היישום אינו מחובר לאינטרנט

היבטים מדיניים וצבאיים במבצע ברברוסה

עבודה מס' 041653

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי ברה"מ- גרמניה בין מלחמות העולם, בין הסכם ריבנטרופ-מולוטוב לברברוסה, המודיעין הסובייטי והבריטי ותיאור ההונאה.

6,472 מילים ,16 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. יחסי בריה"מ גרמניה בין מלחמות העולם
3. בין הסכם מולוטוב ריבנטרופ לברברוסה
4. המודיעין הסובייטי עד לקיץ 1941
5. המודיעין הבריטי
6. הפלישה
7. הקונספציה וההונאה
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

הקדמה:
הפתעות אסטרטגיות רבתי היו ממאפייני המלחמה המודרנית. הפתעה אסטרטגית מתרחשת כאשר גוף מדיני (לאו דווקא מדינה מודרנית) אחד נוקט מהלך אסטרטגי במיקום, מועד או אופי אותו אין השני צופה. מהלך אסטרטגי אינו דווקא פעילות מלחמתית - הצעת נשיא מצרים סאדאת ב 1977 לממשלת ישראל, לבוא לירושלים ולפתוח במשא ומתן לשלום, הייתה וודאי מהלך אסטרטגי. רק לעתים רחוקות כוללת ההפתעה האסטרטגית את שלושת המרכיבים: הנהגת גרמניה צפתה ב 1944 פלישה של בעלות הברית לצרפת, המיקום והמועד הפתיעו; ישראל לא צפתה התקפה של מצרים וסוריה בחודש אוקטובר 1973, אבל המיקום וקרוב לוודאי גם השיטה לא הפתיעו. אבל מתרחשות גם הפתעות 'מורכבות' - האמריקאים לא צפו אף לא אחד מהמרכיבים במתקפה היפאנית על פרל הרבור.
המחקר המודרני עוסק רבות בשאלת היתכנות ההפתעה האסטרטגית בעידן שופע טכנולוגיה כשלנו. לכאורה, בתנאים המודרניים לא ניתן להסתיר את ריכוזי הכוחות, ההכנות הלוגיסטיות וכל יתר הדרוש למתקפה אסטרטגית, ולכן התקפת פתע בקנה מידה גדול לא תיתכן. ובכל זאת ההפתעה האסטרטגית האחרונה התרחשה בקיץ 1990, תחת 'אפם' של מיטב לווייני הריגול ולמרות מאמצי מיטב המוחות.
איני מכיר סיטואציה היסטורית בה הפתיע גורם אחד גורם אחר שלא רק לא חשש מהתקפה, אלא לא גילה כל התענינות ביריב הפוטנציאלי. מצרים שהפתיעה את ישראל בחודש מאי 1967 היתה יעד מודיעיני ישראלי ראשון במעלה. הפתעות אסטרטגיות, כפי שאראה גם בהקשר של יחסי בריה"מ - גרמניה בקיץ 1941, מתרחשות למרות היות המופתע עירני במידה זו או אחרת. דוגמא לכך היא הוודאות המוחלטת בה הודיע הרדיו הגרמני במהלך 1944 למאזיניו על הפלישה הצפויה לאירופה, עם כישלונם המוחלט של הגרמנים לחזות את מקום הנחיתה וכפועל יוצא מכך להתכונן לקראתה. במלים אחרות, הצלחת ההפתעה תלויה בראש וראשונה בכישלון של הצד המופתע. מסתבר שגם במאה העשרים אין די באותות נכונים, הגורמים המכריעים הם פרשנות נכונה של המידע, ויכולת קבלת החלטות על סמך הפרשנות.

עבודה זו עוסקת בהפתעה אסטרטגית מפורסמת לא פחות מאלו שהתרחשה בקיץ 1944 או בסתיו 1973 - מבצע ברברוסה, פלישת הצבא הגרמני לבריה"מ בליל ה 21/22 ליוני 1941. כפי שנראה, גם בפרשה זו, בעידן טכנולוגי פרימיטיבי בהרבה, לא חסרו לצד העומד להיות מותקף מקורות מידע על העומד להתרחש, ואפילו בפרטי פרטים, בכל זאת כאשר החלה המתקפה היה המערך הרוסי מופתע בכל דרגיו, מדוע?
אספקט נוסף של מבצע ברברוסה שאסקור במהלך העבודה, הוא הגלגולים השונים שעברה האינטרפרטציה ההיסטורית של פרשה זו. הקשר בין הפרשנות למקום והזמן בו היא נכתבה הוא דוגמא מאלפת לכך שכל היסטוריה היא היסטוריה של זמנה.

תגים:

אסטרטגית · הפתעה · מלחמה · אסטרטגיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היבטים מדיניים וצבאיים במבצע ברברוסה", סמינריון אודות "היבטים מדיניים וצבאיים במבצע ברברוסה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.