שכטר, ע. (2004). משפט ותקשורת. הקריה האקדמית קרית אונו, בית הספר למשפטים.
Barber,S. (1987). News Cawers un the courtroom. Ablex Pub. Corp. Norwood NY.
Lovitez, D. (1998). If courts are open, must cameras follow? Hofstra law. Rev. 26(4), 873.
McQuail , D.(1987). Mass Communication theory .London : Sage.
Rotunda, R. (1998). Reporting Sensational trial, free press symposium. The 50th Anniverssary of the hutchins Commission Report. Communication Law/ and Policy 3 (2) 295./
Slotnick,E. Segal. J. (1998) Television News and the Supreme Court. Cambridge University press.
The ethics of allowing video filming of trials. Law Institute Journal 73 (4), 35. April 1999.
Validity, Propriety, and Effect of allowing or Prohibiting Media Broadcasting, Recording or Photographing court proceeding, 14 ALR 44th 121.

תגים:

וידאו · טלויזיה · משפט · שידור · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שידור טלויזיוני מאולם בית המשפט", סמינריון אודות "שידור טלויזיוני מאולם בית המשפט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.