היישום אינו מחובר לאינטרנט

כת ה"צופים" באיסלאם - "הדרך" שעובר הצופי מתחילת דרכו ועד שלב האיחוד המוחלט עם האל

עבודה מס' 041495

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי, זרמים בספרות הצופית, תהליכי התמסדות, עקרון האחדות, ידיעת האל, תיקון עצמי, האקסטזה כדרך לאיחוד וההתנזרות.

6,695 מילים ,10 מקורות

תקציר העבודה:

הזרם הצופי הוא אחד הזרמים המרכזיים של דת האיסלאם, למרות שבשלב מסוים נחשב כלא אורתודוכסי ואנשיו נחשדו בכפירה.
עוד בעשורים הראשונים לאחר הופעת האיסלאם החל להתחזק בו הזרם השכלתני של ה"עולמא" אנשי הדת ששמו את הדגש על יצירת כללים וחוקים שידריכו כול פרט ופרט בחייו של המאמין המוסלמי על סמך קביעות הקוראן הספר הקדוש למוסלמים, ועל סמך המסורת שבעל פה על חיי הנביא ופסיקותיו, כפי שהועברה בקרב אנשים שונים מדור לדור. בעיקרה היתה תפיסה זו של האיסלאם רציונלית ביותר. אולם תפיסה רציונלית זאת לא מילאה את כל החסר בקרב המאמינים.
תקופה זאת של המאה הראשונה לכיבושי האיסלאם היתה תקופה של צבירת עושר רב בידי הכובשים, ואלה אהבו להפגין ולהתפאר בעושרם.
בקוראן עצמו יש אמרות שונות של הנביא המפגינות הסתייגות מחיי פרישות וסיגוף, ואזהרות מפני הזנחת חיי העולם הזה. 1 אם זאת לא מן הנמנע שהצהרות אלה הומצאו בידי חסידיו בפולמוס עם אנשים שהעדיפו חיי סיגוף ונזירות על פני חיי העושר והרווחה שהיו זמינים כעת למוסלמים לאחר כיבושיהם הגדולים.
קבוצות אלה החלו להופיע באיסלאם ככול שגדלה הצלחתו ועימה הנטייה בקרב שליטיו לחיות חיי תענוגות. אנשים אלה קיבלו לבסוף את השם "צופים" על שם בגדי הצמר הפשוטים שלבשו. (צוף=צמר בערבית) 2
יש חוקרים מודרניים רבים הסבורים כי ראשוני אנשי זרם זה אשר קראו לסגפנות מוחלטת ולהתרחקות מכול מנעמי העולם הזה ודבקות מוחלטת באל לבדו, הושפעו מגורמים פרה איסלמיים כמו הנצרות עם רעיון הנזירות שבה, דתות מזרחיות כמו הבודהיזם שדיברו על שלילת חיי העולם הזה, ופילוסופיות אליליות שונות כמו הניאו אפלטוניזם והגנוסיס. 3

אך מקובל לחשוב שגם אם היתה השפעה כזאת על הצופים הראשונים מצד תפיסות לא מוסלמיות, מקור השראתם הראשי היה בסופו של דבר האיסלם עצמו והקוראן שבו פירשו סיפורים ופרשיות שונות בצורה אלגורית כמי שמפנים
ומתכוונים לתורות המיסטיות של הצופים. הצופים שעם חלוף השנים אופיים הסגפני המקורי קיבל יותר ויותר גון מיסטי שהפך למאפיין העיקרי של תורתם (בניגוד מוחלט למסדרי הנזירים הנוצריים אך בדומה למיסדרי הנזירים הבודהיסטים שגם בהם יש דומיננטיות לתפיסות מיסטיות) ראו במוחמד ובידידיו את הצופים הראשונים וטענו שרבים מדבריו של מוחמד בקוראן יש לפרש בצורה מיסטית אותה רק יודעי ח"ן (הצופים ותלמידיהם) יכולים להבין.
תפיסה זאת עוררה את חמתם של ה"עולימה" האורתודוכסיים שלדעתם הנביא לא הסתיר דבר מהציבור ולא מסר כול ידיעות נסתרות, והם החלו לראות בצופיות משהו שהוא על גבול הכפירה ואף מעבר לה. 4
לעוינות זאת תרם יחס הזילזול המוחלט שבו התייחסו הצופים הראשונים לוויכוחים השונים של ה"עולימה" בשאלות של פירושי חוקים וכללים שונים בקוראן, ויכוחים שהפכו למעשה לחלק מרכזי בחיי ה"עולימה" אך הצופים הקיצוניים ראו בהם עיסוק בפרטים קטנים וחסרי כל חשיבות.

תוכן עניינים:
מבוא: הצופיות - רקע היסטורי
זרמים בספרות הצופית
תהליכי התמסדות בצופיות
עקרון האחדות של הצופיות
ידיעת האל כפונקציה של איחוד איתו
מודעות לתיקון עצמי
האקסטזה היא הדרך לאיחוד
התנזרות מחומריות
תפילה
ועידת הציפורים
סיכום
מקורות
ביבליוגרפיה

מקורות:

גולדציהר, יצחק יהודה, הרצאות על האיסלאם, מוסד ביאליק, ירושלים, 1978.
כהן, קלוד, האיסלאם מלידתו ועד תחילת האימפריה העותומאנ'ית, דביר (זמורה-ביתן) תל אביב, 1995.
למנס, הנרי, האסלאם: אמונותיו ומוסדותיו, הוצאת מאגנס, ירושלים, 1966.
לצרוס יפה חווה חסידות ומיסטיקה בתוך לצרוס יפה-חווה (עורכת) פרקים בתולדות הערבים והמוסלמים היוצאת רשפים 1970.
Arbersy Alfhas John. The Doctrine of the Birds Penguin Classics 1984.
Dick Davis - Introduction in : Farid Ud - Din After The Conference of the birds penguin Classics 1984
Nicholson R.A. - The Mystic of Islam Arkana 1989
Lapidus Ira M-Sufism and ottoman Islamic Society in the Dervish Lodge 1975.
Schimmel A. - Sufism and the Islamic tradition in : Steven Katz (ed) Mystical Dimensions of Islam. The University of North Casulina Press 1978.
Williams stodat - Sufism : the mystical Doctrines and Methods to 1976

תגים:

כתות · ועידת · איסלם · הציפורים · תיאולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כת ה"צופים" באיסלאם - "הדרך" שעובר הצופי מתחילת דרכו ועד שלב האיחוד המוחלט עם האל", סמינריון אודות "כת ה"צופים" באיסלאם - "הדרך" שעובר הצופי מתחילת דרכו ועד שלב האיחוד המוחלט עם האל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.