היישום אינו מחובר לאינטרנט

השינויים במערכת החינוך ביפן במאה ה-19 לעומת תקופות קודמות

עבודה מס' 041525

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: החינוך בהיסטוריה הקדומה של יפן, החינוך בתקופת טוקוגאוה והרפורמות בתקופת מיג'י.

8,879 מילים ,16 מקורות

תקציר העבודה:

אחת התופעות המפליאות ביותר בהיסטוריה המודרנית היא התופעה של הפיכתה של יפן במשך עשורים מועטים בסוף המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 ממדינה מפגרת ומסתגרת החוששת ממגעים עם תרבויות זרות , למדינה השואבת ככל יכולתה מהתרבויות האירופיות, ושבתוך זמן קצר עד להדהים נהפכה למעצמה גם בקנה מידה אירופי אשר הביסה לבסוף מעצמה אדירה כמו רוסיה. יפן הפכה למדינה אשר הטכנולוגיה שלה הייתה מתקדמת כמו זו של מדינות המערב (ובתקופתנו אף עוברת בטכנולוגיה שלה את מדינות המערב בתחומים רבים
ומגוונים).
במבט ראשון מהפך זה מהקצה אל הקצה נראה כמעט בלתי ניתפס כיצד עשו זאת היפנים?. כידוע למדינות המערב עצמן היה צורך במאות שנים של התפתחות מדעית וטכנולוגית בלתי פוסקת והתפתחות מקבילה במערכות החינוך שבמידה רבה הייתה הבסיס להתפתחות זאת, כדי להגיע למהפכה התעשייתית שעמדה מאחורי הדומיננטיות שלהם בעולם במאות ה-19 וה-20. אך דומה שיפן הצליחה בתוך זמן קצר יחסית לקפוץ מהמאה ה-16 אל המאה ה-19 ולהשתוות אליהן.
ביפן בניגוד לכל מדינה אסיאנית אחרת הייתה נחישות לשנות את כל אורחי החיים המסורתיים ולהשתוות למערב ויהי מה , גם אם הדבר דרש יפן תיהפך למערבית יותר מהמערביים. ומקום מרכזי ביותר בשינוי זה נטלו הרפורמות במערכת החינוך שמטרתן הייתה לקחת כל מה שהיה טוב בסוגי החינוך של המדינות המערביות השונות ולהנחיל אותו לחינוך היפני ובכך להביא את האזרח היפני הממוצע לדרגתו של האזרח המערבי.
אך האם היה על החינוך היפני להתחיל לחלוטין מנקודת האפס על מנת ליצור מצב זה? או שמה ניתן לטעון שלמרות הסטגנציה ששררה במדינה בתקופת השלטון הקודם לשלטון הרפורמיסטי (הנקרא כיום תקופת מיג'י) תקופת טוקגווה, החינוך בתקופה זאת עדיין היה טוב מספיק בכל קנה מידה על מנת ליצור בסיס מוצק ביותר בשביל הרפורמות ולהביא בכך להצלחתן? ומה היו בעצם הרפורמות שהביאו להצלחה גדולה כל כך של החינוך היפני, והאם ניתן לאמור שהשיטות החדשות היו כולן חיקויי עיוור של המערב או שמה היה בהן משהו יפני ייחודי שהוא תרם להצלחתם ? או בקיצור אילו תהליכים הביאו לשינויים הדרסטיים במערכת החינוך היפנית בתוך זמן קצר כל כך?
בפרק המבוא של העבודה אתן סקירה כללית של תולדות יפן לפני תקופת טוקגווה ועל החינוך ביפן בתקופה זאת.
הפרק השני ידון בפירוט בתקופת טוקגווה, תקופה של יציבות שלטונית ארוכת ימים ושל שגשוג פנימי , אך גם של סטגנציה וניתוק מכל מגע כמעטי עם מקורות שונים ובחינוך של המעמדות השונים בתקופה זאת. והפרק השלישי ידון בתקופת מיג'י, התקופה שבה נפתחה יפן להשפעות זרות (תחילה בחוסר רצון ובהמשך בחשק רב) השפעות שכתוצאה מהן עברה החברה היפנית ובראש ובראשונה מערכת החינוך שלה טרנספורמציה שהיא אולי חסרת תקדים במהירותה ובעמקות שלה בהיסטוריה האנושית ,ועם זאת מערכת חינוך זאת עדיין שמרה על יסודות יפניים
מסורתיים (או כמו מסורתיים) שהפכו אותה לשונה באורח ברור מכל מערכת חינוך מערבית מקבילה אך גם שונה מכל מערכת חינוך יפנית קודמת.

