היישום אינו מחובר לאינטרנט

ארגון החמאס

עבודה מס' 050192

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אידיאולוגיה, מדיניות, מבנה, הפוליטיקה ו"משרד החוץ", תוך התיחסות להיבט הדתי והלאומי.

5,462 מילים ,14 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

כשהתחילה האינתיפאדה, ההתקוממות העממית הפלסטינית, בשנת 1988, המנהיגות של האחים המוסלמים ברצועת עזה החלה במאבק ישיר בישראל.
ההצטרפות של האחים המוסלמים למאבק בישראל היה במסגרת הצטרפותו לארגון החמאס, ארגון שקורא למאבק אלים וחסר פשרות במדינת ישראל תחת שמו של האיסלאם. הצעד הזה נבע ממענה מנהיגות האחים המוסלמים ברצועת עזה להכרה, התקוממות הפלסטינית, שסחפה אחריה את תושבי השטחים, דבר שביטא התרחשויות חדשות בזירת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואם תנועת האחים המוסלמים לא תגבש לעצמה דרך חדשה ותשפיע על המהלכים וההתרחשויות שהחלו להתרחש בזירה זו, אז תמנע מהם האפשרות להשפיע על מטרות המאבק הפלסטיני וההתפתחות באזור.
ההיקף של ההתקוממות העממית בגדה המערבית וברצועת עזה והשינוי שחל באופי המאבק בישראל הביאו לאתגרים חדשים בפני הפלסטינים. התפתחויות חשובות התרחשו, והבולטת שבהן היתה ההשתלבות של הזרם האיסלאמי הדתי במאבק, באמצעות החמאס.
התפתחות החמאס מגוף בעל בסיס תמיכה מקומי, לארגון השואף להיות חלק מרכזי בהנהגה הלאומית ולשנות את אופייה, אכן משקף את כוח המשיכה של הרעיון האיסלאמי, אך בה בעת מבטא את ראייתם המעשית של מנהיגיו. הקו
האידיאולוגי הוא חסר פשרות וגורס אלימות כדרך לקידום המטרות, אך לצדו קיימת נכונות לפשרות נוכח מציאות דוחקת. אפיק פעולה נוסף בגדר המאבק בישראל בכלל ובמערכה לסיכול מהלכים לקראת יישוב הסכסוך בפרט הוא
האלימות. מנהיגות החמאס מטיפה להסלמת המאבק האלים ומכוונת אליו, ומדיניות זו מתורגמת למעשה בידי אנשים הקשורים בארגון או יחידים שואפי נקם וחדורי קנאות דתית. הטרור, שאמנם, משולב גם בביטויי היריבות בין הגורמים
הפלסטיניים השונים והמשמש אמצעי כפייה בקרב הקהילה, הוא המרכיב הראוותני והבוטה במלחמת ההתשה נגד ישראל. לפן זה של האינתיפאדה נודע תפקיד חשוב בהסלמת המתח בין ישראלים לפלסטינים, אם כתוצאה ישירה של
הפיגועים והזעם, שעוררו בציבור הישראלי, ואם עקב אמצעי ענישה, שננקטו בתגובה והחמירו את קשיי היום-יום בשטחים. ואולם בהסלמת האלימות כרוכה אפשרות עקיפה לערעור מעמדו של הזרם הדתי במערכת הפוליטית הפלסטינית.
הפיגועים, כביטוי לבעייתיות המצב המדיני הקיים, משתלבים עם גורמים נוספים הממחישים את הצורך בהתקדמות לקראת הסדר.
החמאס ביסס את מעמדו בשטחים על תמיכה עממית רחבה, שגובשה במשך שנים רבות על-ידי האחים המוסלמים ברצועת עזה, והקמתו הייתה מענה האחים למציאות מתהווה. אמנם, מעורבות האחים המוסלמים באינתיפאדה עמדה בניגוד לעקרונות מסורתיים שהנחו את הזרם הדתי, ועיקרם הימנעות מדחיקת הקץ והתרכזות בהכשרת הלבבות עד להבשלת התנאים לג'יהאד, אך ההתמודדות עם קושי זה התבטאה במיזוג האינתיפאדה - על צביונה הלאומי - במלחמת הקודש ארוכת הטווח ורבת הפנים להחלת שלטון האיסלאם. המסע הסבלני והמתמשך
לגיבוש החברה הפלסטינית סביב הדת לא ננטש, ולצדו הייתה מלחמת החורמה בישראל למרכיב עיקרי בפעילות. מקור כוחו של החמאס הוא בהציעו מענה למצוקות כלכליות וקיומיות. השתלבותו במערכת החיים הפלסטינית בשטחים
מתנהלת במסגרת החינוך והרווחה, המתבססת על משאבים העומדים לרשות האגודות האיסלאמיות ממקורות פנים וחוץ, וזאת על רקע קושי כלכלי שהתעצם במהלך שנות האינתיפאדה. כמו-כן , במסר הרעיוני שהחמאס מייצג נמצאות התשובות לאכזבת אוכלוסיית השטחים מכיוון התהליך המדיני ומקצב התקדמותו.
בשני מוקדי פעילות אלו החמאס הוא כוח נגדי להנהגה המסורתית של התנועה הלאומית הפלסטינית, ובמסגרתם מגויסת התמיכה בו תוך כרסום במעמדו של אש"ף.

תוכן העניינים:
מבוא
רעיון החמאס
מדיניות החמאס
מבנה החמאס
פוליטיזציה
"משרד החוץ"
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ר' פז, האמנה האיסלאמית ומשמעותה, מרכז דיין, ספטמבר 1988
סייד קוטב, כמצוטט ב-ע' סיון, קנאי האיסלאם, תל-אביב 1986
בכור, חמאס - מהכשרת לבבות איסלאמית למאבק לאומי מזוין, סקירה חודשית, 9 - 10 (ינואר 1993).
.J. P. Piscatori, Islam in a World of Nation States, p. 93, Cambridge 1986
ר' פז, 'הגורם האיסלאמי באינתיפאדה', בעין הסכסוך: האינתיפאדה, (עורכים: ג' גילבר וא' ססר), מרכז משה דיין, תשנ"ב, עמ' 68 - 98.

תגים:

לאומיות · טרור · פלסטין · איסלם · איסלאם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ארגון החמאס", סמינריון אודות "ארגון החמאס" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.