היישום אינו מחובר לאינטרנט

פחדים אצל ילדים

עבודה מס' 062330

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תגובת הגיל הרך לפחד והאם הפחדים ניתנים למניעה?.

4,881 מילים ,11 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
מהו פחד
גורמי הפחד ואפיוניהם
פחדים נרכשים, מולדים והתפתחותיים
מחקר- שאלון בנושא הפחד
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את תגובת הילדים הרכים (גילאי שלוש עד חמש למול גילאי
שש עד שבע) לפחד ולחרדה, מה גורם להם להיות חרדים ומדוע החרדה אצלם הנה דבר אקוטי.
תכלית העבודה היא להעריך האם אותם פחדים ניתנים למניעה.
בהתפתחות נורמלית מופיעות אצל הילד הסכנות, הממשית או המדומות בצורות שונות. אם ה"אני"
אינו מצויד באמצעים להתגבר על הפחד, הרי נידון הילד חסר הישע לפחד כרוני ופאניקה. התגובה
האינסטינקטיבית על הסכנה היא הפחד. בשחר ימיו מתנהג הפעוט כך כאילו כל מאורע בלתי צפוי
טומן בחובו סכנה. אנו אומרים כי הוא "נדהם" או "מזדעזע" עם כל רעש פתאומי, או אם הוא נתון
לאור חזק.
תלות הילד במבוגרים מחייבת הסברים נוספים. ילד אינו יכול להלחם על חייו. הוא יכול רק לבקש
מפלט במקום או במצב בטוח יותר. הפעוט המבולבל אץ לחפש מחסה אצל אמו. אם הוא מוצא
ביטחון בחיקה, משכך הדבר את פחדיו. הוודאות שיזכה להגנה והאמון בהוריו החזקים הידידותיים
מאפשרים לו לגדול ולהיות לבוגר בטוח בעצמו.
ברם אם אין מציעים לו הגנה, או אם אין הוא בטוח שההגנה קרובה לבוא- עלול הילד לפתח חרדה
חמורה. הוא עלול להטיל ספק ביכולתו להתמודד עם סכנות. הוא עלול לחוש שאינו ראוי לאהבה
ולהגנה. הוא עלול להאשים את עצמו ואת האחרים על שאינו מצליח לרכוש את אהדתם.
שנאה ופחד כמוהם כתאומי סיאם וילדים דחויים שונים את אלה הדוחים אותם, ואף את עצמו
בשל היותם דחויים. מצבי פחד קשים ומתמידים עלולים לפגוע בבריאותו הנפשית של הילד ולהפוך
אותו לאדם אחוז חרדה, נגוע בשנאה עצמית ו/או מונע על ידי שנאה לזולת (לווינגר מינה, תשנ"ב).
כאשר הוא מתבגר במעט מספרן של "סכנות" אלו הולך ופוחת. מכאן ניתן להסיק כי הפחד אינו
תנאי פתולוגי כשלעצמו אלא הכנה פיסיולוגית ונפשית הכרחית ונורמלית לקראת הסכנה. אכן,
העדר פחד מקרים עלול בנסיבות מסוימות לעורר נברוזה.

הפחד הוא תחושה בלתי נפרדת מקיומנו. תחושה זו מלווה אותנו לאורך החיים מהיותנו תינוקות
ועד לסוף חינו.
ברור לנו שתחושות הפחד משתנים עם הגיל. בינקותנו הפחדים קטנים ומבוססים על דרכים
מסוימות, ורוב הזמן הם באים מתוך עולם המדיניות ומאיימים עלינו (הגיל הרך הוא גיל שבו
מיטשטש כמעט הגבול שבין עולם הדמיון ועולם המציאות).
ככל שנו גדלים מצטברים בנו פחדים רציניים מהותיים- הרבה יותר משמעותיים, כגון: התחייבויות
שונות, חיים ומוות וכו'.
בחרנו בנושא זה משום שזהו תהליך הקיים אצל כל אדם ובכל גיל. זהו נושא המעלה קושי מסוים
כאשר אנו רוצים להתמודד עמו משום שלא תמיד אנשים נוטים לספר על תחושותיהם ולחשוף את
עצמן, במיוחד כאשר מדובר בתחושות לא נעימות. יש החושבים שפחד מאפיין את הגיל הרך ואת
החלשים אך אין הדבר כך משום שפחד לא תמיד נראה לעיין והוא עשוי להימצא גם מתחת לעור
המחוספס ביותר.
בעבודה זו יוצגו הפחדים שונים בגיל הרך והדרכים השונות שבהם ניתן להתמודד עם הפחד על מנת
לשחרר את ילד מהמועקה. ידוע כי קשה להשתחרר מהפחדים לבד, ולשם כך יש צורך בעידוד
ובתמיכה רבה. ככל שילד מפנים את הפחד הוא ימשיך ללוות אותו לאורך השנים.
אנו, בתור מחנכים, יכולים לתרום רבות להפגת הפחד אצל ילדים משום שאנו מבלים אתם כמחצית
היום, באמצעות השירים והסיפורים והעבודה הקבוצתית משתחררים הילד ומדברים על דברים
המציקים לו.
גננת המודעת לכלים שיש בידה יכולה לתרום רבות ולהפחית מעצמת הפחד אצל הילד. גם אם לא
תמצא פתרון סופי לבעיית הפחדים המציקה לו, מספיק שהיא עוזרת לו להפחית מן "הנטל הכבד"
הרובץ עליו ומאפשרת לו לפתוח את סגור ליבו. אין ספק כי הגננת יכולה לעזור לילד בתחילת דרכו
היא נותנת לו כלים להמשך החיים. גם בהמשך בגרותו ידע הילד לחלוק דברים עם הזולת ולשתף
אותו בחוויות, גם אלו שאינן נעימות, ואולי אף יוכל לסייע לבעיות של אחרים.

מקורות:

זיו אבנר, (1993), פסיכולוגיית מדע הבנת האדם, תל אביב: עם עובד, 1993.
להד מולי, פחד אז- בבליותרפיה כסיוע להפחתת פחדי ילדים ונוער, קריית ביאליק, אח, תשנ"ג.
לוין ג., (1971), פעילות והתנהגות: פרקים בפסיכולוגיה, תל-אביב: אוצר המורה.
לווינגר מינה (תשנ"ב), פחד פחד לך מכאן, תל-אביב: אגודת שוחרי תלפיות.
מהלר, ו. (תשל"ח) פסיכולוגיה כללית ופסיכולוגיה התפתחותית, תל-אביב.
קליגמן עמירם, הורוביץ מ. (1980), ילדים במצבי לחץ ומשבר, תל-אביב.
שפר א. צ'ארלס (1981), איך לעזור לילדך בבעיות יום יום, תל-אביב.
רוזן רפי, החד מתוך הפחד ואני, תל אביב: תמוז, 1988.
הפסיכולוגיה של פחדי ילדים, תל-אביב, 1989.
MARKS I.M., FEARS AND FHOBIAS, LONDON, 1969.
MCNALLY RICHARD, "ASSESSMENT OF INTRUSIVE COGNITION IN PTSD: USE OF THE MODIFIED STROOP PARADIGM", JOURNAL OF TRAUMATIC STRESS, 6, 1993, pp.33-53.

תגים:

נברוזה · דמיון · חלום · פוביה · תסמונת · דחק · פוסט · טראומטית · חרדת · נטישה · טראומה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פחדים אצל ילדים", סמינריון אודות "פחדים אצל ילדים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.