היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי סוריה-ארה"ב תחת ממשל בוש (1988-1992)

עבודה מס' 040019

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תקופת גיבושה של הקואליציה המדינית והצבאית נגד עיראק, לפני מלחמת המפרץ.

4,275 מילים ,11 מקורות ,1993

תקציר העבודה:

במהלך 20 שנות שלטונו של הנשיא אסד בסוריה, עשו ארה"ב וסוריה מספר נסיונות להגיע להבנה ביניהן. המניע היה האינטרסים ההדדיים שיש למעצמה עולמית ומדינה בעלת השפעה אזורית זו בזו. המאמצים נכשלו תמיד בשל פערים בסיסיים בין שתי המדינות. החל משנת 1987, בעקבות התפנית שקיבלו יחסיה של סוריה עם בריה"מ, הוסר אחד המכשולים, אך אחרים עדיין נותרו. לארה"ב ולסוריה יש חזון שונה לגמרי לגבי אופיו ועתידו של האזור והשקפות שונות לגבי פתרון הסכסוך הישראלי-ערבי.
נושא הטרור היה ועודנו אחד הנושאים הבעייתיים ביחסי שתי המדינות. לסוריה של אסד מסורת ארוכת יומין של שימוש בטרור כבמכשיר לגיטימי להשגת מטרות פוליטיות, אם באמצעות סוכניה ואם בעקיפין, במתן מקלט מדיני ותמיכה כלכלית וצבאית בארגוני טרור שונים. (RABINOVICH, עמ' 30).
פיצוץ מפקדת המארינס והשגרירות האמריקאית בבירות בשנת 1983, למשל, יוחסו לסוכנים סוריים. גם עקבותיה של הפצצה שהונחה בשגרירות האמריקאית בכווית באותה שנה הובילו לדמשק. (LANG, עמ' 41). בשנת 1986 הטילה ארה"ב סנקציות על סוריה לאחר שדיפלומטים סוריים הואשמו בסיוע בהתמנת הפצצה במטוס אל-על בשדה התעופה הית'רו בלונדון, ובפעילויות אנטי-אמריקאיות אחרות. הדוגמא הבולטת ביותר הייתה בפרשת פיצוצו של מטוס פאן-אם מעל שמי סקוטלנד בדצמבר 1988 והראיות שקשרו את הפעולה לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה הכללית בראשותו של אחמד ג'יבריל, ארגון שמצא מחסה בסוריה ונהנה מתמיכתה.
נושא נוסף ששיחק תפקיד ביחסי שתי המדינות הוא מעורבותה של סוריה בלבנון.
ארה"ב השלימה באופן כללי עם ההגמוניה הסורית בלבנון אך הסתייגה בכמה מרכיבים במדיניותה שם. ארה"ב גם ציפתה מסוריה שתפעל למען שחרורם של בני הערובה המערביים, כולל האמריקאים, שהוחזקו בלבנון. (RABINOVICH, עמ' 30-31).
אל אלה התווספו מעורבותה של סוריה בסחר הסמים הבינלאומי בכלל והיותה המקור לרבים מהסמים המוברחים לארה"ב בפרט, עובדה שמלבד הצהרות שונות לא זכתה להתנגדות מעשית מצד ארה"ב (WIDLANSKI, עמ' 9-10) ושאלת החופש הפוליטי וזכויות האזרח בסוריה, עוד מכשול מסורתי בדרך להתקרבות בין שתי
המדינות.
בנוסף להיבטים המסורתיים שאפיינו את יחסי סוריה-ארה"ב בעבר ואשר צויינו לעיל, התרחשו שתי התפתחויות בעלות חשיבות רבה במשך תקופת כהונתו של הנשיא ג'ורג' בוש בארה"ב: מלחמת המפרץ ותהליך השלום.
המאמצים האמריקאים לגבש קואליציה מדינית וצבאית נגד עירק ערב המלחמה הביאו את יחסי ארה"ב-סוריה, כפי שנראה להלן, לנקודת שיא. רבים השתמשו בביטוי "ירח דבש". אך האם ההתקרבות המשמעותית סימנה את תחילתה של ברית אסטרטגית חדשה בין המדינות, או שהייתה זו, מבחינתה של ארה"ב לפחות, קואליציה אד-הוק שנועדה אך ורק להשיג את התמיכה הסורית שהייתה לה חשיבות סמלית רבה. האם חל שינוי של ממש במדיניותה של סוריה בנושאי המחלוקת המסורתיים בין שתי המדינות, ואם לא - האם השתנה יחסה של ארה"ב כלפי עמדתה של סוריה בנושאים אלו? האם גילתה ארה"ב נכונות להגמיש את הקריטריונים בהם דרשה מסוריה לעמוד בנושאים כמו תמיכה בטרור, זכויות אזרח וחופש פוליטי, המעורבות בלבנון, יצוא הסמים? האם הפכה ארה"ב נושאים אלו לקלף מיקוח בנסיונות להשפיע על סוריה בשני הנושאים המשמעותיים שעמדו על הפרק במשך אותה תקופה, התמיכה בקואליציה האנטי-עירקית וההצטרפות לתהליך השלום?
על שאלות אלו אנסה להשיב בעמודים הבאים. תחילה אתאר בקצרה את נושא הטרור ובעיית הסמים, כדוגמא לשתי נקודות שעמדו על הפרק ביחסי שתי המדינות עוד לפני התקופה בה דן חיבור זה. לאחר מכן אציג את ההתקרבות המשמעותית שהארעה בעקבות מלחמת המפרץ. החלק האחרון ייוחד למצב ששרר לאחר תום המלחמה ותבוסת עירק. הוא יבחן את היחסים בין שתי המדינות במציאות החדשה שנוצרה, על רקע המעורבות הגוברת של ארה"ב בתהליך השלום, תוך התייחסות לכל הנושאים האחרים שעל הפרק: לבנון, הטרור, דמותה של סוריה בארה"ב בנושאי חופש פוליטי וזכויות אזרח, וכו'.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. תמיכתה של סוריה בטרור הבינלאומי
3. מעורבותה של סוריה בתעשיית הסמים הלבנונית
4. מלחמת המפרץ
5. תהליך השלום
6. האכזבה הסורית מעמדת הממשל אמריקאי
7. עמדות ארה"ב בנושאי הטרור, הסמים והחופש הפוליטי בסוריה
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

תגים:

ברית אסטרטגית · בוש · טרור · עיראק · סמים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי סוריה-ארה"ב תחת ממשל בוש (1988-1992)", סמינריון אודות "יחסי סוריה-ארה"ב תחת ממשל בוש (1988-1992)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.