היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד הפועל השכיר בתקופת המשנה בארץ ישראל

עבודה מס' 041491

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי, המצב הכלכלי ותעסוקת הפועלים השכירים בחקלאות וההתייחסות אליהם מצד חכמי ההלכה.

7,547 מילים ,10 מקורות

תקציר העבודה:

בעבודה זאת אעסוק באחת התקופות המעניינות והחשובות ביותר בתולדות ישראל תקופת התנאים והמשנה. ניתן לתחם תקופה זו מבחינה כרונולוגית בין חורבן בית שני במרד הגדול כנגד הרומאים בשנת 70 לספירה ועד לחתימת המשנה בידי רבי יהודה הנשיא בראשית המאה השלישית לספירה שאייתו נחתמת תקופת התנאים ומתחילה תקופה חדשה תקופת האמוראים. תקופת האמוראים מקבילה לתקופת שקיעתה של הקיסרות הרומאית ובתקופה זאת נכתב התלמוד כפירוש למשנה, אך אנו נתרכז בתקופה הקודמת תקופת התנאים תקופה שבמהלכה עבר עם ישראל את שני ההתנסויות הנוראיות ביותר שלו עד לגזירות ת"ח ות"ת ועד לשואה, המרד הגדול ברומאים, ומרד בר כוכבא. אירועים אלה הביאו לחורבן כמעט מוחלט של היישוב היהודי בארץ ישראל והעמידו את השרידים שבראשם עמדו החכמים במבחן עליון של הקמת היישוב היהודי בארץ "על הרגליים" מחדש וזאת במצב של הרס כלכלי כמעט מוחלט ורדיפות מצד השלטונות הרומאיים.

