היישום אינו מחובר לאינטרנט

תופעת ה"זאר" אצל יהודי אתיופיה והטיפול בה.

עבודה מס' 061721

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

2,287 מילים ,8 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

במשך מאות בשנים מדווחות בתרבויות העולם תופעות של גלגול נשמות, דיבוק וכניסת שדים בבני אדם. דוגמה אחת לתופעות איחוז תלויית-תרבות היא תופעת ה"זאר" בחברה האתיופית. בשני העשורים האחרונים עלו לארץ, בשתי עליות גדולות, יהודים רבים מאתיופיה - ב"מבצע משה" (1985) וב"מבצע שלמה" (1991). כיום הם מונים למעלה מ-55 אלף נפש ומעל %1 מאוכלוסיית ישראל. עולים אלה הביאו עימם הרבה ממנהגיהם ואמונותיהם. אחת מהן היא תופעת האיחוז ע"י רוח ה"זאר", הנחשבת לאחת הנפוצות שבין תופעות האיחוז באפריקה ובאזור הסהר הפורה (גריסרו וויצטום, 1995). התופעה קיימת באתיופיה, סומליה, מצרים, סודן, איראן ואזורים אחרים בצפון אפריקה ובמזרח התיכון (Grotberg, 1990).
המילה "זאר" היא מילה אמהרית ממקור לא שמי, נגזרה כנראה משמה של ישות אלוהית פאגנית (Kahana, 1985). עפ"י האמונה העממית הרווחת, השתלטות רוח ה"זאר" גורמת לתופעות התנהגותיות שונות, שחלקן נתפסות כמחלות (גריסרו וויצטום, 1995). הסימפטומים הקליניים הפסיכיאטרים הקשורים בהשתלטות ה"זאר" מרובים ומגוונים. רובם ניירוטים ובאים כתגובה לדחק. (אריאלי ואייצק, 1994)
הטיפול המסורתי ב"זאר": כפי שמתואר במאמרם של אריאלי ואייצק (1994), היה הטיפול המקובל באתיופיה. הטיפול ניתן בידי הרופא המסורתי, הנקרא "בלזאר" ועיקרו בדרך משא ומתן עם ה"זאר". ה"בלזאר" עצמו אחוז ברוח ה"זאר" והצליח להפוך אותה למגנה ומסייעת. דרכה, בטקס הכולל ריקודם ושירה להלמות תופים ובנוכחות משפחתו של האדם וחברי כת ה"זאר", יוצר ה"בלזאר" קשר עם רוח ה"זאר" של האדם, על מנת לרצות את הרוח ולשחרר את האדם מייסוריו.
זמן קצר לאחר עלייתם של עולי אתיופיה לארץ, החלו נפגעי ה"זאר" עם תסמונות מורכבות, להופיע במרכזים לבריאות הנפש וגרמו למבוכה רבה. הרקע התרבותי לא היה ידוע, לכן האבחנה לא היתה ברורה ואנשי הצוות לא ידעו כיצד להתייחס למטופלים אלה. לעתים תכופות הם הופנו לאשפוזים ממושכים (ומיותרים) בבתי חולים פסיכיאטריים, קיבלו אבחנות של מחלות נפש קשות וטופלו בתרופות אנטי פסיכוטיות. חוסר ההבנה מצד המטפל המערבי לתופעה המתוארת, גרם לחוסר אמון ולאכזבה רבה מהרפואה המודרנית בקרב עולי אתיופיה, מה שהביא לחוסר שיתוף פעולה עם המטפלים ורצון לחזור ולפנות לטיפול המסורתי ב"זאר".

תוכן העניינים:
המאפיינים השונים של הגדרת ה"נורמליות" וה"פתולוגיה"
תופעת ה"זאר" אצל יהודי אתיופיה
דיון
הטיפול כטיפול אישי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Grotberg, E.H. (1990). Mental health aspects of Zar for women in Sudan. Women Therapy, 10, 10-25.
Kahana, Y. (1985). The Zar spirits, a category of magic in the system of mental health care in Ethiopia. The international Journal of social psychiatry, 31, 125-143.
Messing, S.D. (1959). Group therapy and social status in Zar of Ethiopia in: M.K. Opler (Ed.), culture and mental healthy (pp. 319-331). New York: Macmillan company.
אריאלי, א. ואייצק, ד. (1994). מחלות נפש הקשורות לאמונה בהשתלטות ה"זאר". הרפואה 126, 641-636.
גריסרו, נ. וויצטום, א. (1995). תופעת ה"זאר" אצל עולי אתיופיה בישראל - היבטים תרבותיים וקלינים. שיחות, ט, 209-219.
ויצטום, א. ובילו, י. רגישות תרבותית בטיפול: קווי הנחיה לעבודה עם מטופלים חרדיים. שיחות, ח', 190-198.
זומר, א. (1993). תסמונת איחוז באישיות היסטריונית: גירוש שדות ופסיכותרפיה. שיחות, ח', 40-47.
לביא, י. (1998). גורמים סיבתיים בהתנהגות אבנורמלית.

תגים:

דיבוק · נורמה · אבנורמליות · זאר · דיבוק · תרבות · איחוז · אתיופים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תופעת ה"זאר" אצל יהודי אתיופיה והטיפול בה.", סמינריון אודות "תופעת ה"זאר" אצל יהודי אתיופיה והטיפול בה." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.