היישום אינו מחובר לאינטרנט

גישות מרכזיות בניהול

עבודה מס' 062551

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת התפתחותן של הגישות השונות בניהול.

10,107 מילים ,44 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

הניהול הוא מושג שהתפתח למעשה בסוף המאה ה-19, ומאז הלך והתפתח בהדרגתיות. הצורך החיוני בניהול החל עם ההתפשטות המואצת של תופעת הארגון, חדירת הארגונים לכל תחומי החברה, הכלכלה, המדיניות והתרבות בעת החדשה. מרבית בני האדם קשורים ושותפים לפעילויות של ארגונים שונים בעת ובעונה אחת, ועיקר זמנם ומרצם מופנה כלפי אותם הארגונים שבמחיצתם ובאמצעותם מתנהלים חייהם. ההשפעה הרבה של הארגונים על חיי הפרט והקהילה בחברה, גרמה למדעני-חברה, לחוקרים וכד' לחשוב על דרך ניהול בארגון, שתסייע להפיק את המכסימום מהעובדים והשותפים לארגון.
לפני שאדון בהתפתחות הניהול מהתקופה הקלאסית ועד ימינו, אסביר מהם בכלל "ניהול" ו"מנהיגות".
ניהול - הפעלת כוח אדם ואמצעים להשגת מטרה מוגדרת. תפקידו של הניהול, לארגן את תהליכי המאמצים המשותפים של היחידים והקבוצות בארגון וכן את המשאבים, בצורה כזאת שתאפשר השגת המטרה של הקבוצה או הארגון.
מנהיגות - היכולת להוביל אנשים, בהסכמתם, להשגת מטרות המנהיג. קיימת הסכמה רחבה כי תופעת המנהיגות התקיימה לפני תופעת הניהול. חוקרים שונים ניסו לאפיין תכונות מנהיגותיות. וובר טען, כי המנהיגות נובעת מן הסמכות. הסמכות צומחת בחברה על רקע הסכמה כללית של הפרטים המרכיבים אותה חברה. סגנונות מנהיגות הם דפוסי התנהגות המעוצבים, בכדי לשלב אינטרסים ארגוניים ואישיים לשם השגת יעדים מסוימים.

מדוע התפתח הניהול, ומתי?
העיסוק במינהל החל בסוף המאה ה-19, חלו שינויים בחיי הקהילה, החברה, הכלכלה, הטכנולוגיה וכד', שהביאו לצורך החיוני בשיטת ניהול, שתסייע לארגון להתקיים ולהפיק תועלת.
בעבודה זו אסקור בהדרגתיות את התפתחותן של הגישות השונות בניהול, שהומצאו ונחקרו ע"י חוקרים ומדענים שונים מהמאה ה-19 ועד ימינו.

