היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסים בין מינים

עבודה מס' 050829

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדריכים לנערות מתבגרות - הכנה לחיים או שעתוק המצב הקיים? בחינת שני ספרי הדרכה לנערות לפי הגישות השונות.

7,143 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

יחסים בין המינים
מדריכים לנערות מתבגרות-
הכנה לחיים או שעתוק המצב הקיים?

תוכן העניינים hg0829
1. מבוא
2. פרק תיאורטי- הוגים שונים ביחס למקור הפער בין המינים
3. מדריכים לנערות- מקרה מבחן
4. סיכום ונימה אישית
ביבליוגרפיה

מבוא
"בילוי עד שעה מאוחרת- הנושא הזה הוא סלע מחלוקת בין הורים לילדיהם, בנים ובנות כאחד אבל
לבנות קשה יותר מפני שההורים מגוננים עליהן יותר משהם מגוננים על בנים...אין מה לעשות כנגד
הגישה המגוננת הזו, לכן השתדלי להבין אותה ואל תצאי מגדרך כשהנושא עולה..." כך ממליצה
מרים סטופארד מחברת הספר "מדריך לנערה" בפרק שכותרתו "החיים בבית" (סטופארד, 1991,
ע"מ 73).

"תשומת- לב- אבא זקוק למאפרה, ליד צנצנת הריבה חסרה כפית, איש לא עזר לאימא והיא לא
הספיקה לערוך את השולחן כהלכתו. קומי והביאי את הדברים החסרים ועשי זאת בסבר פנים
יפות..." זוהי עצתה של ברברה לידיקה בספרה "מ12- עד 16", בפרק שכותרתו - "נימוסים, חיי
חברה חגים ונסיעות".

מדוע מקשים ההורים על בנות יותר מאשר על בנים בכל הקשור לבילוי עד שעות מאוחרות? מדוע יש
להביא לאבא מאפרה כשאין אחת כזו לידו, ולעזור לאימא לערוך שולחן כהלכתו, ולא להפך?
שני המשפטים שמצוטטים להלן לקוחים מתוך שני מדריכים לנערות מתבגרות ומבטאים את עומק
הפערים וחלוקת התפקידים בין נשים לגברים כפי שהם באים לידי ביטוי בחייה של נערה מתבגרת
בחברה הישראלית. נשאלת השאלה, אם כן, כיצד רואות מחברות הספרים הללו את הפערים בין
המינים ומה מטרתם של אותם ספרי הדרכה? האם יש בספרים אלו הסבר על הבדלים ביולוגיים בין
המינים וחלוקת תפקידים "טבעית" ביניהם שלא ניתן לערער עליה ולכן יש לעזור לנערה להתמודד
עימם עוד בימי בגרותה? אולי יש בספרים אלו משום הכנה לנערה המתבגרת כיצד להתמודד עם
היותה אישה במציאות חברתית שהתהוותה ככזו, וללמדה כיצד להדגיש את הצד הנשי שבה על מנת
לא להיעלם בעולם שהשליטה בו היא גברית? ייתכן אף שספרים אלו נכתבו על פי נורמות וערכים
ממוגדרים שהושרשו כה חזק בחברה עד שהם מונחלים הלאה לנערות בספרי הדרכה שבהם
ההבדלים בין המינים מצטיירים כטבעיים ובלתי ניתנים לשינוי חברתי.
שאלות אלו ואחרות יועלו במהלך עבודתי על מנת לבחון כיצד היו רואים את השפעתם של ספרים
אלו חוקרים וחוקרות שונים הרואים באופן שונה את שורשי הפערים בין המינים.
בעוד שחוקרים והוגים שונים המאמינים בהבדלים מולדים בין המינים, היו רואים במדריך לנערה
כמקור להבנת ההבדלים המולדים בין גברים לנשים, אחרים המאמינים בתהליכים של התגבשות
הזהות המינית בשלב מוקדם בילדות, היו רואים במדריך כגורם שביכולתו לפתח את הצד הנשי
בנערה ויתרונותיו על מנת להקל עליה להשתלב במציאות החברתית.
חוקרים אחרים שנוטים לשלול גישות המצביעות על מצב חברתי נתון וטוענים לחלוקת תפקידים
היסטורית ותרבותית בין המינים, היו מאשימים את מדריכי הנערות, כמנחילים בנערה המתבגרת
נורמות וערכים חברתיים המשעתקים את המצב החברתי של אי שוויון בין המינים ומעניקים לו
לגיטימציה. בהמשך לגישה תרבותית זו, הוגי הגישות הפוסט מודרניות המאמינים ביחסי כוח
ועוצמה, המשפיעים על השיח החברתי המשתנה המדיר קבוצות חברתיות מן המרכז, היו טוענים שיש
בספרים אלו משום שיח חברתי תרבותי המושפע מהשליטה הגברית ביחסי הכוחות, ותורם להבניית
המציאות המדירה את האישה מן המרכז אל שולי השיח החברתי.

