היישום אינו מחובר לאינטרנט

סוכרת נעורים כמחלה כרונית והשפעתה על התפתחות הילד

עבודה מס' 062536

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה ספרותית ומחקר איכותני.

12,823 מילים ,28 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

עבודה זו בנושא "סוכרת נעורים כמחלה כרונית והשפעתה על התפתחות הילד" נכתבה במסגרת הקורס "בריאות וחולי בחיי הילד".
בחרתי בנושא זה מתוך רצון לבדוק ולהבין כיצד מחלה כרונית עם מרכיב פסיכוסומאטי משפיעה על חייו של הילד ומשפחתו. מטרת העבודה היא לאתר ולהבין את ההיבטים השונים של סוכרת נעורים כמחלה כרונית (בעיקר היבטים פסיכולוגיים של המחלה) והשפעתם על התפתחות הילד תוך כדי העלאת המודעות בקרב אנשי החינוך בכל הנוגע לילדים הסובלים מהפרעה זו.

סוכרת הינה הפרעה במערכת האנדוקרינית, שנחשבת לאחת המחלות הכרוניות התובעניות מבחינה פסיכולוגית והתנהגותית ואינה ניתנת לריפוי ( Fisher, Delamater, Bertelson, Kirkley, 1982 מתוך: שינדל, 1998). קיימים שני סוגים של סוכרת: סוכרת נעורים (Type-1) וסוכרת מבוגרים (Type-2). סוכרת נעורים עלולה לפרוץ בכל אחד משלבי החיים, אך לרוב מתגלה בגיל הילדות או ההתבגרות. המחלה נגרמת כתוצאה מחוסר יכולתו של הלבלב לייצר אינסולין, שתפקידו לאפשר לסוכר שבדם להיכנס לתאים במטרה להפיק אנרגיה. במצב כזה, הסוכר אינו מנוצל על ידי הגוף ומצטבר בדם לרמות גבוהות. כאשר אין אפשרות להשתמש בסוכר כמקור לאנרגיה, מתחיל תהליך של פירוק שומנים וחלבונים. שינויים אלה גורמים לחילוף חומרים פתולוגי (לרון, 1987). קיימת הבחנה בין סוכרת נעורים לבין סוכרת מבוגרים ( Type-2) בשל השוני הקיים ביניהם באטיולוגיה, בפתולוגיה ובטיפול שהן דורשות (Cox & Gonder-Fredrich, 1992 מתוך: שינדל, 1998). אומנם בשני סוגי הסוכרת עלולים להתפתח סיבוכים לטווח הארוך, סיכון המהווה איום ולחץ על החולה.
יחד עם זאת, נראה, כי בסוכרת נעורים קיימים מרכיבים חזקים יותר של לחץ כרוני המופעל על החולה (שינדל, 1998).