תוכן העניינים:
מבוא
א. הגישות הקלאסיות של הניהול
1) הגישה הבירוקרטית של מקס וובר
2) גישת הניהול המדעי של טיילור
3) גישת יחסי האנוש של מרי פרקר פולט ואלטון מאיו
4) מחקרי האותורן - אלטון מאיו ותרומתם
ב. הגישות האינטגרטיביות של הניהול
1. הנעת עובדים מהי
2. תיאוריות קלאסיות
א) גישת הניהול המדעי של טיילור (Taylor)
ב) גישת יחסי האנוש (תיאוריות X וY- של McGregor)
3. תיאוריות העוסקות בתכנים של מוטיבציה (Content Theories)
א) גישת הצרכים של מסלאו
ב) גישת שני המרכיבים של הרצברג (Herzberg)
4. תיאוריות העוסקות בתהליכים של מוטיבציה (Process Theories)
5. תרבות ארגונית כמפתח להנעת עובדים
6. שינוי בתרבות הארגון והשפעתם על הנעת העובדים
ג. גישת המערכות
1. הגדרה של מערכת
2. סיכום גישת המערכות
ד. הגישות המודרניות
1 גישת הניהול היפני
2. שינוי תרבות הארגון ל"תרבות איכות"
3. הגדרות לאיכות
4. גישת הניהול לאיכות כוללת T.Q.M
5. עקרונות השיטה
6. מרכזיות הלקוח
7. הגישה הטכנולוגית והגישה מנקודת ראות הלקוח
M.B.O .8 - ניהול עפ"י יעדים
I.Q.M .9 - ניהול איכות משולב
10. ניהול ללא תירוצים
11. הניהול הגמיש
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אביהו, ר. (1989). "התיאוריה של הנעת עובדים", סקירה חודשית (6), עמ' 25.
אדיג'אס, י. ( 1996). צמיחה והתחדשות בארגונים, תל אביב, המרכז הישראלי לניהול.
אופק, א. (1993). מאמר מערכת " T.Q.M- תרבות ניהול איכות בישראל", גיליון 3.
אלדר, נ. (1993). האם פילוסופיית T.Q.M מתאימה לבתי ספר? " T.Q.M - תרבות ניהול לאיכות בישראל", גיליון 3.
אשכול, מ. (1992). מדידת שביעות רצון לקוחות - הבסיס ל-T.Q.M. הספר התשיעי של האיגוד הישראלי לאבטחת איכות. ירושלים.
באולס, ה. (1993). איכות ומעבר לאיכות, מטר.
בנק, ג. (1993). TQM , השיטה ויישומה, עטרת.
בר-חיים אביעד (ד"ר), האוניברסיטה הפתוחה, ניהול משאבי אנוש, יחידה 3-8, ת"א, 1988.
בר חיים, א. (1994). התנהגות ארגונית, כרך ב', האוניברסיטה הפתוחה.
גאבור, א. (1992). האיש שחולל את מהפיכת האיכות. תל-אביב.
גזיאל, חיים, (1990), מחשבה מינהלית בת-זמננו. תל-אביב: הוצאת רמות, 1990
גלוברזון, ש. ועדן, ד. (1992). תימרוץ והנעת עובדים, "איוש", הרצליה, תשנ"ב-1992.
גלוברזון, ש. ועדן, ד. (1996). תמריץ והנעת עובדים, ירחון משאבי אנוש, עמ' 30-9.
טננבאום, ר. וכסלר, י.ט. ומסריק, פ. (1995). "הכנסת שינויים בארגונים" מתוך יסודות בארגון ומנהל בעריכת דודי שלום.ראה גם: כפיר, א. (1997). ארגון וניהול - עיצוב ושינוי, צ'ריקובר מוציאים לאור בע"מ.
משולם, א. (1994). "תרבות הארגון - הגדרות ומרכיבים", תרבות הניהול בישראל, בעריכת אהרן שנהר ועמוס ירקוני, תל אביב, גומא-צ'ריקובר.
נצר, מ. (1994). T.Q.M ניהול איכותי כולל. תל אביב: פרולוג.
סמואל, י. (1990). ארגונים: מאפיינים, מבנים, תהליכים. הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, חיפה.
פיינס, מ.א. (1990). "העלאת מוטיבציית העובד באמצעות שיתוף בהצבת יעדים", משאבי אנוש, 30 יוני מעמוד 15.
פנטי, ע. (1994). "תרבות ארגונית כמפתח להנעת עובדים", משאבי אנוש חלק א' 81 , עמ' 12. וחלק ב' 83, עמ' 32.
פרידמן, י. וענבר, ל. (1992). דוח: ניהול מתקדם בבית-הספר: יישום שיטת ה-TQM. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד, ע' 57 (פרסום מס' פמ 70).
פרידמן, י. וענבר, ל. (1992). ניהול מתקדם בבית הספר יישום שיטת ה-T.Q.M. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
קדם, י. (1990). "מערכת איכות כוללת - זוית ראיה חדש", המפעל.
קדם, י. (1992). "מערכת איכות כוללת - מרכז העצבים של הארגון",, ילקוט.
קדם, י. (1994). TQM , ו-Re-engineering", ילקוט.
קדם, י. (1993). "מודל עקרוני ליישום TQM במפעל הבינוני והקטן", המפעל.
רים, י., ארז, מ. וזיידנרוס, ה. (1974). הנעה, סיכון, ערכים, פרקים נבחרים בפסיכולוגיה חברתית.
שור, ח. (1992). איכות כוללת, בקרת איכות ותכנון לאיכות, תל-אביב.
שנהב, יהודה, (1995), מכונת הארגון: חקירה ביקורתית ביסודות תורת הניהול. ירושלים: שוקן.
Adams, J. S. (1965).Inequity in social exchange. In L. Berkowitz (ed.), Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press.
Benninga, T. (1995). (Ed.) Total quality management: Proceedings of the middle east conference on the implementation of TQM Systems in medical centers, Jerusalem: Brookdale Institute, p. 196.
Crosby P. (1979). Quality is Free, McGraw - Hill.
Earley, C.P. Erez, M. (in press). Global Management Through Self-Identity. Oxford University press.
Feigenbaum, A.V. (1965). Total Quality Control - Engineering and Management McGraw- Hill.
Herzberg, F. (1996). Work and the nature of man. Word publishing. New York.
Kilmann, R.H., Saxton, M.J., Serpa, R., Associates. (1985). Gaining Control of the Corporate Culture. San Francisco: Josse-Bass.
Maslow, A.H. (1954). Motivation and personality.
McGregor, D. (1960). The Human Side of Enterprise. New-York: McGroaw, Hill.
O'Reilly, C. (1989). Corporations. Culture, and commitment: Motivation and social control in organizations. California Management Review, 31(4), 9-25.
O'Reilly, C.III. Chatman, J., (1986). Organizational commitment and psychological attachment. The effects of compliance, identification and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71, 492-499.
O'Reilly, C.A., Chatman, J., Caldwell, D.F. (1991). People and organizational culture: A profile comparison approach to assessing person-organization fit. Academy of Management Journal, 34(3), 487-516.
Porter, L.W. Lowler, E.E. (1968). Managerial Attitudes and Performance, Homewood, I11Irwin-Dorsey.
Reeves, C.A. Bednar, D.A. (1994). Defining quality: Alternatives and implications. Academy of Management Review, 19(3), 419-445.
Rousseau, D. (1990). Assessing organizational culture: The case for multiple methods. In B. Schneider (Ed.), Organizational Climate and Culture. (pp. 153-192). San Francisco: Jossey-Bass.
Schin, E.H. (1985). Organization Culture. American Psychologist, 45(2), 109-119.
Thompson, K.R., Luthans, F. (1990). Organizational culture: A behavioral perspective. In B. Schneider (Ed.). Organizational Climate and Culture. (pp. 319-344). San Francisco: Jossey-Bass.
Vroom, VH. (1964).Work and motivation. New York: Wiley.
Williams, A., Dobson, P., Walters, M. (1989). Changing Culture: New Organizational Approaches. Institute of Personnel Management

תגים:

אלטון · גישת · האותורן · האינטגרטיביו · האנוש · הבירוקרטית · הגישה · הגישות · הניהול · הקלאסיות · ואלטון · וובר · יחסי · מאיו · מחקרי · מקס · מרי · פולט · פרקר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גישות מרכזיות בניהול", סמינריון אודות "גישות מרכזיות בניהול" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.