בעבודה זו אנתח שני ספרים אלו מנקודת מבטן של הוגות , סוציולוגיות, סופרות ופמיניסטיות שונות ,
אשר מביעות את עמדתן בנוגע להבדלים בין המינים. בפרק הראשון של העבודה אתייחס לויכוח
התיאורטי של הוגים שונים בדבר ההבדלים בין המינים ואבנה בסיס לניתוח הספרים. בפרק השני של
עבודתי אנתח את הספרים על פי גישות שונות ואבחן פרקים, כותרות ומשפטים מרכזיים של הספרים
שינחו אותנו להבנת כוונת המחברות של מדריכי הנערות.
לסיום העבודה אסיק מסקנות ואף אבקש לתת רעיונות לשינוי ופתרון הפער בין המינים.

ביבליוגרפיה
1. גיליגן ק., "בקול נשי", תל-אביב, ספריית פועלים, .1995
2. הרצוג ח., "נשים ריאליות", ירושלים, מכון ירושלים לחקר ישראל, .1994
3. טאבריס ק., "אמת המידה הנשית", תל- אביב, הוצאת אור עם, .1995
4. לידיקה ב. "מ12- עד -16", תל-אביב, הוצאת פרידמן בע"מ, .1989
5. למפרט ע., "האבולוציה של המינים", מדרשת רופין, .1988
6. סטופארד מ., " מדריך לנערה", ירושלים, כתר, .1991
7. פישר ה., "אהבה ובגידה, נישואין וגירושין", תל-אביב, הוצאת זמורה, .1994
8. פרידמן א., " היחס בין נערות מתבגרות למין", תל-אביב, דפוס דקל, .1996
9. פוקו מ., "תולדות המיניות", .1960
10. רפפורט ג., "חוצות הקוים", תל-אביב, ידיעות אחרונות וספריית חמד.

מקורות:

גיליגן ק., "בקול נשי", תל-אביב, ספריית פועלים, 1995.
הרצוג ח., "נשים ריאליות", ירושלים, מכון ירושלים לחקר ישראל, 1994.
טאבריס ק., "אמת המידה הנשית", תל- אביב, הוצאת אור עם, 1995.
לידיקה ב. "מ-12 עד -16", תל-אביב, הוצאת פרידמן בע"מ, 1989.
למפרט ע., "האבולוציה של המינים", מדרשת רופין, 1988.
סטופארד מ., " מדריך לנערה", ירושלים, כתר, 1991.
פישר ה., "אהבה ובגידה, נישואין וגירושין", תל-אביב, הוצאת זמורה, 1994.
פרידמן א., " היחס בין נערות מתבגרות למין", תל-אביב, דפוס דקל, 1996.
פוקו מ., "תולדות המיניות", 1960.
רפפורט ג., "חוצות הקוים", תל-אביב, ידיעות אחרונות וספריית חמד.

תגים:

מיניות · פישר · הלן · מין · נשים · פמיניזם · חינוך · לידיקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסים בין מינים", סמינריון אודות "יחסים בין מינים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.