עבודה זו מורכבת משלושה חלקים עיקריים: חלק א' הינו חלק העוסק בסקירה ספרותית בנושא הסוכרת. חלק ב' עוסק במחקר איכותי, אשר נערך במסגרת העבודה והינו מתאר את ההיבטים השונים של המחלה
מטרת המחקר היא לאתר ולהבין את ההיבטים השונים של סוכרת נעורים כמחלה כרונית (בעיקר היבטים פסיכולוגיים) והשפעתם על התפתחות הילד תוך כדי העלאת המודעות בקרב אנשי החינוך בכל הנוגע לילדים הסובלים מהפרעה זו.
בנוסף, המחקר בא לבדוק מה הן נקודות המפגש ונקודות השוני בין הרקע הספרותי בנושא סוכרת נעורים והשפעתה על התפתחות הילד ומשפחתו למידע שהתקבל מהראיונות עם אנשים שיש להם קשר לנושא: אנשי מקצוע - רופאים, אחיות וסוכרתיים עצמם.
איסוף מידע בעבודה זו נערך באמצעות ראיונות אישיים שקיימתי עם הנבדקים, כאשר חלק מהראיונות נערך בפגישות עם הנבדקים וחלק השני של הראיונות נערך דרך טלפון.
למטרת העבודה ראיינתי 12 אנשים. מתוכם 3 אנשי מקצוע: מומחית ברפואת הילדים, אחות בטיפת חלב ובבית ספר יסודי, לשעבר אחות בטיפול נמרץ ואחות אחראית מרפאת סוכרת במרכז "שניידר". כמו כן, ראיינתי 9 חולי סוכרת - צעירים אשר אבחנו כחולים בגילאים שונים (בין 7.5 ל - 16)..5
חלק ג' הינו חלק אחרון העוסק בדיון ומסקנות המחקר.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. סקירת ספרות:
ב 1. המשפחה עם ילד חולה במחלה כרונית
ב 2. אבחון מחלה כרונית
ב 3. הסתגלות למחלה כרונית
ב 4. סוכרת נעורים כמחלה כרונית והסתגלות אליה :
א. אספקטים רפואיים
ב. אספקטים פסיכולוגיים
ג. סוכרת נעורים וקשיים אופייניים לה בילדות המוקדמת
ד. סוכרת נעורים וקשיים אופייניים לה בגיל ההתבגרות
ב 5. סוכרת נעורים כמחלה כרונית והשפעתה על המשפחה ועל מערכת יחסים בתוכה
ב 6. מאפייני ילדים ומשפחות אשר מתקשים להתמודד עם המחלה - "סוכרת שבירה"
מול מאפייני ילדים ומשפחות אשר לומדים לחיות עם המחלה
ב 7. סוכרת נעורים במערכת החינוך
ב 8. טיפול רפואי בסוכרת נעורים
ב 9. טיפול פסיכולוגי בסוכרת נעורים
ב 10. הקשר בין גוף ונפש
ג. מחקר
ג 1. מטרת המחקר
ג 2. כלי המחקר
ג 3. תיאור האוכלוסייה
ג 4. תוצאות המחקר
ג 5. סיכום ראיונות
ד. דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אהרנפלד, מ., נבון, ש. (2002). המחלה כחוויה משותפת. דיונון.
אוסטרום ג'וניס, ג. ואחרים (1993). לחיות עם סוכרת. "אור עם".
אמיר, ש. (1982). שירות חולי סוכרת נעורים בצה"ל. מתוך: איתנים. ירחון לענייני בריאות, מרץ 1982.
אלעד, ד. (תשנ"ה). הקשר בין תחושת העצמה (Empowerment) ומשאבים אישיים של האם להסתגלות מתבגר עם סוכרת נעורים. אוניברסיטת בר-אילן, ביה"ס לעבודה סוציאלית, רמת-גן.
בן דוד, א. (תש"ס). הקשר בין יחסי אובייקט, פחד ממות ורמת האיזון המטבולי בקרב ילדים חולים בסוכרת נעורים. אוניברסיטה בר-אילן, מחלקה לפסיכולוגיה. רמת-גן.
גומפל, ע., טוראל, מ., שניידרמן, ס., פינוס, א., תשבי, א., בן לביא, ש. (1995). מצבים כרוניים בקרב מתבגרים.מתוך: תפנית. גיליון מס' 7.
גרוסמן, ג. (2002). טיפול משפחתי במתבגרים חולי סוכרת תלוית אינסולין (IDDM ). מתוך:
כצנלסון, ע. (2002). בריאות ומחלה בחיי הילד ומשפחתו. סמינר הקיבוצים.
חוזר המנהל הכללי- הוראת קבע, סג / 4 (א). כ"ו בכסלו התשס"ג, בדצמבר 2002.
דולג'ר, ה., סיימן, ב. (1975). כיצד לחיות עם הסוכרת. "אור עם".
זילבר-רוזנברג, א. (1996). תזונה - פרי מחשבה. אוניברסיטה הפתוחה.
כהן, א. (תשנ"ג). סוכרת - הטיפול בה והדרך לחיות עמה. ע"ש י"ל מאגנס.
כצנלסון, ע. (1993). כואב לי. התמודדות נפשית עם כאב פיסי אצל ילדים. "עמיחי" תל-אביב.
כצנלסון, ע. (2002/3). בריאות וחולי בחיי הילד ומשפחתו. סמינריון.
לרון, צ. (1987). סוכרת בגיל הנעורים מתוך: רופא המשפחה, כרך ט"ו, חוברת - 2.
מכטר, מ., מכטר, א. (2000). שיטות מחקר בחינוך. מכללת סמינר הקיבוצים.
נבון, ש. (2001). התמודדות של המשפחה עם מחלה גופנית. מתוך : כצנלסון, ע. (2002). בריאות וחולי בחיי הילד ומשפחתו. סמינר הקיבוצים.
סדן, ק., באלי, ח., רובין, נ. (1998). מחלה כרונית ותפקוד משפחתי :המקרה של חולי סוכרת נעורים. מתוך: מגמות - רבעון למדעי התנהגות. כרך לט' (2-1) עמ' 97 - 115.
רביב, ע. כצנלסון, ע. (1992). משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו. "עמיחי".
פורז, א. (1994). ההשלכות הטיפוליות והפסיכולוגיות של מחקר ה - DCCT לגבי ילדים חולי סוכרת התלויה באינסולין. מתוך: עדכון בתזונה ודיאטה מס' 2+3.
פיליפ, מ. (2001). לגדול עם סוכרת נעורים. מתוך: ילדים. ביטאון לאנשי מקצוע בנושא חינוך, בריאות, בטיחות ורווחה. גיליון מס' 4.
פלג, א. (1997). הסוכרת - מילת המפתח היא איזון. מתוך: איתנים. ירחון הבריאות של ישראל. קופת חולים כללית.
פרידלין, נ., פלוריאן, ו. (1996). השפעת גורמים מבניים ותפקודיים על הסתגלותם של אחאים למחלת אחיהם - השוואה בין נכויות פיסיות, חולי המאיים על החיים וחולי כרוני אפיזודי. מתוך: חברה ורווחה. ט"ז 3 עמ' 305-324.
צבר בן-יהושע, נ. (1990). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. מודן.
קרפ, מ. (1989). אפידמיולוגיה של סוכרת נעורים בישראל:תורשה וסביבה. מתוך: איתנים. ירחון לענייני בריאות. מרץ 1989.
שטרפנלד, נ. (1999). איזון בסוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) כפונקציה של קבלת המוגבלות, שליטה עצמית ופרספקטיבת זמן עתיד. אוניברסיטה בר-אילן, המחלקה לפסיכולוגיה. רמת גן.
26. Brook, U., Heim, M., (1992). Morbidity and Psycho-Social Reasons for Absence Among High School Students in Holon, Israel. J. Of Tropical Pediatrics,38, 1-3.
27. Brook, U., Galili, A. (2001). Knowledge and Attitudes of High School Teachers Towards Pupils Suffering from Chronic Deseases. Patient Education Counseling, 43 1 , 37-42.
28. Krulik,T.,Florian,V. (1995). Social Isolation of School-age Children with Chronik Illnesses. Social Sciences in Health, 1 3 , 164-174. 1995

תגים:

מחלות · מחלה · בריאות · הילד · התפתחות · סוכרת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סוכרת נעורים כמחלה כרונית והשפעתה על התפתחות הילד", סמינריון אודות "סוכרת נעורים כמחלה כרונית והשפעתה על התפתחות הילד" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.