היישום אינו מחובר לאינטרנט

האחים המוסלמים כתנועת אופוזיציה למשטר המהפכה

עבודה מס' 050475

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת התפתחותה של התנועה בתקופת שלטון המהפכה ומערכת היחסים שלה עם "הקצינים החופשיים".

3,426 מילים ,12 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

אגודת האחים המוסלמים נוסדה באפריל 1929 ע"י חסן אל בנא באיסמעליה.
אל בנא היה האישיות המרכזית בתנועה מאז הקמת התנועה ועד להירצחו והוא שעיצב את דמותה וכיוון את דרכה.
אל בנא נולד באיסמעיליה בשנת 1906 למשפחה אדוקה ובעלת מסורת מוסלמית.
בקהיר השלים את לימודיו התיכוניים והתמסר ללימודי הדת והלשון הערבית בבית המדרש למורים (דאר אל עלום). בנאומיו ובכתביו, המעידים על בקיאות רבה בקוראן ובספרות המוסלמית , השכיל אל בנא לשכנע ולהלהיב את ההמונים.
הרקע להקמת התנועה היה בתקופת המשבר לאחר מות סעד זגלול (1927) - מייסד ומנהיג מפלגת "הוופד". גם המבוכה לאחר מות המלך פואד והסתכסכות "הוופד" עם המלך פארוק הצעיר סייעו להתפתחות ארגון "האחים". כמו כן המשבר הכלכלי העולמי של שנות 1928/29, אשר השפיע גם על מצרים, שמשקה היה קשור קשר אמיץ עם תנודות המשק העולמי (בעיקר בשל הכותנה), הרעת המצב הכלכלי במצריים, המצוקה הגדלה בכפר המצרי וחוסר העבודה הגובר בערים הכשירה את הקרקע לפעילות האחים.
תורתם של האחים שואפת לחידוש שלטון האיסלאם בחיי הפרט והציבור. מטרה זו תושג ע"י ניהול מאבק נגד ההשפעה המערבית הגורמת למצב הירוד בארצות האיסלאם. עקב כך הדגישה התנועה את ערכו המיוחד של החינוך המוסלמי והתנגדה נמרצות לחינוך הזר ולנושאים המנוגדים לרוח האיסלאם.

עיקר התנגדותה של התנועה הופנתה נגד השתלטות המעצמות האירופאיות אשר הביאה לכניסת רעיונות חדשים אשר היו מנוגדים לרוח האיסלאם, להחרפת אי הצדק החברתי, ולכן קראה התנועה לסילוק הזרים, לביעור הרוח המערבית, לתיקון החוקה המצרית בהתאם לחוקי האיסלאם, לחיזוק הצבא והכנתו למלחמת מצווה (ג'יהאד).
אל בנא גם הציע (באיגרתו למלך פארוק ב-1944) להשתית את החיים המדיניים על יסודות ההווי של תקופת החליפים הראשונים ולאמץ את הקשרים עם המדינות המוסלמיות לקראת חידוש החליפות.
תנועת האחים המוסלמים הינה פאן איסלאמית ופאן ערבית כאחד וראו במוסלמים את עיקר האומה והמולדת המוסלמית מקיפה את כל הארצות המאוכלסות מוסלמים ("ווטניה" ו "קומייה"), ולכן קראו להידוק היחסים והקשרים בין כל המוסלמים והתנגדו לכל תחרות בין המדינות המוסלמיות השונות.
ברוח רעיונות האיסלאם קראה התנועה גם לצדק חברתי ולשוויון בין המעמדות.
אין לרכז את העושר בידי מעמד אחד, האיסלאם הוא שביל הזהב בין "הפיאודליזם הקפיטליסטי" "לקומוניזם". לשם יישום רעיונותיה השתמשה התנועה בדרכים רבות החל מפעילויות חברה וצדקה, דרך פעילות מדינית וכלה בפעולות טרור.
התנועה זכתה לתמיכה רבה בקרב שכבות רבות באוכלוסיה המצרית ובעיקר בקרב בני המעמדות הנמוכים עקב קריאתה לשוויון וצדק חברתי. תוך תקופה קצרה הפכה התנועה לתנועה האיסלמית הגדולה והחשובה ביותר במצרים ואף התפשטה גם אל מעבר לגבולותיה.

בעבודתי אסקור את התפתחות תנועת האחים המוסלמים בתקופת שלטון המהפכה, את מערכת היחסים בין האחים המוסלמים לבין "הקצינים החופשיים", התוצאות וההישגים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. התנועה עד לשנת 1954
3. התנועה בשנים 1964 - 1954
4. התנועה בשנים 1970 - 1965
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

אלטמן,ישראל,1979. קבוצות אופוזיציה אסלמית במשטר סאדאת, תל אביב-מכון שילוח.
וטיקיוטיס,פניוטיס,1983.תולדותיה של מצרים, ירושלים -האוניברסיטה העברית.
סיוון, עמנואל, 1986. קנאי האיסלאם, תל אביב-עם עובד.
אוליבייה, קארה, 1989 . "מאל -בנא עד קוטב והקוטביים", זמנים כרך ל"ב: 46 - 54 .
בהם, יעקב, 1952. "תנועת האחים המוסלמים במצרים", המזרח החדש כרך ג' מספר 4: 333 - 352 .
בן דוד עזרא , 1978 . "העימות עם האחים המוסלמים", בתוך שמעון שמיר (עורך), ירידת הנאצריזם 1965 - 1970: שקיעתה של תנועה משיחית, תל אביב , 129 - 136 .
חסן אל בנא "אר רסאלה את' - ת'אלת'ה: נחו אנ - נור", (1355 ה"ג), בקובץ: מג'מועת רסאיל אל-אמאם אש- שהיד, ביירות 1965 , ע"ע 163 - 199 .
סייד קוטב : ציוני דרך (מעאלם פי אל - טריק), על הג'היליה החדשה .
עבד אר-רחמן אר-ראפעי, ת'ורת 23 יולי 1952 , תאריח'נא אל-קומי פי סבע סנואת 1952 - 1959 , קהיר 1959, ע"ע 104 - 114 .
Harris Christina, 1981, New York Nationalism And Revolution in Egipt
Kepel, Gilles, 1985 . Muslim extremism in Egypt . Berkely .
Mitchell, Richard, 1969. The soceity of the muslim brothers. London

תגים:

טרור · פדאין · פדאיון · איסלם · מצרים · מתאבדים · פונדמנטליזם · איסלאם · איסלמי · איסלאמי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האחים המוסלמים כתנועת אופוזיציה למשטר המהפכה", סמינריון אודות "האחים המוסלמים כתנועת אופוזיציה למשטר המהפכה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.