היישום אינו מחובר לאינטרנט

התערבות נאט"ו בקוסובו

עבודה מס' 060913

מחיר: 264.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם התערבות בקוסובו נבעה ממניעים אידיאולוגיים (זכויות אדם) או ריאליסטיים (אינטרסים קרים).

4,246 מילים ,13 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

השאלה העומדת בבסיס העבודה היא זאת: האם המניעים להתערבות מדינות ברית נאט"ו בקוסובו - בניסיון למנוע את מעשי הטבח והגירוש בהם נקטו הסרבים נגד האלבנים במחוז - היו אידיאליסטיים או ריאליסטיים? אם היו ריאליסטיים הרי שלחברות נאט"ו יש אינטרסים לאומיים באזור והם היו הגורם לפעולה. ומנגד, אם היו המניעים אידיאליסטיים, הרי שההתערבות נעשתה מתוך כוונה אמיתית להגן על זכויות האדם. בעבודה הסברית זאת אנסה להכריע בסוגיה.
ב24 - במארס 1999 החלו מטוסי ברית נאט"ו בהפצצת יעדים סרביים בקוסובו ובתוך סרביה. מדינות הברית בראשות ארה"ב טענו שהמניע לפעולה הומניטרי, וכי המתקפה נועדה למנוע את הפגיעה האכזרית של הסרבים באלבנים חפים מפשע.
אך לאחר 78 ימים של הפצצות ברית נאט"ו, מצבם של האלבנים לא השתפר. ההיפך הוא הנכון- מרגע שפרצה מתקפת נאט"ו הכבידו הכוחות הסרביים בקוסובו את ידם על האוכלוסיה המקומית באופן נורא עוד יותר, וגירוש, רצח ואונס, היו נחלתם של מאות אלפי אלבנים. על ברית נאט"ו נמתחה ביקורת על הכישלון, שנגרם, לטענת חלק מהדוברים, בשל חוסר הנכונות לספוג אבדות בשטח והסתפקות בתקיפות אוויריות לא מועילות. ארגון אמנסטי הבינ"ל אף טען שכוחות נאט"ו עברו בעצמם על חוקי המלחמה במהלך המתקפות על מטרות אזרחיות, ותהה בקול רם האם המניעים להתערבות אכן היו טהורים. ואולם, ביוני 1999 נכנסו כוחות רגליים של נאט"ו לקוסובו, למשימה של שמירה על השלום.
השערת המחקר שלי השתנתה במהלך כתיבת העבודה. לכתחילה סברתי שאין דרך להכריע מהם המניעים לפעולה. הנחתי שאכן קיים כאן שיקול מוסרי, אולם נטיתי גם להניח כי לארה"ב ולמדינות ברית נאט"ו היו אינטרסים ישירים יותר שהשפיעו על כניסתן למערכה. עתה אני סבור אחרת. ככל שעיינתי בחומר רב יותר השתכנעתי כי המניע הבולט בהתערבות היה מוסרי. גם אם היו אינטרסים אחרים, הרי שחשיבותם משנית במקרה זה. ההסבר לאידיאליזם המפתיע נעוץ בדעת הקהל המערבית, העוסקת מעל לחמישים שנה בסוגיות של זכויות אדם. דעת הקהל היא זאת שהכריעה בסופו של דבר בסוגיית קוסובו, כמו גם בהתערבויות בינ"ל אחרות ברחבי העולם.
זכויות אדם נתפסות היום כצידוק החזק ביותר לקיומם של הגופים הבינ"ל בכללם, ואין לזלזל בחשיבותן ובהשפעתן על מקבלי ההחלטות.

לאור כל זאת, השערת המחקר שלי היא כי ההתערבות בקוסובו נעשתה קודם כל ממניעים אידיאליסטיים.
שיטת המחקר בה נקטתי בעבודה היא שיטת ניתוח אירועים. אספתי מידע על הנושא מכמה זוויות, ולאחר מכן ניתחתי את העובדות כפי שהן מובאות במקורות. המקורות כללו סקירות היסטוריות ומאמרים ב-BBC וב-CNN, מאמרי יסוד אקדמיים העוסקים בגישות ביחסים בינ"ל, מאמרים ומחקרים מ-Columbia International (Affairs Online (CIAO, וכמו כן מאמרים ודיווחים עיתונאיים מעיתון 'הארץ'.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק תיאורטי
רקע
התפרקות יוגוסלביה ומקרה קוסובו
אידיאליזם
ריאליזם
סיכום
ביבליוגרפיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התערבות נאט"ו בקוסובו", סמינריון אודות "התערבות נאט"ו בקוסובו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.