היישום אינו מחובר לאינטרנט

האיחוז - הקשר שבין הארצי והאלוהי בהודו

עבודה מס' 061639

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הדיבוק ומטרותיו וכיצד המרכז נוגע בשוליים, מבחינת השפעתו של האיחוז על כלל החברה וגם על פרטיה.

3,027 מילים ,11 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בעבודה זו אעסוק בתופעת האיחוז, שמאופיינת במעין דיבוק הנכנס באדם. מצד אחד הדיבוק הינו כוח שטני הנכנס באדם וכדי להוציאו יש להשתמש בכוח בעל עוצמה מקבילה ומאידך, עצם האיחוז אמור גם להתמודד עם בעיות דמוניות המאיימות בדרך כלל על הקהילה כולה, כמו מגפה, בצורת או כל מפגע הפוקד את הכלל וכן עם פגעים הרלוונטיים לפרט, כמו בעיה נפשית הנתפסת כמעין דיבוק שאוחז ביחיד, מחלה הפוקדת אדם, בעיות פרנסה, בעיות נישואין וכיוצא באלה מיני צרות האמורות לבוא על פתרונן המיוחל באמצעות אותו תהליך המכונה איחוז (Goodman, 1988: 14-15).
תופעת האיחוז שייכת לתרבויות רבות ברחבי העולם, כאשר בכל התרבויות מתלוות לאיחוז תופעות נלוות של גלגול נשמות, דיבוק, כניסת שדים בבני אדם ואפיונים היכולים להזכיר לנו טירוף או מחלת נפש כלשהי, כשזו מתבטאת בהפרעות אישיות (Crabtree, 1985: 21). בעבודתי זו אתייחס בעיקר לתופעת האיחוז, כפי שבאה לידי ביטוי בחבל הבנגלי שבהודו, כאשר האיחוז מהווה מעין ריטואל שסמליו מרובים והוא מנתב את הדרמה הטקסית לכיוון של צורך כללי הבא לידי ביטוי בפסטיבל מסוים, הנוגע לנושא כללי, הרלוונטי לכלל הקהילה, כמו פרנסה, פוריות, בריאות או תנובת השדה (Caldwell, 1999: 210-215). יחד עם זאת, האיחוז אינו רק נחלת הכלל, כי אם גם כלי לפתרונה של בעיה הנוגעת ליחיד. לעתים מדובר בבעיה בריאותית של הפרט, כשל בזיווג או התעוררותה של בעיה הנוגעת לפרט או למשפחתו.
המטרה של האיחוז שונה לעתים מתרבות לתרבות, אולם ההיבט האתנוגרפי, הפולקלוריסטי, דומה בדתות השונות, כאשר בדרך כלל האיחוז משלב את נשמות המתים המחפשות תיקון והאישה המבצעת את האיחוז שואבת לתוכה את כוחות הרוע מהמטופל ופולטת אותם החוצה (Goodman, 1988: 134). יחד עם זאת, האיחוז כפי שהוא בהודו, בא להתמודד עם עוצמות שליליות, כדוגמת רוח רעה הנכנסת באדם או בצורת, בעוד שביהדות למשל ניתן לראות בדיבוק נשמת מת המחפשת את תיקונה ונכנסת את גופו של האדם (נגאל, 15-16 :1983).

מטרתה של עבודה זו הינה לעקוב בקצרה אחר הדיבוק ומטרותיו וכיצד המרכז נוגע בשוליים, מבחינת השפעתו של האיחוז על כלל החברה וגם על פרטיה.
אין זה מחקר אתנוגרפי הבא להתחקות אחר תופעות איחוז בכלל, בחבל מסוים או בתרבות מסוימת, אלא עבודה תיאורית הנסמכת על ספרות. מכיוון שכך, על מנת להמחיש מספר תופעות שאליהן אדרש ואתייחס במהלך עבודה זו, אביע בהערות שוליים גם מקבילות לתופעה מהתרבות המערבית, בדרך כלל מהתרבות היהודית.

בעבודתי ארצה לטעון, כי המדיום שאמור לרפא חולאים ומצוקות באמצעות האיחוז, הינו מעין נציג של הקהילה, בבחינת עורך דין המייצג את שולחיו והדבר מהווה תחליף לבקשות שהופנו בעבר באמצעות עשן הקורבנות. למעשה באמצעות האיחוז מחדיר המדיום מכלול של תכונות, בחלקן בעלות עוצמה אלוהית ובחלקן יסודות חיוביים הנדרשים לאדם, כאשר אותו בליל תכונות מתמצה בתופעת האיחוז ומוביל לפתרונן של הבעיות שמעיקות על הקהילה.

כדי לתמוך בטענתי, אתייחס בחלקה הראשון של העבודה לקורבן שהיה השלב שקדם לריטואל ללא דם, היינו ריטואל סימבולי שהחליף את הקורבן לאלים. ממנו אעבור למהותו של האיחוז, לאחר מכן למטרותיו של האיחוז, כאשר אתייחס הן למטרות כלליות, הבאות לידי ביטוי בפסטיבלים שונים ובאירועים המתייחסים לכלל הקהילה, בדומה לימים הנוראים ביהדות, כאשר בשולי אותה תופעה כללית, יש גם נגיעה בפרט לצורך קבלת הברכה או טיפול אישי הנוגע בבעיה אישית שמחייב איחוז.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. בראשית היה קורבן
ג. מהות האיחוז
ד. מטרות האיחוז
ה. סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

נגאל, ג., (1983), סיפורי "דיבוק" בספרות ישראל, ראובן מס, ירושלים.
Caldwell, S., "Bhagavati: Ball of Fire", in: Caldwell, S., (1999), Goddesses of India, Oxford University Press, New Delhi.
Crabtree, A., (1985), Multiple Man: Explanations in Possession and Multiple Personality, Praeger, New York.
Deeley, P.Q., "Ecological Understandings of Mental and Physical Illness", Philosophy, Psychiatry and Psychology 6(2), 1999, pp. 109-124.
Erndl, K.M., "The Mother Who Possesses", in: Hawley, J.S. Wulff, D.M., (eds.), (1996), Goddesses of India, University Of California Press, pp. 173-194.
Goodman, F.D., (1988), How About Demons? Possession and Exorcism in the Modern World, Indiana University Press, Bloomington.
Heesterman, J.C., (1993), The Broken World of Sacrifice, Chicago University Press, Chicago.
McDaniel., J., "Possession States among the Saktas of West Bengal", Journal of Ritual Studies 2(1), 1988, pp. 87-99.
McDaniel, J., (1989), The Madness of the Saints, The University of Chicago Press, Chicago.
Peacocke, C., "Can Possession Conditions Individuate Concepts?", Philosophy and Phenomenological Research 56(2), 1996, pp. 433-460.
Russell, J.B., (1989), Satan, Cornell University Press, Ithaca.

תגים:

טירוף · נשמות · פולקלור · רוחות · שדים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האיחוז - הקשר שבין הארצי והאלוהי בהודו", סמינריון אודות "האיחוז - הקשר שבין הארצי והאלוהי בהודו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.