תוכן עניינים:
פרק 1: מבוא : החינוך בהיסטוריה הקדומה של יפן
פרק 2 : החינוך בתקופת טוקוגאוה (1603-1868)
פרק 3: הרפורמות בחינוך בתקופת מיג'י
מראי מקום
ביביליוגרפיה

מקורות:

אנדו, שוסקו סמוראי ת"א , 1990. רומן היסטורי על הקשרים החינוכיים בין יפן והמערב במאה ה17.
ערן , שרה מערכת החינוך ביפן המודרנית ומרכזיותה בחברה עבודה לתואר מוסמך ר"ג, תשנ"א.
שילוני , בן-עמי יפן המסורתית : תרבות והיסטוריה ירושלים ,1995
שילוני, בן-עמי יפן המודרנית : תרבות והיסטוריה ירושלים ,1997
AMIOKA ,SHIRO CHANGES IN EDUCATIONAL IDEALS AND OBJECTIVES (FROM SELECTED DOCUMENTS ,TOKUGARA AREA TO THE MEIJI PERIOD) IN THE MODERNIZERS : OVERSEAS STUDENTS ,FOREIGN EMPLOYEES AND MEIJI JAPAN BOULDER ,1985 PP 323-351
BURK ,ARDATH W. THE ROLE OF EDUCATION IN MODERNIZATION IN THE MODERNIZERS PP. 254-263
DORE ,R.P THE LEGACY OF TOKUGAWA EDUCATION IN CHANGING JAPANESE ATTITUDES TOWARD MODERNIZATION PRINCTON ,1969 PP 99-131
DUSS, PETER THE RISE OF MODERN JAPAN BOSTON ,1976
HALL ,JOHN WHITNEY JAPAN : FROM PREHISTORY TO MODERN TIMES ANN ARBOR,1991
HUNTER ,JANET E. THE EMERGENCE OF MODERN JAPAN: AN INTRODUCTORY HISTORY SINCE 1853 LONDON ,1991
EDUCATION IN KODANSHA ENCYCLOPEDIA OF JAPAN : VOL.2 TOKYO ,1983
MORTON,SCOTTY W. JAPAN : ITS HISTORY AND CULTURE NEW YORK ,1970
REISCHAUER ,EDWIN O AND ALBERT M. CRAIG JAPAN : TRADITION AND TRANSFORMATION BOSTON ,1989
ROZMAN GILBERT SOCIAL CHANGE IN THE CAMBRIDGE HISTORY OF JAPAN : VOLUME 5 -THE NINETEENTH CENTURY CAMBRIDGE ,1989
RUBINGER ,RICHARD D. EDUCATION : FROM ONE ROO M TO ONE SYSTEM IN JAPAN IN TRANSITION : FROM TOKUGAWA TO MEIJI PRINCETON ,1988 PP 195-230
SHIMAHARA ,NOBUO K. ADAPTION AND EDUCATION IN JAPAN NEW YORK 1979
WHITE ,MERRY THE JAPANESE EDUCATIONAL CHALLENGE NEW YORK, 1987

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השינויים במערכת החינוך ביפן במאה ה-19 לעומת תקופות קודמות", סמינריון אודות "השינויים במערכת החינוך ביפן במאה ה-19 לעומת תקופות קודמות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.