היישום אינו מחובר לאינטרנט

חינוך ומדע חדש ברייך השלישי בשנים 1933-34

עבודה מס' 062380

מחיר: 253.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת החינוך והמדע כגורמים בהתפתחות הנאציזם.

9,232 מילים ,6 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בעבודתי הייתי רוצה להרחיב בנושא של החינוך הנאצי והמדע החדש שהיו הגורמים העיקריים להתפתחות הנאציזם.
בעבודתי אספר על התהליכים הראשוניים בדרכם של הנאצים, על התפתחותה של הטיאולוגיה שלהם ועל קבלתה על ידי העם הפשוט.

לאחר כינון המדינה החד-מפלגתית בקיץ 1933 בא שלב הביצור של המשטר הטוטליטרי. משימה זו היתה כרוכה בכמה בעיות, והחשובות שבהן היו בתחום היחסים בין המפלגה ובין המדינה, מיסוד ה"גלייכשלטונג" מבית, הכלכלה, החימוש ומדיניות החוץ.
כבר ב6 - ביולי 1933, כלומר לפני חקיקת החוק לפירוק כל המפלגות פרט למפלגה הנאצית, הכריז היטלר לפני הנציבים מטעם הרייך, כי מעתה מוטל עליהם התפקיד "לסיים את המהפיכה", וביתר פירוט: "עלינו לסלק את השרידים האחרונים של הדמוקרטיה... בעקבות כיבוש השלטון החיצוני צריך לבוא החינוך הפנימי של האדם". בשלב הבא יש לבצר ולהרחיב את שלטון היחיד ולהנחות את המהפיכה "לתוך האפיק הבטוח של האבולוציה". לכן, המשיך, מותר להדיח רק אותם אנשי מקצוע, שיש להם תחליף. כדי להבטיח עמדה אחר עמדה", נחוץ "להיערך לשנים רבות ולתכנן לפרקי-זמן ממושכים מאוד." במקום לנתץ אידיאולוגיות ודוקטרינות שבעין, צריך לחשוב באורח
מעשי ולנהוג "בחוכמה ובזהירות".
סיסמה זו בדבר סיום המהפיכה היו לה סיבות טקטיות. היא נמנעה מלהזכיר את היעדים הקיצוניים לטווח ארוך, את התכנים הרעיוניים ואת האופי המהפכני של השלטון הנאצי. במקום המעשים המהפכניים, הבלתי-מוסווים כמעט, שאיפיינו את השלב הראשון של כיבוש השלטון, בא עתה העיקרון של "המהפיכה התמידית" כאמצעי לניהול מדיניות טוטליטרית. רק כך יש להבין את התביעות, שהועלו עכשיו, לפעול על דרך האבולוציה אגב ביצור הקיים, את השינויים שהונהגו בכל התחומים לאחר כיבוש השלטון בכוח ואת ריסון הצעדים הקיצוניים. כתוצאה מכך באו אשליות חדשות לתפוס את מקומן של האשליות הישנות. בעיני רבים בגרמניה פנימה ובחו"ל נצטייר עתה היטלר כמדינאי מתון, שינהג בתבונה מכוח הציאות . בניגוד ל"רדיקלים" בתנועתו, ובייחוד בקרב הנהגת הס"א. טעות זו סופה שהולידה את ההערכה המוטעית והרת האסון של "המהפיכה ההנייה" - מרחץ הדמים מה30- ביוני 1934 ותוצאותיו. אשליות אלה הגיעו לשיאן באמירה "הפיהרר אינו יודע על כך מאומה". אמירה שבאה להסיח את הביקורת מן המשטר ולהפנותה לכתובת אחרת.
גם עתה, כמו בעבר, נהגו לתרץ את המציאות האכזרית כפרי מעלליהם של מנהיגים מן הדרג השני בתוספת ההסבר, כי יש להצטער על מעשים כאלה, אלא שיש לראותם כבלתי-נמנעים בתקופה הראשונה של מדיניות דינמית כל-כך.
כדי שיתנהל כיבוש השלטון כמתוכנן, נחוץ היה שההנהגה הנאצית תירש, באמצעות איומים ופיתויים כאחת, מנגנון מינהלי תקין ומתפקד. כשם שחלקים גדולים מקרב הפקידות השלימו בשעתם רק מתוך מורת-רוח עם התנאים החדשים, שנוצרו בעקבות הקמת הרפובליקה הדמוקרטית, כן גילו עתה נכונות ורצון לשתף פעולה עם המשטר החדש, ולהבטיח להם סדר, יציבות, יעילות ו"ערכים לאומיים" במקום חילופי השלטון המתמידים בדמוקרטיה מפלגתית, "בלתי-לאומית" ואזחזת משברים. משטר זה שאב את הדגמים הראויים לחיקוי, את צידוקו ואת הפופולריות שלו ממסורת המדינה האוטוריטרית, והמשטר הלאומי-אוטוריטרי החדש שהוקם ב-1933 ביקש להיראות כהמשכה של מסורת זו, גם אם לא יגשים את התקוות להשבת המלוכה על כנה. משקיפים רבים, ובכללם ברינינג, הישלו עצמם בנקודה זו, כשם שטעו בהערכתם שקצו של המשטר הנאצי יבוא עד-מהרה בגלל חוסר יכולת מקצועית למשול.
השליטים החדשים יכלו לתת את אמונם המלא ביעילות המנגנון המינהלי, שכה נזדקקו לו, אם יתקיימו שני התנאים הבאים:
א. ה"טיהור" של הפקידות יפגע רק במיעוט דמוקרטי קטן. שרבים מקירבו היו ממילא עסקני מפלגות, ש"הוצנחו" מבחוץ ולא נתקבלו בעין יפה אצל הכת הסגורה של הפקידים המקצועיים הוותיקים (עובדה זו ניצל יפה חוק הפקידות המקצועית מ7- באפריל, כפי שמעיד עצם שמו של חוק זה).
ב. יימצא הסדר הולם ליחס הפקידות כלפי מפלגת השלטון, אשר יצדיק לכאורה את יומרתה של הראשונה לגלם את "המדינה העומדת מעל למפלגות". בנקודה זו התגלעו אומנם סכסוכים וחיכוכים למכביר עם רודפי כהונות מקרב המפלגה המנצחת, סכסוכים שנבעו מן האינטרסים הייחודיים של הנסדא"פ. יתרה מזאת: כאן היתה טמונה בעיה בלתי ניתנת לפתרון, וזו הלכה והחריפה במרוצת השנים של השלטון החד-מפלגתי הטוטליטרי. ( William Sherer, The Rise & Fall of Third Reich, Lonson, 1960, pp. 60-65)

תוכן העניינים:
הקדמה
מבוא
פרק א' - המדינה והמפלגה
פרק ב' - חינוך חדש, מדע חדש
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Mosse, George L , The Crisis of German Ideology, Nerw York 1964.
William Shirer, The Risde and Fall of the Third Reich, London 1960.
David Shaenbaum, Hitler's Social Revolution, New York 1966.
Mason, T.W. "Labor in the Third Reich 1933-1939", Past and Present, 33 (1966).
ריצ'רד ג'. אוואנס, בצלו של היטלר, תל-אביב, 1989.
אוריאל טל, תיאולוגיה פוליטית והרייך השלישי, תל-אביב, 1989.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חינוך ומדע חדש ברייך השלישי בשנים 1933-34", סמינריון אודות "חינוך ומדע חדש ברייך השלישי בשנים 1933-34" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.