היישום אינו מחובר לאינטרנט

אורתודוקסיה ומודרנה בין עולמות

עבודה מס' 063016

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הרקע והשקפת העולם של הרב אליהו אליעזר דסלר והרב יוסף דב סולובייצ'יק.

5,540 מילים ,8 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

בחיבור להלן אעמוד על הדרכים שבהן מצטיירת האורתודוכסיה כמגיבה למודרנה על פי שתי השקפות עולם שיצאו, לכאורה, מאותו "בית מדרש" מטאפורי, אך יוצרות בפועל שני עולמות ביחסן אל המודרנה ובמגמותיהן החינוכיות.
תחילה אעמוד על התמורות שחלו ביהדות האורתודוכסית באירופה במהלך העשורים הראשונים של המאה העשרים. בהקשר הזה יש לציין את תנועת ההשכלה והתנועה הציונית, אשר תבעה מן היהודים לצאת מתוך בידודם הרוחני החברתי ולשאוב ממעיין החוכמה והדעת שממנו שאבו עמי אירופה, לשנות את אורח חייהם, את לבושם, שפתם ודרך חשיבתם, ואף הביאה לידי תהליכים מואצים של חילון בעם היהודי. כל אלו העלו באופן חריף את הסתירה החריפה שבין המסורת וההלכה לבין המודרנה.
לאחר מכן אנתח את הרקע והשקפת העולם של כל אחד מן האישים שבהם עוסקת העבודה: הרב אליהו אליעזר דסלר והרב יוסף דב סולובייצ'יק.
רוב חיבוריו המקוריים והמעמיקים ביותר של הרב דסלר נכתבו בתקופת שהותו בגייטסהד, שחפפה את השואה בעיצומה, את סוף המלחמה, ואת הקמת מדינת ישראל, ומהם ניתן לשרטט את דמות בן-התורה האידיאלית בעיניו.
הרב סולובייצ'יק, לעומתו, נתקבל לאוניברסיטה של ברלין, שם נחשף לראשונה לעיסוק המרוכז במקצועות חול. הוא התמחה בפילוסופיה, ונמשך לאסכולה הניאו-קנטיאנית. את עבודת הדוקטוראט שלו כתב על האפיסטמולוגיה והמטא-פיזיקה של הרמן כהן. למרות התנגדותו הנמרצת לחידושים בתחום הדת שחידשו התנועות הלא-אורתודוכסיות, הבהיר הרב במהלך השנים את עמדתו, שגם אם בענייני הלכה אינו רואה כל אפשרות לשיתוף עמם, הרי שבעניינים "כלפי-חוץ" (כלומר, ביחס אל העולם הלא-יהודי), אזי היתה מחלוקת במחנה היהודי מסכנת את הקהילה כולה. הוא ניסה, אפוא, להציע דגם חיובי למפגש בין האורתודוכסיה למודרנה, תוך יצירת דיאלקטיקה ביניהן.
לבסוף, אנסה לעמוד על מושג המודרנה באורתודוכסיה המסורתית והמודרנית, תוך אבחנה בין שלוש רמות והופעות שונות שהמודרנה מתגלה בהן בפנינו, כפי שאפרט בפרק השלישי.

תוכן העניינים:
הקדמה
פרק א': תהליך החילון, האורתודוקסיה כמגיבה למודרנה - פנים וחוץ
פרק ב': הרב אליהו דסלר והרב סולובייצ'יק - רקע והשקפות עולם
פרק ג': "חדש מן התורה" - המודרנה באורתודוקסיה המסורתית והמודרנית
אחרית דבר
ביבליוגרפיה

מקורות:

אליהו אליעזר דסלר, מכתב מאליהו, מהדורת ירושלים , תשנ"ב. כרך א', כרך ג'.
Joseph B. Soloveitchik, The Halakhic mind, NY 86'
כרמל א., האלפרין א., הקדמה למכתב מאליהו, בתוך: מכתב מאליהו, א', עמ' י"ג.
רוס ת., "האדם וכח בחירתו במשנת הרב דסלר", בתוך: דעת 12 (תשמ"ד), עמ' 111-126
שביד א., בין חורבן לישועה, תל-אביב 94'.

תגים:

מחשבת · ישראל · דסלר · הרב · חילון · סולובייציק · תורה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אורתודוקסיה ומודרנה בין עולמות", סמינריון אודות "אורתודוקסיה ומודרנה בין עולמות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.