היישום אינו מחובר לאינטרנט

השייט במצרים העתיקה

עבודה מס' 063610

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת השלבים הראשונים של השייט.

3,131 מילים ,6 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

תוכן עניינים
1. פרולוג
2. כלי השייט הראשונים
2.1. כלי ציפה
2.2. רפסודות
2.3. סירות
3. הספינות המצריות הראשונות
3.1. ספינות פפירוס
3.2. ספינות עץ
3.3. המצאת המפרש
4. היציאה אל הים
4.1. תחילת הסחר הבינלאומי
4.2. המסע לארץ פונת ( the land of Punt)
4.3. תעלה מחברת בין שתי הימים
4.4. מלחמה בים
5. אפילוג
6. ביבליוגרפיה

פרולוג
ההיסטוריון היווני הרודוטוס כינה את מצרים העתיקה "מתנת הנילוס", ולא בכדי. הנילוס, עורק החיים של מיצרים לאורך כל התקופות, היה אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היווצרות התרבות המצרית. הוא שיחק תפקיד מרכזי בדת והמיתולוגיה המצרית, ואפילו במנהגי הקבורה המלכותיים. הנילוס סיפק כמעט את כל המזון של תושבי מצרים, עם באמצעות דייג וצייד חיות שונות שפקדו את הנהר ואם באמצעות השיטפונות שהפרו את הדלתא ואפשרו חקלאות משגשגת. לאורך הנילוס צמח בשפע צמח הפפירוס ממנו הפיקו מוצרים שונים ובעיקר את נייר הפפירוס שתרם להתפתחות הכתב המצרי הקדום שבתורו תרם גם להתפתחות הכתב בכלל.

חוקרים מניחים שהשייט בנילוס החל כבר בתקופה הפלאוליתית, לפני כ- 35000, שנים. תושבי מצרים העתיקה התיישבו באופן טבעי לאורך הנהר והקימו כפרים. ציידים ודייגים יצאו בסירות פרימיטיביות אל הנהר כדי לספק את צורכי השבט. ציורי אבן מהתקופה מראים ציידי סוסי יאור על סירות קדומות. בהמשך אותן קבוצות החלו לגבש זהות ולסחור האחת עם השנייה במצרים הקדם-שושלתית. השייט בנילוס הפך לאמצעי התחבורה הנוח, המהיר והזול ביותר כדי לקיים מסחר או מגע כלשהו עם שבטים אחרים לאורך הנהר.
המעבר ממצרים העליונה לתחתונה בנהר הסתמך על זרימת המים צפונה עם הזרם. רוחות צפוניות שנשבו כמעט לאורך כל השנה, הביאו להמצאת המפרש שאפשר את הנסיעה נגד הזרם דרומה. התנאים הטבעיים במצרים היוו קרקע נוחה לפיתוח טכנולוגית השייט במהירות ויעילות.
עם הקמת השושלות הראשונות והפיכתה של מיצרים לממלכה מאוחדת, תפס השייט תאוצה תחת חסות השלטון הפרעוני. מסעות צבא ומסחר ימיים גדולים החלו להתבצע, ובמהרה הסחר הבינלאומי התפתח. ספנים מיצרים פקדו את חופי א"י ולבנון בצפון ואף את חופי אפריקה בדרום. כל זה הפך את מצרים לאחת המעצמות הימיות הראשונות והחזקות בעולם.
אין זה פלא, אם כן, שבתרבות שכל עולמה סובב את הנהר, התפתחו חלק מעקרונות השייט ובניית הספינות שהמשיכו לשמש את האנושות אלפי שנים מאוחר יותר. גוף הספינה, התורן, ההגאים, המפרש וצורתו ועוד נותרו כמעט ללא שינוי בתרבות מאוחרות שונות. אפילו מנהגים כגון מתן שמות לספינות, דבר הנהוג עד ימינו אנו.1

בעבודה זאת אסקור את השלבים הראשונים ביותר של השייט, דרך כלי שייט פרימטיבים ועד התפתחות הספינות המצריות הראשונות כפי שהן מופיעות בממצאים קדומים. השייט בנילוס, עד היציאה אל הים הפתוח ותחילת הסחר הבינלאומי, הממלכות איתן מצרים העתיקה הייתה בקשרי מסחר. לבסוף אסקור מעט מההיסטוריה המלחמתית הימית של מצרים העתיקה על פי תבליטי קיר שהשתמרו על קירות מקדשים וארמונות.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Casson, L. 1971: 348-349

מקורות:

Casson, L. 1991. The Ancient Mariners: Seafarers and Fighters of the Mediterranean in Ancient Times, sec ed. Princeton N.J.
Casson, L. 1971. Ships and Seamanship in the Ancient World. Princeton N.J.
Cheryl, A.W. 2000. Sacred and Secular: Ancient Egyptian Ships and Boats. Boston MA.
Herman, Z. 1964. Peoples, Seas and Ships. London.
Landstrom, B. 1970. Ships of the Pharaohs: 4000 Years of Egyptian Shipbuilding. Garden City N.Y.
Lehner, M. 1997. The Complete Pyramids: Solving the Ancient Mysteries. London.

תגים:

ארכיאולוגיה · במצרים · העתיקה · ושייט · מצריות · ספינות · עתיקות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השייט במצרים העתיקה", סמינריון אודות "השייט במצרים העתיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.