היישום אינו מחובר לאינטרנט

תהליך קבלת ההחלטות בבוקר מלחמת יום כיפור בשאלת גיוס כוחות המילואים

עבודה מס' 062187

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח התהליך בעזרת מודל רציונאל לקבלת החלטות של אלכסנדר ג'ורג'.

3,727 מילים ,8 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

ענינה של עבודה זו הוא בתהליך קבלת ההחלטות שהתבצע בשעות שלפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים ב-6 באוקטובר 1973. בימים, בשבועות ובחודשים שקדמו למלחמת יום כיפור עמדו מקבלי ההחלטות בישראל, הממשלה, משרד הביטחון והמטכ"ל בפני מספר צמתי החלטה: האם מלחמה בפתח? האם לגייס מילואים? האם לפתוח במתקפת מנע? ועוד.
מלחמת יום הכיפורים היא מקרה מבחן מרתק בכל הקשור לקבלת החלטות בדרג המדיני והצבאי בנושאי ביטחון לאומי. עבודות רבות בוחנות את התהליך שהתבצע לפני כניסת החג שבו הוחלט על אי גיוס מילואים. טעות זו והחלטות שגויות נוספות נתנו למלחמת יום כיפורים את השם "המחדל".
בחרנו לשים את הדגש על התהליך שהתבצע ביום המלחמה עצמה, שלהי חג יום כיפור, יום שבת ובו הוחלט על גיוס מילואים חלקי למרות שברור שהמלחמה מתדפקת על הדלת.
נתמקד בתהליך קבלת ההחלטות שהתבצע מקבלת הידיעה הוודאית על פרוץ המלחמה, בבוקר ה-6 באוקטובר, ועד תחילת הקרבות בצהרי אותו היום. בצומת החלטה זו, כאשר עניין גיוס המילואים עומד על הפרק, ישנם מספר כשלים שאותם ננסה לבחון. הבחינה תעשה בעזרת מודל רציונאלי לקבלת החלטות של אלכסנדר ג'ורג'.
בחלקה הראשון של העבודה נציג את הרקע התיאורטי. הפרק יכלול הגדרות רלבאנטיות, מבנה מודל רציונאלי כללי ואת פרוט המודל של אלכסנדר. בהמשך נביא סקירה היסטורית של השתלשלות האירועים הנוגעים לתהליך קבלת ההחלטות ביום המלחמה. לאחר, תתבצע בחינה של התהליך שארע עפ"י המודל של אלכסנדר. חלק הסיום יכלול דיון ומסקנות ובו ננסה להציע פתרונות ארגוניים למערכת כדי לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בכל הקשור לביטחון לאומי.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: תהליך קבלת החלטות - רקע תיאורטי
פרק ב': תהליך קבלת ההחלטות ערב מלחמת יום כיפור
פרק ג': בדיקת התהליך במלחמת יום כיפור עפ"י המודל של אלכסנדר
פרק ד': מסקנות ודיון
סיכום
נספחים:
נספח א': תרשים זרימה לתהליך קבלת החלטות רציונאלי
נספח ב': פורומים לקבלת החלטות בנושא בטחון לאומי
נספח ג': לוח זמנים למלחמת יום הכיפורים
רשימה ביבליוגראפית

מקורות:

בן מאיר יהודה. קבלת החלטות בסוגיית הביטחון הלאומי. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד, אוניברסיטת תל אביב. 1987.
ברטוב חנוך. דדו - 48 שנים ועוד 20 יום - יומן מלחמה. אור יהודה: הוצאת דביר, מהדורה מורחבת, כרך ב'. 2002.
גדעון דורון. להחליט ולבצע. תל אביב: הוצאת כיוונים. פרק ה'. 1986.
גולן שמעון. מבלימה עד צליחה- תהליך קבלת ההחלטות בפיקוד העליון במלחמת יום הכיפורים מתחילת המלחמה עד צליחת תעלת סואץ. זרקור היסטורי. מס' 8. 2001.
גזיאל חיים. יסודות בניהול ציבורי. תל אביב: הוצאת דקל. 1987.
היכל גבריאלה. קבלת החלטות בזמן משבר. תל אביב: הוצאת מערכות, משרד הביטחון. 1992.
קגלי צ'רלס וויטקופף יוג'ין. הפוליטיקה העולמית מגמות ותמורות. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה. 2002.
Barton Raburn & William Chappell. Public Administration: The Work of Government. Illinois: Scott Foresman & Co. 1985. pp: 59-92.



אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תהליך קבלת ההחלטות בבוקר מלחמת יום כיפור בשאלת גיוס כוחות המילואים", סמינריון אודות "תהליך קבלת ההחלטות בבוקר מלחמת יום כיפור בשאלת גיוס כוחות המילואים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.