היישום אינו מחובר לאינטרנט

גיל הכניסה לבית הספר

עבודה מס' 061672

מחיר: 350.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה מחקרית הבודקת האם לגיל הכניסה לבית הספר יש השפעה על השגיו בלימודים, הסתגלותו החברתית והסתגלותו הריגושית של התלמיד.

12,686 מילים ,35 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

א. הצגת הבעיה
ילדים העולים לכתה א' שונים זה מזה. לכל אחד ואחד תכונות משל עצמו. נטיות המיוחדות לו. תחביבים ועיסוקים שהוא מעדיף, נקודות חוזק וגם נקודות חולשה. (כהן, 2000)
ילדים אינם שווים בבואם לביה"ס ואין לצפות מהם שיעמדו כולם על אותו קו התחלה. לכל הילדים יכולות כאלו ואחרות בכל התחומים כולם אך כל אחד מתבלט בתחומים הקרובים יותר ללבו. (אדרעי, 2001)
יחד עם זה יש מכלול יכולות אותן מצופה תלמיד העולה לכתה א' להשיג. יכולות אלו נחוצות לתלמיד כדי להתמודד בהצלחה עם הלימודים בביה"ס.
ממחקרים שיסקרו בעבודה עולה כי ילדים בכיתה א' מתקשים ברכישת מיומנויות לימודיות כמו, כתיבה , קריאה, חשבון, וכו'...כמו כן יש ילדים המתקשים להסתגל חברתית וריגושית .(פלור, 1999)
הנחיות מערכת החינוך מאפשרות במקרים מסוימים לאפשר לילדים שטרם מלאו להם 6 שנים ללמוד בכיתה א' (ילדי אוקטובר, נובמבר, דצמבר של אותו שנתון). נשאלת השאלה הרי ממילא המעבר מהגן לבית הספר כרוך במשברים האם לא קיים חשש שילד הצעיר בגילו משאר הילדים עלול להיפגע ביתר שאת משאר הילדים?
לכן עבודה זו באה לבדוק עד כמה למשתנה גיל הכניסה לבית הספר של הילד משפיע על הישגיו בלימודים, הסתגלותו החברתית ו הסתגלותו הריגושית.

ב. מטרת העבודה
מטרתה העיקרית של העבודה לבצע מחקר שיבדוק אם לגיל הכניסה של בית הספר יש השפעה על הישגיו בלימודים, הסתגלותו החברתית והסתגלותו הריגושית של התלמיד.
אולם, בטרם נפרוש את המחקר שעשינו, נסקור ונדון בתיאוריות ומחקרים הנוגעים לנושא העבודה.

תוכן העניינים:

מבוא
א. הצגת הבעיה
ב. מטרת העבודה

סקירת ספרות
א. התיאוריות ההתפתחותיות המרכזיות
ב. התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד
ג. התיאוריה ההתפתחותית של אריקסון
ד. הגישה הביהביוריסטית ותיאוריית הלמידה החברתית
ה. פיתוח דימוי עצמי והערכה עצמית
ו. הדרישות הפורמליות העומדות בפני הילד בכיתה א'
ז. הסתגלות
ח. מיקוד התיאוריות ההתפתחותיות בסביבת גיל 6
ט. מוכנות ובשלות כקריטריון לכניסה לבית הספר
י. תמצית מחקרים בנושא
יא. מטרת המחקר
יב. שאלת המחקר
יג. רציונל המחקר
יד. הנחות יסוד
השערות המחקר

השיטה
א. שיטות מחקר והשיטה הנבחרת
ב. אוכלוסיית המחקר
ג. כלי המחקר
1. גיל הנחקרים
2. הישגי הנחקר בלימודים
3. חוות דעת מורים
4. שאלון הסתגלות ריגושית
5. שאלון הסתגלות חברתית
ד. משתני המחקר
ה. שיטת עיבוד נתונים לפי הגדרת משתני המחקר
ו. מהלך המחקר
ממצאים

