היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת הידידות לפי אריסטו בהשוואה לתפיסת אורליוס וניטשה

עבודה מס' 041503

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת התפיסות של השלושה וניתוחן.

3,262 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

בדברים הבאים ננסה לעמוד על מושג הידידות על פי אריסטו. מושג הידידות היינו מרכזי בכל הקשור לפילוסופיה של המוסר שכן הוא מבטא את יכולתו של האדם להתנהגות אלטרואיסטית. על מנת שנוכל לבדוק לעומק את תפיסת הידידות על פי אריסטו בחרנו להשוות תפיסה זו לשני פילוסופים מאוחרים יותר. הראשון הוא פילוסוף וקיסר רומאי אשר הושפע עמוקות מתפישתם הפילוסופית של היוונים, כוונתי למרקוס אורליוס. השני היינו פילוסוף גרמני שחי בסופה של המאה ה19 פרידריך ניטשה.
ההגדרה המילונאית למילה ידידות היא "חיבה, רעות, חברות" (1). אלה שלוש מילים המתארות צורת קשר בין אנשים, כאשר צורת קשר זו היא חיובית במהותה.
השיפוט לגבי מיהו ידיד ומי לא ידיד הוא שיפוט ערכי. למי שאין כלפיו חיבה, אין כלפיו רעות ואין כלפיו חברות אינו יכול להיות ידיד. בידיד, במשתמע יש אם כן מה שהוא טוב, שאם לא כן, לא נוצר איתו קשר חיובי. יוצר הקשר ירצה לשמור על הידידות לאורך זמן וזאת בגלל תכונות מסוימות שנמצאו בידיד. שאלת היסוד שחייבת להישאל כאן היא מהו הטוב. אם נדע את מהות הטוב יהיה לנו בסיס ללכת צעד נוסף קדימה ונוכל לחדד יותר את השאלה לגבי הטוב שבידידות. אריסטו גורס כי "לא זו בלבד שהידידות היא דבר נאה היא גם עניין נאה".(2) מכאן ניתן לדבר על תכונות אסתטיות אותן מיחס אריסטו לידידות, האמנם? זאת ננסה לברר בהמשך.

סוגייה לא פחות חשובה קשורה אצל אריסטו בשאלת הצדק אשר "בהופעתו המהותית ביותר נחשב הצדק לתכונה ידידותית". אריסטו ממשיך וכותב כי: "מהותה של הידידות שנויה במחלוקת מבחינות לא מועטות כך שיש המגדירים אותה כסוג מסוים של דמיון".(3)
כאשר נשווה את אריסטו לפילוסופים אחרים נעשה זה תחת בדיקת הסברה כי אריסטו התייחס לידידות כחלק מתוך מתודה שלמה, בה התייחס לחיים עצמם. בדיקתנו תתייחס להגדרתו של אריסטו למושג הידידות, תוך השוואה לדעותיהם של מרקוס אורליוס וניטשה. בחרנו במרקוס אורליוס ובניטשה ממספר סיבות.
ראשית שניהם מודים כי הם הושפעו מאריסטו וחייבים לו חוב גדול בכל הקשור להשפעתו על תורותיהם. חשובה לא פחות העובדה כי אצל שלושת ההוגים ישנה התייחסות קונקרטית למושג ידיד אך הם מתנים אותו במושגים נוספים וקודמים. לבסוף ננסה לעמוד על מידת הדמיון או השונות בין גישותיהם, של אריסטו לבין אלה של אורליוס וניטשה בהתייחס למושג הידידות.

מקורות:

אריסטו - המידות הוצאת מגנס תשמ"ג
אריסטו, אתיקה מהדורת ניקןמכוס (ספר חמישי), הוצ' שוקן, 1985
שפיגל נתן - מרקוס אורליוס קיסר ופילוסוף הוצאת מגנס 1980
ניטשה - כה אמר זרטוסתרא הוצאת שוקן 1975.
Mckesn Richard - The Basic Works of Aristotle, Nicomachean Ettics, Randum Hous 1941, p. 1072.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת הידידות לפי אריסטו בהשוואה לתפיסת אורליוס וניטשה", סמינריון אודות "תפיסת הידידות לפי אריסטו בהשוואה לתפיסת אורליוס וניטשה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.