היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת ששת הימים כהמשך מדיניות ממשלת ישראל

עבודה מס' 041030

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תורת הביטחון הישראלית, הרקע הבינלאומי, המשבר הכלכלי והמשבר הפוליטי.

6,380 מילים ,14 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

עבודה זו הינה ראשית בחינת השאלה - עד כמה הייתה מלחמת ששת הימים המשך מדיניות ממשלת ישראל? המשפט הידוע של קארל פון קלאוזביץ, זכה לאין ספור פרושים, שרובם יכולים לשמש כמראות ל'רוח הזמן' בו הם נכתבו. אני בוחר לנסות ולזהות את המטרות השונות של ממשלת ישראל, בשנים שקדמו למלחמה, ולברר באיזו מידה קיימת קורלציה בין מטרות אלה לעצם היציאה למלחמה.
נהוג להפריד בין מדיניות חוץ ופנים של מדינות. ואולם הראיה לכך שהמחיצה בין שני סוגי המדיניות מניחה קיום השפעות ההדדי, הינה כאשר מדינות יוצאות למלחמה במדינות אחרות, ללא ספק אקט של מדיניות חוץ ובטחון, גם משיקולי פנים. לכן בצד השיקולים לראיית מלחמת ששת הימים באספקלריה של יחסי ישראל - ערב או ישראל - מעצמות, אבחן גם את הנימוקים לראיית מלחמת ששת הימים כהמשך מדיניות הפנים
של ממשלת ישראל.
מובן שאת הקורלציה בין המלחמה למדיניות יש לבחון בעיתוי של היציאה למלחמה ולא בניתוח תוצאותיה (למרות שלעיתים נראה שהמדיניות הינה המשך המלחמה בלא שפיכות הדמים). כמו כן נראה שראוי להבחין בין מטרות צבאיות 'טהורות' לבין מטרות מדיניות, למרות שככל שעולים בדרג המטרות מהרמה הטקטית לאסטרטגית, ואף לתחום האסטרטגיה ה'גדולה', מיטשטשים הגבולות בין תחומים אלה.
ה'דיפוזיה' בין מטרות צבאיות \ אסטרטגיות למדיניות, מסמיכה את הדיון לשאלה נוספת, והיא מידת ההשפעה והשליטה בקבלת החלטות בדרג מדיני של הגורמים האזרחיים והצבאיים במדינה. בהקשר הנוכחי תעלה השאלה מי החליט בסופו של דבר על ה'סדין האדום' המפורסם?
המקורות החשובים לשאלות בהן אעסוק הם פרוטוקולים מישיבות ממשלת ישראל, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, המטכ"ל ודומיהם. המקורות האלה סגורים כידוע בפני הציבור בכלל וחוקרי ההיסטוריה בפרט, ולכן ה'מקורות' עליהם אסתמך הינם משני סוגים: חלקם דברים שנאמרו או נכתבו על ידי המשתתפים במעשה, מדינאים כאלון, פרס, אבן, ודיין שנטלו חלק בהכרעות ושאפו לעצב את המדיניות לפי השקפותיהם והאינטרסים שעמדו נגד עיניהם. מקורות אחרים הינם מחקרים חדישים מתחומי ההיסטוריה, הסוציולוגיה, הכלכלה המדינית, ומדעי המדינה. בהעדר מקורות 'היסטוריוגרפיים' מספקים, ניתן, לדעתי לנצל את הישגי הדיסציפלינות הסמוכות, כדי לשפוך מידה לא מעטה של אור גם על האספקט ההיסטורי של יחסי צבא ומדינה
בישראל.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תורת הביטחון הישראלית
3. הרקע הבינלאומי
4. המשבר הכלכלי - המיתון
5. המשבר הפוליטי
6. סיכום
7. מקורות

מקורות:

אלון יגאל, מסך של חול, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשכ"ט
בר מיכה, קווים אדומים באסטרטגית ההרתעה הישראלית, הוצאת מערכות 1990.
גלבוע משה, שש שנים-ששה ימים, עם עובד תשכ"ט
טבת שבתי, משה דיין, הוצאת שוקן, ירושלים ותל-אביב, תשל"ב
יניב אבנר, פוליטיקה ואסטרטגיה בישראל, ספרית פועלים, אונ' חיפה, 1994
יגיל לוי ויואב פלד, השבר שלא היה: הסוציולוגיה הישראלית בראי מלחמת ששת הימים, תאוריה וביקורת 3, חורף 1993, הוצאת הקיבוץ המאוחד תל אביב.
פרס שמעון, קלע דוד, ויידנפלד וניקולסון ירושלים 1970
Bar-Siman-Tov Yaakov, Israel, the Superpowers and the War in the Middle-East, Praeger N.Y 1987
Eban Abba, Personal Witness - Israel Through My Eyes, G.P Putnam's Sons New York 1992
Levite Ariel, Offense and Defence In Israeli Military Doctrine
Shalev Michael, Labor and the Political Economy in Israel Oxford University Press, Oxford 1992
Peri Yoram, Between Battles and Ballots, Cambridge university press, Cambridge, 1983
Quandt William, Peace Process - American Diplomacy and the Arab-Israeli Conflict Since 1967, University of California Press, 1992
Wurmser David, the Evolution of Israeli Grand Strategy Strategy and Tactics and the Confluence with Classic Democratic Philosophy, Baltimore Maryland 1989

תגים:

קלאוזוביץ · גוריון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת ששת הימים כהמשך מדיניות ממשלת ישראל", סמינריון אודות "מלחמת ששת הימים כהמשך מדיניות ממשלת ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.