היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעורבות בג"צ בנושאים מדיניים ביטחוניים

עבודה מס' 068836

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הלגיטימיות של התערבות בג"צ בנושאים מדיניים-‏בטחוניים ‏בקביעת כללים אתיים מוסריים.

4,728 מילים ,31 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

הנושא אותו אני מבקש לסקור בעבודה זו, הוא הלגיטימיות של התערבות בג"צ בנושאים מדיניים-בטחוניים בקביעת כללים אתיים מוסריים. אבדוק את הגדרתו של שלטון החוק (Rule of Law), אדון בתשתית החוקית והחוקתית שבפעילות בג"צ, ה- 'חטאים הקדמונים' שהביאו אותנו למצב בו יש לשופטי בג"צ דריסת רגל בתחומי עיסוק רבים ומגוונים שלכאורה רלוונטיים אך ורק למערכת השלטונית. אבדוק את בסיסו של האקטיביזם המשפטי בישראל ואדון בהתערבות בג"צ בנושאים מדיניים בטחוניים, הן בסקירת האירועים המרכזיים בהם התערב בג"צ בצורה נכבדת והן בדיון על הלגיטימיות של המעורבות, המביא לתוצאות שללא ספק עומדות בקנה אחד עם החוק הישראלי והבינלאומי - אך לאו דווקא עומד בדרישות הבטחון שנקבעו בידי ממשלת ישראל. התנגשות קיימת בין גישתו של נשיא ביהמ"ש בדימוס, אהרון ברק לפיה הכל שפיט וכי בית המשפט מוסמך לדון בכל סכסוך - גם סכסוכים בעלי אופי בטחוני ופוליטי, לבין גישה הקוראת לשלול את סמכות ההתערבות של בג"צ בהליכים שלטוניים.
כך או אחרת, הגיע הזמן כי מדינת ישראל תקבע את הגבול בצורה ברורה לגבי מעורבותו של בג"צ בנושאים בטחוניים ומדיניים.

בנייר זה נסקרות טענות שונות המעידות על הבעייתיות שבמעורבות בית המשפט העליון בהחלטות ‏מדיניות-‏בטחוניות ובחוסר הלגיטימיות הטמונה בהתערבות שכזו. עמדנו על כך שתקיעת טריזים ‏שיפוטיים בתהליכים ‏בטחוניים ומדיניים שבסופם לא נמצאים שיקולים פיננסיים אלא חיי אדם, ‏מביאה לסכנה ליציבות מערכת ‏המשפט והפרדת הרשויות. הסכנה העומדת כיום בפתח לדעתי, היא ‏שהתנהלות זו של בג"צ תיצור סדק ב-'איזונים ‏והבלמים' שבמערכת השלטונית, שיתרחב אט אט בשל ‏הרוח הגבית שבאמון הציבור הנמוך במערכת המשפט, ‏ויביא בתוך זמן לא רב להפקעת סמכויות ‏בתחומים ספציפיים מבית המשפט העליון, לחקיקת חוקים שמטרתם ‏עקיפתו של בג"צ ולריקון ‏מתוכן של מוסד חשוב זה.‏
מדינה דמוקרטית, לא כל שכן מדינה העומדת בפני בעיות קיומיות של ממש, חייבת לאפשר לעצמה ‏מערכת קבלת ‏החלטות והוצאה שלהן לפועל בצורה זריזה ויעילה, ללא בלמים מרובים מדי. ואדגיש ‏שוב, ראוי כי יתערב בית ‏המשפט העליון בהחלטות שלטוניות בנושאים בטחוניים ומדיניים כאשר יש ‏צורך של ממש להתערב ולשנות ‏החלטות. התערבות גסה ושינויים תדירים, יביאו גם להססנות ‏ולחוסר החלטיות במדיניות של ממשלת ישראל ‏ולטווח הארוך - להצרת צעדיו של בית המשפט העליון ‏על ידי חקיקה של הכנסת או למסלולים 'עוקפי בג"צ' ‏שיפגמו בשלטון החוק וברצון לשקיפות עד כמה ‏שניתן אצל מקבלי ההחלטות.‏

תוכן עניינים:
‏(‏i‏)‏ מבוא
‏(‏ii‏)‏ שלטון החוק (‏Rule of Law‏)‏
‏(‏iii‏)‏ מעורבות יתר של בית המשפט העליון - 'החטא הקדמון' והפתרון המצוי
‏* העדר חוקה בישראל
‏(‏iv‏)‏ האקטיביזם המשפטי של בית המשפט העליון בישראל
‏(‏v‏)‏ התערבות בג"צ בנושאים מדיניים בטחוניים
‏* גדר ההפרדה ‏
‏* נוהל שכן ‏
‏(‏vi‏)‏ לגיטימיות התערבות בג"צ בנושאים מדיניים בטחוניים
‏(‏vii‏)‏ סוף דבר

קטע מהעבודה:

הנושא המרכזי לדעתי אינו הפגיעה האפשרית בבטחון תושבי ישראל או חוסר הוודאות הבטחונית-מדינית השורה בקרב האזרחים. הפגיעה המרכזית לדעתי הינה התערבות בוטה בתהליכים מדיניים ובטחוניים, מהלכים שמשרתים אג'נדה פוליטית ומדינית של ממשלה שנבחרה בבחירות דמוקרטיות, וכפייה של פסקי דין בעלי אג'נדה משלהם. כל זאת כמובן על ידי שופטים שלרוב אינם בעלי רקע צבאי ואשר למרות ההשפעה האדירה שיש להחלטותיהם על הפוליטיקה הישראלית - לא נבחרו על ידי הציבור. לא זו אף זו, ספק רב גם אם שופטים יכולים לשמור על אובייקטיביות מלאה ולהימנע מהשפעה של דעותיהם הפוליטיות על פסק הדין, בדיוק כפי שעולמו של השופט מקבל ביטוי בפסקי דין שניתנים בתחום הפלילי.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעורבות בג"צ בנושאים מדיניים ביטחוניים", סמינריון אודות "מעורבות בג"צ בנושאים מדיניים ביטחוניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.