דיון
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

אדרעי, מ. (2001). "פרוייקט מוכנות לכתה א' לילדי גן חובה, יוצאי אתיופיה? דו"ח סיכום". להיות ריאלי: בטאון קהילת ביה"ס הריאלי בחיפה 1: 34-28.
אופיר, י. (1985). מוכנות לבית הספר: השוואת ההישגים הלימודיים, המצב הנפשי, החברתי וההתנהגותי לאחר כתה ג'. עבודת מ,א מבי"ס לחינוך באוניברסיטת חיפה.
אליצור, י. (1980). "תהליכים ודפוסים של התמודדות משפחתית עם הדחק של כניסת הילד לביה"ס". עבודת דוקטורט, האוניברסיטה העברית ירושלים.
אריקסון, א. (1960). ילדות וחברה: פסיכולוגיה של האדם בתמורות הזמן. תל אביב: ספרית פועלים (אצל סולברג, 1994).
בלונדר-רון, ד. (2000). "בשלום לכתה א'". להיות משפחה 37: 38-36.
בנימיני, ק. (1973). דמות התלמיד בעיני המורה. מגמות י"ט, 127-144.
בנסקי, מ. (1992). "ניבוי הישגי תלמיד בכיתה א' - לפי נתוני מוכנות מהגן: מבחן מוכנות קבוצתי (מסל"ג) והערכות גננת ומממצאיה", חיפה: אוניברסיטת חיפה. החוג לפסיכולוגיה, עמ' 118.
בר אל, צ. נוימאיר, מ. (1996). מפגשים עם הפסיכולוגיה. מפגש שני: פסיכולוגיה התפתחותית. הוצאת רכס, אוניברסיטת ת"א.
האוניברסיטה הפתוחה (1990). מבוא לפסיכולוגיה, חטיבה שלישית יחידה 8, פסיכולוגיה התפתחותית.
זיו, א. (1975). דמוי עצמי אצל תלמידים תת-משיגיים. עיונים בחינוך, 9.
חסדיאל, ש. (1999). "שלום כתה א'", משפחה טובה 5: 14-10.
טייכמן, י. ומלניק, ח. (1979). שאלון חרדת מצב ותכונת חרדה - שחמ"ת. אוניברסיטת ת"א.
טלטש, ת. (1986). השפעת גיל הכניסה לבית הספר על הישגיהם הלימודיים ועל הסתגלותם החברתית והריגושית של תלמידי כתה א'. עבודת מ"א מבי"ס לחינוך באוניברסיטת חיפה.
כהן, א. (1987). "מוכנות לבית הספר", בתוך: לסט, א. (עורך): עבודה פסיכולוגית בבית ספר, עמ' 320-292, הוצאת מגנס, האוניברסיטה העברית ירושלים.
כהן, א. (2000). מוכנות לבית הספר: תפיסות של המושג והשלכותיהן, המכון לחקר טיפוח בחינוך, ירושלים.
כהן, ע. (1996). "הקשר שבין התפתחות המערכת המושגית של ילדים והסתגלותם לביה"ס". עבודת מ.א. אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לפסיכולוגיה.
לוין, ג. (1992). "מגן הילדים אל בית הספר". החינוך המשותף 143: 38-31.
לנדאו, א. (1997). הבשלות הנפשית, הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד.
מילנסקי ושפטיה. (1976). אבחן ע"י גננת. מחקר שיקלול של הסולם להערכת הסתגלות ילדים בגן ותיקופו ביחס להישגים בכיתות א' וב'. דו"ח מחקר 181. ירושלים, מכון הנרייטה סאלד.
נחמיאס, ד., נחמיאס, ח. (1982). שיטות מחקר במדעי החברה. עם עובד, ספריה אוניברסיטאית (1997), מהדורה רביעית.
ניסן, מ. ובטלר, ר. (1978). "השפעת קבלת הערכה על רמת ההנעה הפנימית". בתוך: א. לסט ומ. ניסן (עורכים). פסיכולוגיה בהוראה. תל-אביב: אוצר המורה.
סולברג ש. (1994). פסיכולוגיה של הילד והמתבגר, מבוא לפסיכולוגיה התפתחותית. מאגנס.
סטופרד, מ. (1992). לדעת את ילדך, הוצאת דינור.
עוזי, נ. (1980). הקשר בין השארות בגן שנה נוספת לבין רמת ההסתגלות. עבודת מ"א מבי"ס לחינוך באוניברסיטת תל-אביב.
פיאז'ה, ז'. (1969). שש המסות על התפתחות הנפשית, הוצאת הקיבוץ הארצי, ספרית הפועלים.
פלור-דמואל, ה. מוכנים!: קובץ לקידום המוכנות לכתה א', המחברת.
פרויד, ז. (1940, תרגום תשל"א) כתבי זגמונד פרויד. תל אביב: דביר.
פרנקנשטיין, ק. (1965). שלבים בהתפתחות האדם. האוניברסיטה העברית.
צבר בן יהושע, נ. (1990). המחקר האיכותי, גבעתיים, מסדה.
צבר בן יהושע, נ. (1995). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה, גבעתיים, מודן הוצאה לאור בע"מ.
רביב, ע. וכצנלסון, ע. (1992). ילדים במצבי לחץ ומשבר, תל-אביב, אוצר המורה.
רבינוביץ, ג. (1993). "קשיי הסתגלות ובעיות התנהגות בגיל הרך". הד הגן. כ"ח. דצמבר 1993.
רון, ד. (1988). השפעת הגיל הכרונולוגי בעת הכניסה לבית הספר על הישגים לימודיים. עבודת מ"א מבי"ס לחינוך באוניברסיטה העברית ירושלים.
שוהמי, א. (1993). "האם מוקדם יותר פירושו טוב יותר?: לימוד אנגלית מכיתה א'". הד החינוך, (ס"ז) 8-7.
שפירא, נ. (2000). "טירונות בגן הילדים". הורים וילדים 155: 105-1-4.

תגים:

מחקר תלמיד · בית ספר · ילד כיתה א · דימוי עצמי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גיל הכניסה לבית הספר", סמינריון אודות "גיל הכניסה לבית הספר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.