היישום אינו מחובר לאינטרנט

דטרמיניזים וחופש

עבודה מס' 061699

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תפיסת הדטרמיניזים והחופש של שפינוזה וסארטר.

2,277 מילים ,2 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

דטרמיניזים וחופש הינם מושגים המעסיקים את האדם במשך מאות שנים, מושגים אלו הם כשני אחים שונים ונפרדים אחד מהשני: הדטרמיניזים משמעותו היא שלכל תוצאה יש סיבה קבועה, כלומר כל דבר שהוא קיים או שהוא מתהווה הינו תוצאה של סיבה קודמת, ומכאן שישנה חוקיות שהיא הגורמת לכלל הדברים הקיימים להתהוות ולהתקיים, חוקיות זו הינה חוקיות כוללת לגבי כל האלמנטים הקיימים בטבע: החל מחוקיות פיזקלית החלה על כדור הארץ והיקום ועד לפעולתם של הדוממים הצומחים והחיים בטבע. ומכיון שחוקיות זו הינה כוללת וקבועה אין באפשרות שום-דבר בטבע לחרוג מחוקיות זו.
החופש לעומת זאת הינו מצב המתייחס ליכולת של יצור חי להניע את מהלך חייו כרצונו ללא כל אלמנט של חוקיות המגבילה את יכולתו לבחור ולהגשים את רצונותיו, הכוונה בחוקיות מגבילה לא מתיחסת לחוקיות פיזקלית (למשל יכולתו של האדם לעוף בכוחות עצמו) אלא להעדר חוקיות בדבר יכולת האדם לחיות את חייו כיצור אוטונומי ובוחר. הניגוד בין מושג הדטרמיניזים למושג החופש מתבטא באפשרות שאם קיים דטרמיניזים מוחלט בו כל הפעילויות בטבע נקבעות על-פי סיבות קבועות אזי אין לאף יצור בטבע (ובכלל זה גם האדם) יכולת להיות חופשי וזאת מכיון שיצור זה לא יוכל לבחור ולקיים את רצונותיו אם קיימת חוקיות שתגביל את יכולתו לבחור ולקיים את רצונותיו, ואם קיים מושג החופש הרי לא תיתכן חוקיות כוללת שתקבע באופן תמידי כיצד יתממש מושג זה.
בעבודה זו נעסוק בתפיסת הדטרמיניזים והחופש של שניים מהפילוסופים החשובים לאורך הדורות, הראשון הוא ברוך שפינוזה שחי בהולנד במאה ה-17 והשני ז'אן פול סארטר שחי שלוש מאות שנים לאחר שפינוזה, בצרפת במאה ה-20.
נעסוק במשמעות הדטרמיניזים וחופש האדם בתורותיהם של השניים וכן ננסה לענות על השאלה: איזו מבין שתי התורות מוצא האדם ככדאית יותר לחייו, כלומר באיזו מבין שתי הגישות כדאי לו לאדם לדבוק, להאמין בכדי שיוכל להגיע בחייו לידי הגשמה עצמית מקסימלית בחייו.

תוכן העניינים:
מבוא
הדטרמיניזים והחופש על-פי שפינוזה
הדטרמיניזים והחופש על-פי סארטר
דיון
סיכום
ביבלוגרפיה

מקורות:

סארטר,ז'אן-פול, האקסיסטנציאליזים הוא הומיניזים, (תרגום: גולומב יעקביעקב), הוצאת כרמל, 1988, ירושלים.
שפינוזה ברוך, תורת המידות, (תרגום: קלצ'קין יעקב), הוצאת מסדה, 1967, רמת-גן.

תגים:

השוואה · סרטר · שפינוזה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דטרמיניזים וחופש", סמינריון אודות "דטרמיניזים וחופש" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.