אך בסופו של דבר התרבות היהודית הצליחה לעמוד במבחנים אלה ואף לשגשג. יש הטוענים כי היהדות כפי שהיא מוכרת לנו כיום, מוצאה בראש ובראשונה בתקופה זאת שבה נקבעו יסודותיה, וכי היא שונה מאוד מהיהדות של תקופות קודמות. אך עם כל חשיבות התקופה ,האמת היא שהיא מוכרת לנו דרך ה"משקפיים" של מעמד אחד מיוחד, מעמד החכמים שעמד מאחרי כתיבת המשנה וראה עצמו כמנהיג האומה. בהיסטוריוגרפיה של מאות השנים האחרונות נהוג היה לחשוב כי בכתיבת ההיסטוריה של תקופה מסוימת רק המנהיגים ובני המעמדות העליונים הם החשובים וה"מעניינים", ונהגו להתעלם לחלוטין מבני המעמדות הנמוכים יותר, ומקבוצות "נחותות" כמו הנשים האיכרים, והפועלים.
אך בעשרות השנים האחרונות חל שינוי דרסטי בגישה זאת. תחילה ההיסטוריונים הקומוניסטיים ולאחריהם היסטוריונים אחרים החלו להדגיש את החשיבות שבהכרת אורח חייהם ותולדותיהם של הקבוצות האחרות באוכלוסיה שבלעדיהם לא תיתכן הבנה שלמה של התקופה. וכיום עם התפשטות ה"פוסט מודרניזם" המדגיש את הצורך לשים לב במידה שווה לכל הקבוצות ולתפיסותיהם, גישה זאת אף התחזקה. מטבע הדברים גם בחקר תולדות ישראל בימי המשנה שעד לשנים האחרונות שם דגש בעיקר על חקר תולדות החכמים והמעמדות העשירים שניהלו את חיי העם, מתחילים כיום לשים דגש יותר ויותר גם על חקר המעמדות הנמוכים בעם כמו הפועלים השכירים, מעמדות שעד כה הייתה כלפיהם שימת לב מועטה מאוד. במשנה אנו יכולים למצוא חומר רב להכרת התקופה וגם על מעמדות אחרים מלבד החכמים, כמו "בעלי הבתים" העשירים, הסוחרים , וגם פשוטי העם "עם הארץ" ובהם מעמד הפועלים השכירים. אך החומר מפוזר ומגוון מאוד ויש ללקט אותו בתשומת לב בגלל גיוונו, ומעבר לכך בדיקתו מראה שלכותבי המשנה החכמים, היו גישות מגוונות מאוד ולעיתים מנוגדות כלפי המעמדות הנמוכים ובכלל זה למעמד הפועלים השכירים.
בעבודה זאת אתמקד בנושא מעמד הפועלים השכירים בתקופת המשנה והיחס אליו ולמעמדות הנמוכים בכלל כפי שהוא מתבטא במשנה.
נשאלת השאלה: מה היה מצבם הכלכלי ותנאי חייהם של הפועלים השכירים במצב הכלכלי הקשה בדרך כלל ששרר בארץ בתקופת המשנה? ומה היה היחס של החכמים כלפיהם? סלידה אליטיסטית? או אולי כבוד והבנה? ואולי כל הגישות האלה יחד ?
בעבודה זאת אתן תחילה במבוא סקירה היסטורית על האירועים שהתרחשו בארץ בתקופת המשנה ומצבם הכללי של היהודים בארץ ישראל בתקופה זאת.
בפרק השני אדון בצורה ספציפית יותר במצב הכלכלי ששרר בארץ במהלך תקופה זאת ובמעמדות הכלכליים השונים שהרכיבו את החברה היהודית. ובפרק השלישי אדון במעמד הפועלים השכירים ותנאי חייהם וביחס המופיע כלפיהם במקורות המשנאיים הרבניים.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. פרק 1 - מבוא: תולדות ארץ ישראל בתקופת המישנה
3. פרק 2: המצב הכלכלי בארץ ישראל בתקופת המישנה
4. פרק 3: הפועלים השכירים בארץ ישראל בתקופת המישנה
5. סיכום
מראי מקומות
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבי-יונה,מיכאל בימי רומא וביזנטיון : היסטוריה מדינית של יהודי ארץ ישראל למן מרד בר-כוכבא ועד ראשית הכיבוש הערבי ירושלים, תשכ"ב.
אופנהיימר, אהרן " שיקום היישוב היהודי בגליל " ארץ ישראל מחורבן בית שני ועד הכיבוש המוסלמי: כרך ראשון ע' 75-93
איילי, מאיר פועלים ואומנים : מלאכתם ומעמדם בספרות חז"ל ר"ג ,1987.
אלון , גדליהו תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד: א ת"א, תשכ"ז.
ארץ ישראל מחורבן בית שני ועד הכיבוש המוסלמי -היסטוריה מדינית חברתית ותרבות: כרך ראשון בעריכת צבי ברס ואחרים, ירושלים, תשמ"ב.
ביכלר, אברהם מחקרים בתקופת המשנה והתלמוד ירושלים, תשכ"ח.
בן -ישר, זאב "המלאכה כערך במקורות היהדות" תלפיות : שנתון המכללה תשמ"ב ת"א, ע' 73-84
הר , משה דוד (עורך ) ההיסטוריה של ארץ ישראל : התקופה הרומית -ביזנטית
תקופת המשנה והתלמוד והשלטון הביזנטי (70-640) ירושלים , אין תאריך.
ספראי, שמואל "התאוששות היישוב היהודי בדור יבנה" ארץ ישראל מחורבן ביתשני ועד הכיבוש המוסלמי ע' 18-39
שטרן, מנחם, "המשטר הרומאי בפרובינציה 'יודיאה' מן החורבן ועד למרד בר כוכבא", ארץ ישראל מחורבן בית שני ועד הכיבוש המוסלמי ע' 1-17

תגים:

אספסיאנוס · יבנה · יהודה · הנשיא

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד הפועל השכיר בתקופת המשנה בארץ ישראל", סמינריון אודות "מעמד הפועל השכיר בתקופת המשנה בארץ ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.