היישום אינו מחובר לאינטרנט

האסתטיקה של פרנץ רוזנצוויג עפ"י כוכב הגאולה

עבודה מס' 041509

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האסתטיקה לפי קאנט, ניטשה וקירקגור; "כוכב הגאולה", והשוואה בין הארבעה.

6,289 מילים ,9 מקורות ,1992

תקציר העבודה:

כדי להבין את תפישתו האסתטית של פרנץ רוזנצוויג יש להבין מהי בעצם אסתטיקה ומה היתה תפישתם של הוגי דעות שקדמו לרוזנצוויג ביחס לנושא.
"לפי משמעותו המקורית של המושג, האסתטיקה היא המשנה של מה שניתן לחוש, היינו הדברים המוחשיים, יצורי הטבע או יצורי האדם. אולם לפי משמעותה המאוחרת האסתטיקה היא תורת התופעות האסתטיות, היצירות
האסתטיות, ההנאה האסתטית ותורת הכללים הקובעים את היופי האסתטי של היצירות.
תפקיד האסתטיקה היא אפוא לעמוד על מהות היופי, בלי להתחשב בגורמים חיצוניים (מעשיים) או פנימיים (פסיכיים) המעורבים בתופעה האסתטית.
ההסתכלות ביופייה של יצירה אמנותית אינה מתחשבת בערכה המעשי או התועלתי וגם לא ברצון להשיג או לרכוש את היצירה או להעריכה מבחינת ערכה התועלתי, היא מצטמצמת כחוויה שהיא מעוררת, ברגש האסתטי בלבד.

ישנה כאן גישה האומרת שבמהלך השנים חלה התפתחות לתפישת המושג.
בהתחלה הכוונה היתה ליכולת לתפוס בחושים, אם זה בראיה או במישוש בדברים קונקרטיים-פיזיים בין שהם תוצרים של הטבע עצמו כמו נופים ובעלי חיים לבין תוצרים מלאכותיים פרי עמלו של האדם כמו מבנים, חפצים, פסלים, בגדים וכו'.
האסתטיקה במשמעות זו מתייחסת לצד הסובייקטיבי של המסתכל על העצם הנצפה. ההנאה שבעצם ההסתכלות בעצם כל שהוא, מכיוון שאנשים נהנים מהסתכלות על עצמם שונים וכל אחד נהנה בצורה אחרת, אין זה אומר שלא
צריכה להיות כאן שיטתיות. נהפוך הוא. צריך לבנות מערך של כללים איך להסתכל. גם אם כל אחד יישאר עם מידת ההנאה הפרטית שלו עדיין צריך לדעת איך להסתכל כדי שההנאה תהיה אופטימלית. ההתייחסות היא ליופי עצמו בלי
להתייחס למה שגרם ליופי ובלי להתייחס לתועלת שעשוייה לצמוח מכך.
התייחסות ליופי נטו. גם אם אופן ההבנה מהו יופי, מידת המקובלות של מושג זה יכולה להשתנות על ציר הזמן, עדיין הכלים לבחינת היופי ברגע נתון הם תמיד אותם כלים.

הרציונל של האסתטיקה הוא שהיא נשענת על העובדה שבני אדם מביעים דעות קטגוריות על עצמים שונים בין שהם טבעיים או מלאכותיים. בהשמעת דעותיהם אלה "הם מייחסים להם יופי, שגב, כיעור, קסם, גיהוק, או זרות, יתר על כן, בני האדם מנסים גם לאשר או להפריך חריצת משפט מעין זו, אף להתווכח עליה".
המושג אסתטיקה איננו אם כן מונוליטי. אין כאן הבחנה דיכוטומית בין יפה ללא יפה, יש כאן גוונים שונים וכול אחד מהם הוא בעל משמעות ייחודית, אם עצם מסוים יכול להיות בשביל אחד "יפה" בשביל השני הוא יכול להיות "מקסים" וכך הלאה. גוונים אלה מוצאים את מקומם בהתייחסותם של פילוסופים שונים למושג האסתטיקה.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. קאנט על האסתיקה
3. ניטשה על האסתטיקה
4. קירקגור על האסתטיקה
5. רוזנצוויג על האסתטיקה ב"כוכב גאולה"
6. האסתטיקה מבט השוואתי בין רוזנצוויג לקאנט, ניטשה וקירקגור
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה
9. הערות שוליים

מקורות:

יורמסון ג', או (עורך) - אנציקלופדיה לפילוסופיה, הוצאת פרידמן, 1967.
לוי, זאב - מבשר האקזיסטנציאליזם היהודי, ספרית הפועלים, 1969.
ניטשה - הולדת הטרגדיה, הוצאת שוקן 1969.
סולה, מ.ז. - מבוא לפילוסופיה, הוצאת קרית ספר, 1974.
קאנט, עימנואל - ביקורת כוח השיפוט, מוסד ביאליק, 1960.
רוזנצוויג, פרנץ - כוכב הגאולה, מוסד ביאליק, 1970.
שגיא אברהם - קריקגור דת ואקזיסטנציה, מוסד ביאליק, 1991.
Beethoven's with LP RCA Cover page 1972 - Schiller "Ode to Joy".

תגים:

יופי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האסתטיקה של פרנץ רוזנצוויג עפ"י כוכב הגאולה", סמינריון אודות "האסתטיקה של פרנץ רוזנצוויג עפ"י כוכב הגאולה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.