היישום אינו מחובר לאינטרנט

חוקי היסוד של 1992

עבודה מס' 063785

מחיר: 421.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מבשרים הם על מהפכה חוקתית.

5,678 מילים ,7 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. בג"צ כתחליף לחוקה
3. חוקי היסוד של 1992
4. ה"מהפכה החוקתית"
א. מהי חוקה
ב. מהי מהפכה
ג. האם היתה מהפכה חוקתית
5. פסקת המטרה ופסקת ההגבלה
א. "פסקת ההגבלה"
ב. "פסקת המטרה"
6. סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא:
בנושא המימד המשפטי, להסדר חוקתי, יש תפקיד מרכזי בסדר ציבורי דמוקרטי-ליברלי. המשפט החוקתי עוסק בדיני חוקה, בנורמות המשפטיות שבהן החוקה עוסקת.
עד לשנת 1992, בהעדר חוקה וחוקי יסוד בתחום זכויות האדם, פעלה הכנסת בהתאם לחוקי המדינה ובהתאם לשורת פסקי דין תקדימים אשר היו מעין תחליף לחוקה והיוו ערובה לזכויות האדם ולמשטר הדמוקרטי במדינה.
לכאורה, ניתן להבין מפסקה זו, כי זכויות האדם הנהוגות בדמוקרטיה ליבראלית מוגנות אף בישראל באורח סביר על אף חסרונה של חוקה. הנגבי טוען במאמרו, המוקדם לחקיקת חוקים אלה, כי חוקי המדינה, הן אלה שירשנו משלטונות המנדט והן אלה שחוקקה הכנסת עצמה, אינם מבצרים את הדמוקרטיה בישראל, ומדגיש כי רבים מחוקים אלה מעניקים כוח בלתי מוגבל לצמרת השלטונית לרמוס כאוות נפשה ערכים משפטיים ודמוקרטיים בסיסיים. גורל הדמוקרטיה מותנה כל כולו בקיומו של גורם חיצוני, בלתי תלוי לחלוטין במערכת הפוליטית, אשר בכוחו לכפות על הפוליטיקאים הר- כגיגית את כיבוד עקרונות הדמוקרטיה וזכויות האדם". (1)
הנגבי מציין, כי בישראל רק בית המשפט הגבוה לצדק יכול למלא את המשימה החיונית הזאת. אם כי בעת הקמת המדינה, היו כאלה שפקפקו בכוחו של בית המשפט העליון לשאת בנטל המשימה. המפקפקים חששו שבהעדר חוקה ייאלצו השופטים להפעיל את החוקה הקולוניאלית מורשת המנדט דבר שלא יאפשר להם להגן על זכויות האדם. אילו בג"צ היה נוקט בגישה פורמליסטית הם היו רואים עצמם אנוסים לאכוף עצמם לחוקים הכתובים כלשונם, ואז לא היתה קיימת דמוקרטיה בישראל. דור המייסדים בבתי המשפט העליון היו מלאי תעוזה ומעוף אשר לא רצו שהמחדל של הפוליטיקאים בנושא החקיקה יסתום את הגולל על חזון הדמוקרטיה בישראל.(2)
בבואנו לבחון את שאלה, האם חקיקת חוקי היסוד של 1992 הינה בבחינת "מהפכה חוקתית" בישראל, כפי שגורסים גורמים שונים, עלינו לבחון את המושגים הנחבאים באמירה זו. מהי מהפכה? ומהי חוקה בישראל? לכשנשיב על שתי שאלות אלה נוכל לבחון האם אכן בישראל בשנת 1992, מסתמנת מהפכה, והאם בחוקי היסוד יש מקום לדיון במהפכה. זאת ועוד, סוגיית ה"מהפכה החוקתית" מעוררת שאלות ומציפה בעיות . לכן נשאל את השאלה : מהי מהפכה חוקתית? ולאחר שנבין מהי, נבחן האם חוקים אלו בישרו מהפכה ואם לאו. לסיום נבחן מה היו השפעותיה ומשמעותיה על המדינה, האזרח, והרשויות: השופטת, המכוננת, והמחוקקת בתחום זכויות האדם וחופש העיסוק.
-------------------------------------------------------------------------------------
1. מ. נגבי "בג"ץ כתחליף לחוקה: ההישג הבלתי ודאי" בתוך מעל החוק (ת"א, עם עובד 1987) עמ' 70 .
2. שם, 71.

מקורות:

E.Gutmann "Isrel:Democracy Without a Constituion" in V.Bogdanor (ed) Constitution in Democtratic Politics (Gower, Policy Studies Intstutte 1988) 290-308
א. בנדר "פגמים בחקיקית חוקי היסוד" משפט וממשל I (תשנ"ה) 455-443
א. ברק "המהפכה החוקתית: זכויות יסוד מוגנות" משפט וממשל I (תשנ"ה) 39-35.
א. רוזן-צבי "'מדינה יהודית ודמוקרטית,: אבהות רוחנית, ניכור וסימביוזה-האפשר לרבע את המעגל" בתוך, מדינה יהודית ודמוקרטית (ת"א, רמות 1996) 11-53
ד. אבנון "ההיבט הלא דמוקרטי של חוקי היסוד בנושא זכויות האדם" פוליטיקה, 2 (דצמבר 1988) 70-53
מ. נגבי "בג"ץ כתחליף לחוקה: ההישג הבלתי ודאי" בתוך מעל החוק (ת"א, עם עובד 1987) 98-69
ר. גביזון, המהפכה החוקתית - תיאור מציאות או נבואה המגשימה את עצמה? (ירושלים, המכון הישראלי לדמוקרטיה 1988) 125-93
ד.ש.גבאי, סיכום שיעור "מבוא לחוקה-פרק א", /ד"ר להב (קרית אונו, הקריה האקדמית-לימודי משפטים חד-יומי - משפט ציבורי 23.10.2001) 12-50

תגים:

אהרון · ברק · גביזון · גוטמן · הגבלה · חוקתית · לחוקה · נגבי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חוקי היסוד של 1992", סמינריון אודות "חוקי היסוד של 1992" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.