היישום אינו מחובר לאינטרנט

מיתוס מצדה

עבודה מס' 063343

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ביקורת לספר של נחמן בן יהודה.

3,867 מילים ,13 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
תולדות מצדה בימי הקנאים
מיתוס - יצירה והיווצרות
התפתחות מיתוס מצדה
מיתוס מצדה - ספרו של נחמן בן-יהודה
מסקנות הדיון
ביבליוגרפיה

מבוא
עד אמצע שנות ה-60 של המאה הקודמת, מצדה גילמה סמל חירות ועצמאות עבור החברה הישראלית המודרנית כאשר המיתוס הקרוי על שמה אומץ על-ידי התנועה הציונית כדרך ביטוי פוליטי במאבקה. הזרם הציוני לקח את סיפורו של יוסף בן-מתתיהו, התעלם מסופם הטרגי של יהודי מצדה ובחר להתמקד ואף להעצים את תכונות ההרואיות של המורדים אשר האמינו כי ביכולתם להתגבר על האימפריה האדירה - רומי.

אך הלהט של המיתוס מצא לאחרונה את סופו. אמת היא, כי ההתקוממות בראשותו של אלעזר בן-יאיר אשר תפסה מקום כה מכובד במיתולוגיה הציונית החלוצית, עוברת בשני העשורים האחרונים פירוש מחודש בו הגבורה היהודית מאבדת את משקלה. 1

לעומת הערפל שסובב את מאורעות מצדה בימי המרד הגדול, ראשיתו של המיתוס וכן התפרקותו כרוכים בתהליכים היסטוריים וסוציאליים ברורים שהשפיעו על החברה הישראלית מאז קום המדינה. בספר הנדוןThe Masada Myth: Collective Memory and Mythmaking in Israel, שיצא לאור בינואר 1995, פרופ' בן-יהודה עוקב אחרי תהליך הפיכתה של מצדה לסמל אידיאולוגי עבור מדינתנו. הוא מתאר כיצד תיאורו ה"בעייתי" של יוספוס הפך למיתוס גבורה בעל משמעות רבה בעיני רבים וכיצד מיתוס זה מקבל תפקיד מכריע בלידתה של זהות יהודית לאומית חדשה בישראל המודרנית. 2

בעבודה זו אבחן את מחקרו של פרופ' בן-יהודה בהתייחסות מיוחדת לכליו המתודולוגיים, אציג את הביקורת לספר על סמך דעתי האישית ועל סמך מאמרים שפורסמו בנושא ואביא מסקנותיי.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Marcos Aguinis, "Los suicidas de Masada, un dudoso ejemplo para Israel", Nuevo Mundo .israelita - Digital-, No. 74, Diciembre 2002
2,. Nachman Ben-Yehuda, The Masada Myth: Collective Memory and Mythmaking in Israel .Madison, 1995

מקורות:

אוחנה, דוד וויסטריך, רוברט ס',"נוכחות המיתוסים ביהדות, בציונות ובישראליות", בתוך: ד' אוחנה ור' ויסטריך (עורכים): מיתוס וזכרון: גלגוליה של התודעה הישראלית, ירושלים, תשנ"ז, עמ' 11-32.
בן-יהודה, נחמן, "מצדה- בין מיתוס למציאות", גליליאו, גיליון י"ב, ספטמבר/אוקטובר תשנ"ה. http://www.snunit.k12.il/heb_journals/galileo/012032.html
בן-מתתיהו, יוסף (יוספוס פלביוס), מלחמת היהודים, תרגום: ש' שמואל חגי, ירושלים, תשנ"ג.
פלאי, מאיר וברכה (עורכים), "מיתוס", האנציקלופדיה העברית: כללית, יהודית וישראלית כ"ג, תל-אביב, תשכ"ח, עמודות 407-411.
פרלינג, טוביה, תשובה לעמית פוסט ציוני, ידיעות אחרונות, תל-אביב, תשס"ג.
זרובבל. יעל, "בין "היסטוריה" ל"אגדה": גלגולי תל-חי בזיכרון העממי", בתוך: ד' אוחנה ור' ויסטריך (עורכים): מיתוס וזכרון: גלגוליה של התודעה הישראלית, ירושלים, תשנ"ז, עמ' 189-199.
Aguinis, Marcos, "Los suicidas de Masada, un dudoso ejemplo para Israel", Nuevo Mundo israelita -Digital-, No. 74, Diciembre 2002.
Ben-Yehuda, Nachman, The Masada Myth: Collective Memory and Mythmaking in Israel, Madison, 1995.
Green, Arnold H. "History and Fable Heroism and Fanaticism", in: Brigham Young University Studies, vol. 36 no.1, Feb 1998.
Dominguez, Virginia R., "The Masada Myth (Book Review)", in: The American Historical Review, Indiana Univ. Bloomington, Vol. 103, No. 1 Feb 1998, pp. 240-241.
Sheldon, Rose M., "The Masada Myth (Book Review)", in: Journal of Military history, Vol. 62, No. 2, Lexington. Apr 1998, pp.448-550.
Marcos Aguinis, "Los suicidas de Masada, un dudoso ejemplo para Israel", Nuevo Mundo israelita -Digital-, No. 74, Diciembre 2002.
Nachman Ben-Yehuda, The Masada Myth: Collective Memory and Mythmaking in Israel, Madison, 1995.

תגים:

זיכרון · לאומניות · מיתוס · מצדה · מתודולוגיה · קולקטיבי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מיתוס מצדה", סמינריון אודות "מיתוס מצדה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.