היישום אינו מחובר לאינטרנט

נתב"ג 2000

עבודה מס' 050500

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הוראות כלליות, הרקע החוקי, ניתוח עלות תועלת, תהליכיהאישור של הפרוייקט ברשויות התכנון וההגבלות על התכנית.

7,263 מילים ,3 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תכנית המתאר הארצית 2/4 מתמקדת בהתאמת נמל התעופה הבינלאומי של ישראל, נמל התעופה בן - גוריון, לצרכיי המשק הישראלי בשלהי המאה ותחילת המאה הבאה. הביקוש הגדל של נוסעים ומטענים לשירותי תעופה בינלאומית, הביא להיווצרות פער בין קיבולת נמל התעופה לבין עצמת הפעילות העכשווית בו. התאמת מתקני נתב"ג לנפחי התנועה הצפויים מתחייבת מתוך ראיית חשיבותו של נמל התעופה כמתקן ותשתית חיוני אשר הסיכון בהיותו "צוואר בקבוק" במערכת התחבורה עשוי להוות מחסום להתפתחות המשק בעידן הכלכלה הגלובלית. תמ"א 2/4 הינה התכנית המוצעת לשמירת יכולתה של ישראל להשתלב בפעילות כלכלית בעולם ולתרום לרווחת תושבי המדינה.

נמל תעופה מהווה חוליה מרכזית במערכת התחבורה המודרנית, ומתקן חיוני בכלכלה בריאה. לנמל התעופה ישנן תועלות כלכליות רבות, אולם לצידן גם עלויות, בעיקר סביבתיות, הפוגעות ברווחת תושבי האזור. לפיכך, קבלת החלטות לגבי פיתוח נתב"ג, כנמלי תעופה רבים אחרים בעולם, כרוכה בתחלופה בין התועלת לבין העלויות.

נמל תעופה בינלאומי הינו מתקן גדול ומורכב. גודלו נובע הן מצריכת הקרקע הישירה והן מבחינת התפרוסת המרחבית של השפעותיו. מורכבות המתקן נובעת מריבוי השחקנים הקשורים מצד אחד, בתפעולו ובשימוש בו, ומצד שני אלה החשופים לחלק ניכר מעלויותיו, בדמות פגיעה באיכות הסביבה או השפעות אחרות. בשל מורכבות זו זוכה מתקן מסדר גודל של שדה בינלאומי לתשומת לב רבה בדיון הציבורי ובהליך התכנון המשקף את הרצון למצוא איזון מיטבי בין העלויות לתועלות.

ביום 28.1.1997 בישיבה מס' 358, החלטה מס' 97-18 , המליצה המועצה הארצית לתכנון ובניה, לממשלה לאשר את ת\מ\א2/4 / . המועצה רואה הקמת שדה תעופה משלים בדרום הארץ והחלטה זו כמקשה אחת.

תוכנית זו משנה את תוכנית ת\מ\א 1/4 שאושרה בשנת בשנת 1971 אך מתבססת על אותו מנחת מסלולים. (למעט הארכת מסלול 08-26 ב200 - מ').

עריכת התוכנית נעשתה בשלבים:
בשנת 1986 אישרה המועצה הארצית, בהחלטה מספר 86-61 את תבנית התפעול ומנחת המסלולים שהומלץ בדו"ח ועדת ברובנדר.

בשנת 1988, בהחלטה מס' 88-30 של המועצה הארצית לתכנון ובניה, הוחלט להשלים את התוכנית במסגרת העקרונות שאושרו בשנת 1986, להוסיף הנחיות לעריכת תסקיר השפעה על הסביבה וחוות דעת משפטית בעניין תביעות לפיצויים ושיפוי ועדות התכנון באם יידרשו לשלם פיצויים עקב המגבלות שמטילה התוכנית.

בשנת 1994, הוגשה התכנית למועצה הארצית, שהחליטה להעבירה לוועדה לנושאים תכנונים עקרוניים ולהערות הוועדות המחוזיות.
ת\מ\א 2/4 א' הינה תוכנית מתאר ארצית, הכוללת הוראות תוכנית מפורטות, המתייחסת לחלק היבשתי של נתב"ג. התוכנית נגזרת מתוכנית המתאר הארצית הכוללת לנתב"ג - ת\מ\א .2/4
התוכנית הוכנה על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה מיום 1.3.94 אשר קבעה:
התוכנית תיגזר מת\מ\א 2/4, תוכן על פי הוראותיה ועל בסיס ממצאי תסקיר ההשפעה על הסביבה, ותוגש לאחר הנחת ת\מ\א 2/4 על שולחן המועצה הארצית.
התוכנית נועדה לתת מענה לביקושים הנובעים מהגידול הצפוי בתנועת הנוסעים והמטענים ולאפשר תפעול בטיחותי ויעיל של נמל התעופה.
מטרת התוכנית ליעד שטחים הנחוצים לתפעולו הסדיר ולפיתוחו של נמל התעופה ובכלל זה מסופי נוסעים, מסופי מטען, מתקני תחזוקה, מתקנים תעופתיים, רחבות חניה, דרכים, מחלפים, מסילות ברזל, תשתיות הנדסיות וכל ייעוד אחר הנחוץ לתפעול נמל התעופה.
התוכנית תכלול הוראות של תוכנית מפורטת, לוח שטחים ופרוגרמה לייעודי הקרקע ולשימושים השונים, נספח בינוי עקרוני ותלווה בדברי הסבר.
התוכנית תקבע גמישות לאשר שינויים לאחר אישורה, ותבטיח שילוב נאות של נמל תעופה, מתקניו ומתקני התשתית בסביבה.

ת\מ\א 2/4 הוגשה למועצה הארצית ב22- ביוני 1994, נידונה במועצה הארצית ובועדותיה, ואושרה על ידי ועדת השרים לענייני פנים ושירותים ביום .15.4.97

בתקופה שבין מרץ 1994 ופברואר 1995 גובשה תוכנית ת\מ\א2/4 / א'. את הכנת התוכנית ליוותה ועדת היגוי, שכללה בין השאר גם נציגים של יישובי האזור והיא שאישרה את הפרוגרמה לשימושי הקרקע, את שיקולי המיקום של המתקנים הראשיים, את פריסת שימושי הקרקע בתחום התוכנית, את פתרונות הניקוז, התחבורה והתשתית ההנדסית לפרוייקט.

* בחרנו בנושא נתב"ג 2000, היות והפרויקט הינו רב לאומי ואמור לשרת את כל תושבי מדינת ישראל. הקמתו של טרמינל נוסף וחדש יפתור בעיות רבות בשדה התעופה הקיים כיום. פרויקט זה יהווה פתרון מאקרו כלכלי לבעיית האבטלה הקשה.

תוכן העניינים:
מבוא
הוראות כלליות
הדילמה של תכנון שדות תעופה
רקע חוקי
תמ"א 2/4 כתשתית תכנונית לנתב"ג בשנות ה-2000
עלות מול תועלת
יומן כרונולוגי של אישור התמ"א
סיכום שלושת הישיבות האחרונות של המועצה הארצית
ההתנגדויות לתכנית והבג"צים נגדה
הגבלות תמ"א 2/4 על הסביבה ומשמעויותיהן
סיכום
לו"ז לסיום הפרוייקט
ביבליוגרפיה

תגים:

תכנית · מתאר · נדלן · תכנון · תיכנון · נדל · תחבורה · שדה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נתב"ג 2000", סמינריון אודות "נתב"ג 2000" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.