היישום אינו מחובר לאינטרנט

היסוד המיסטי באמונה השבתאית

עבודה מס' 063021

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הכת השבתאית ודיון בתפיסות המיסטיות שעמדו מאחוריה.

9,354 מילים ,12 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

אחת התופעות המוזרות והמדהימות ביותר בהיסטוריה של היהדות היא ההופעה במאה ה-17 של כת השבתאות. הכת שבראשותו של נתן העזתי הכריזה על אדם בלתי ידוע עד אז, שבתי צבי כמשיח המובטח של עם ישראל. טענותיו של צבי זכו לפופולאריות רבה בקרב העם, ובפעם הראשונה מאז ימי בר כוכבא הלך רוב רובו ומנינו של העם היהודי בעקבות משיח שהבטיח לגאול את העם. המפתיע הוא שגם רוב הרבנים החשובים נסחפו ב"פסיכוזה" ההמונית והכריזו על צבי כמשיח והמעטים שהעזו להתנגד לצבי מצאו את עצמם נרדפים.
בסופו של דבר נאלץ צבי להתאסלם והאחיזה שלו בהמונים נשברה (אם כי נמצאו מי שהמשיכו להאמין בו גם לאחר מותו ויצרו את כת ה"דונמה" שעבדה אותו). אך דומה שאין בהסטוריה היהודית דוגמה מקבילה של העוצמה האדירה של אחיזת האמונה המיסטית במלך המשיח בעם.
נשאלת השאלה: מה הייה מקור האמונה העזה הזאת בשבתאי צבי, האם היה לה בסיס באמונות המיסטיות השונות שכבר היו נפוצות באומה קודם לשבתאי צבי? האם היו אלה אמונות מיסטיות אלה שנתנו לשבתאות את "חוט השדרה" שלה? מה הייתה אמונתו של שבתי צבי עצמו ושל תומכו וידידו נתן העזתי? וכיצד ניתן להסביר את הפופולאריות של השבתאות בזמן שכמה מהתפיסות והמנהגים שלה נראו כמנוגדות לחלוטין לאלה של היהדות הנורמטיבית?
למשל התפיסה שראתה בשבתאי צבי כמעט אל? ואולי גם לתפיסות אלה היה בסיס כלשהו בזרמים נידחים יותר ופחות ביהדות שעסקו בדמות של המלאך מטטרון שהוא גם הפטריארך התנכי חנוך? והאם היו דברים באמונה השבתאית שהיו חידושים משלה ושאין למצוא אותם בתפיסות קודמות?

בעבודה זאת אתן תחילה סקירה כללית על הזרם המיסטי ביהדות שמוצאו כפי שנראה עוד בתנ"ך ובספרים החיצוניים והמשך בספרות המרכבה ובקבלה של ימי הביניים ובקבלה הלוריאנית.
בפרק השני אדון בשבתאי צבי בנתן העזתי ובכת השבתאות שאותה הקימו ובתולדותיה .
ובפרק השלישי אדון בתפיסות המיסטיות שעמדו מאחרוי כת השבתאות, תפיסות שכפי שנראה אם כי הן נראות במבט ראשון כמנוגדות לכמה מהקרונות הבסיסיים ביותר של היהדות הרי יש להם בסיס מוצק במקורות יהודיים.

תוכן העניינים:
מבוא
שבתאי צבי ומשיחיותו
האמונה המיסטית של השבתאות
סיכום
מראי מקומות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אידל , משה ממשיחיות למיסטיקה ת"א, 1992.
אידל, משה, "חנוך הוא מטטרון " מחקרי ירושלים במחשבת ישראל כרך ו ע' 151-160.
אידל, משה " שבתאי הכוכב ושבתאי צבי : גישה חדשה לשבתאות " בתוך מדעי היהדות כרך 37 ,תשנ"ז ע' 161-183.
ליבס יהודה " סוד האמונה השבתאית" ירושלים, 1995
ליבס, יהודה , " אמונתו הדתית של שבתי צבי " משיחיות ואסכתולוגיה , ירושלים 1984 , ע' 293-299.
שלום גרשון "מצווה הבאה בעבירה מחקרים ומקורות לתולדות השבתאות וגלגוליה ירושלים, 1982.
שלום, גרשום שבתאי צבי והתנועה השבתאית בימי חייו ת"א, תשי"ז.
BARKER,MARGARETH THE OLDER TESTAMENT THW AURVIVAL OF THEMS FROM THE ANCIENT ROYAL CULT IN SECTARIAN JUDAISM LONDON 1987.
SCHOLEM GERSHON THE MESSIANIC IDIA OF JUDAISM NEW YORK 1971
SCHOLEM , GRSHON THE ORIGINS OF CABALA NEW YORK , 1982.

תגים:

שבתאי · שבתאות · משיחיות · יהודית · מיסטיקה · משיח · צבי · שבתי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היסוד המיסטי באמונה השבתאית", סמינריון אודות "היסוד המיסטי באמונה השבתאית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.