היישום אינו מחובר לאינטרנט

לימודי המערב-הקשר ההולנדי-יפני בשנות ההסתגרות

עבודה מס' 050517

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת מידת ההשפעה וההשלכות של הקשר ההולנדי-יפני על החברה היפנית והצגת הלימוד ההדדי.

7,684 מילים ,7 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

התקופה שבין השנים 1853 - 1640 ידועה כ 'תקופת ההסתגרות מרצון' שעברה על יפן, כתוצאה ממדיניות נוקשה של הבאקופו השולט. מדיניות זו הביאה לעידן של בידוד מוחלט של האימפריה היפנית, שכן, במסגרתה ניתקה יפן את כל הקשרים בינה לבין שאר מדינות העולם, למעט שתיים : סין והולנד (בנוסף למספר מצומצם של סוחרים קוריאנים פרטיים). כך סיפקו סוחרי-ים הולנדיים את הקשר המסחרי היחיד בין המערב ליפן, ובהמשך היוו הערוץ הבלעדי לחדירת רעיונות מערביים לחברה הניאו-קונפוציאנית ביפן.
תפיסת התורה הניאו-קונפוציאנית אומצה על ידי הבאקופו כדוקטרינה הרשמית של יפן.
הדוקטרינה היתה שופר לאידיאולוגיה המסורתית של השלטון, ואף תמכה במבנה המערכת החברתית של המדינה; בעזרתה קיווה הבאקופו לקדם את רוח ההשכלה ביפן, ובכך להביא ליציבות שלטונו.
לאחר שנות שלום ארוכות, שהביאו לשפע ולשגשוג כלכלי, החלו להתפתח ביפן במאה ה-18 זרמי מחשבה אינטלקטואלים נוספים לצד הדוקטרינה הניאו-קונפוציאנית הרשמית, בינהם לימודי המערב (RANGAKU). בתחילה שימשה המילה 'רנגאקו' כאמצעי הבדלה בין מלומדים קונפוציאנים לבין מלומדים שהתמחו בעיקר בהולנד (SCHOLARSHIP OF HOLLAND), אך במהרה התברר כי לרנגאקו היתה משמעות רחבה יותר מאשר לימודי הולנד בלבד.
כיוון שמכל מדינות המערב הותר הסחר רק עם הולנד, הרי שכל הידע מן המערב הגיע ליפן דרך ההולנדים; כך התפתחה הרנגאקו ל'לימודי המערב', שכללו את כל הידע המערבי המתקדם שהגיע ליפן - באמצעות השפה ההולנדית. לימודים אלה עמדו בסתירה למודל הלימוד הסיני המסורתי.
הרנגאקו כללה שני זרמים עיקריים : 1. רפואה. 2. אסטרונומיה.
התחום הראשון כלל בוטניקה, מינרלוגיה, רוקחות, כימיה, פיזיקה וזואולוגיה, ואילו התחום השני התרכז בעיקר במדע עונות השנה שכלל מדידת שטחי אדמה, מיפוי וגיאוגרפיה.
היפנים התעניינו דווקא בתחומים אלה כיוון שהללו ענו על צרכים חברתיים מעשיים כהצלת חיים וכתיקון לוח השנה היפני, שהיה דרוש לשיפור מצב החקלאות במדינה. סיבה נוספת להתעניינות בתחומים אלו נעוצה ביחס האמביוולנטי של הבאקופו ללימודי המערב. מצד אחד הכיר שלטון טוקוגאוה בערך המעשי של הפוטנציאל הטמון בידע המערבי לתועלתה של המדינה, אך באותו זמן בלם בקפדנות כל ניסיון לחקור היסטוריה, פילוסופיה, משפט, שירה או דת
מערביים. בכך ביקש הבאקופו להגביל את הרנגאקו לתחומים מדעיים בלבד.

מטרתה של עבודה זו היא לדון בקשר היפני-הולנדי בתקופת ההסתגרות (SAKOKU) ובירור מידת ההשפעה וההשלכות של קשר זה על החברה היפנית באותן שנים. כמו כן, תוצג התפתחות לימודי הרנגאקו בתקופת טוקוגאוה, בנוסף לתיאור ניצול הידע המערבי על ידי היפנים לתועלתה של יפן.
המסקנה שתוצע על ידי כותב העבודה תצביע על כך שלמרות התרומה המשמעותית להתפתחות האינטלקטואלית של יפן בשנים שקדמו לרסטורציית מייג'י, הרנגאקו היתה תופעה שיטחית שהוגבלה ביתר-שאת על ידי הממשלה הניאו-קונפוציאנית, רבת הכוח, חרף העובדה שהידע המערבי נכנס ליפן על ידי סוחרים הולנדים שמעולם לא ראו בעצמם מתווכים תרבותיים.

תוכן העניינים:
מבוא.
פרק ראשון - ההולנדים מגיעים ליפן.
פרק שני - לימודי המערב - רפואה ואסטרונומיה ביפן.
פרק שלישי - הפצת הרנגאקו ברחבי יפן.
פרק רביעי - תסיסה אינטלקטואלית נגד שלטון טוקוגאוה.
סיכומו של דבר.
רשימת תאריכים.
ביבליוגרפיה.
הערות.

מקורות:

שילוני, יפן המסורתית, 1995.
BOXER, ALLAN, JAN COMPAGNIE IN JAPAN, LONDON: ATHLONE PRESS, 1973.
CHANG, SUE, JAPANESE IMAGE OF THE WEST 1826-1864, CAMBRIDGE: CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 1993.
GOODMAN, GRANT, JAPAN: THE DUTCH EXPERIENCE, CAMBRIDGE: CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, 1986.
KEENE, RICHARD, THE JAPANESE DISCOVERY OF EUROPE, HOUNDMILLS: MACMILLAN, 1969.
LACH, KAREN, JAPAN IN THE EYES OF EUROPE, THE SIXTEENTH CENTURY, LONDON: CONWAY, 1965.
MASSARELLA, ROGER, A WORLD ESLEWHERE: EUROPE'S ENCOUNTER WITH JAPAN IN THE 16-17 CENTURIES, LONDON: HUTCHINSON, 1990.
TADASHI, KENKO, THE RANGAKU OF SHIZUKI TADAO: THE INTRODUCTION OF WESTERN SCIENCE IN TOKUGAWA, JAPAN, LONDON: LONGMAN, 1983.

תגים:

לימודי · רנגאקו · טוקוגאוה · המערב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לימודי המערב-הקשר ההולנדי-יפני בשנות ההסתגרות", סמינריון אודות "לימודי המערב-הקשר ההולנדי-יפני בשנות ההסתגרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.