היישום אינו מחובר לאינטרנט

התפתחות האור והצל ביצירתו של קרווג'ו

עבודה מס' 040873

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תולדות האיש, רקע התקופה וניתוח התמונות תוך התייחסות לזרמים באמנות ולאמנים נוספים.

8,903 מילים ,16 מקורות

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו לסקור את מוטיב האור-צל (קיארוסקורי)* והתפתחותו בעבודותיו של הצייר מיכאלאנג'לו מריצי דה קרווג'ו (Michaelangelo Merisi de Caravaggio (1573-1610 בעבודה זו אנסה לעמוד על דרך ההתפתחות של המוטיב, מבחינה סגנונית ואיקונוגרפית, ולנסות למצוא את הסבות לשינוים שחלו במוטיב זה עם השנים.
מיכאלאנג'לו מריצי דה קרווג'ו, המכונה קרווג'ו, ע"ש עיר הולדתו בלומברדי, נחשב לגדול הציירים האיטלקיים במאה ה-17. שיטותיו האמנותיות והטכניות נחשבו למהפכניות וערבו אותו למחלוקות אינסוף.
כבר ביצירותיו המוקדמות, בא לידי ביטוי סגנונו המהפכני השולל את המלאכותיות של הסגנון המניריסטי שקדם לו ומתבטא בריאליזם, בחיות ובחדות התיאורים וכמובן, באור חזק וממוקד הבא ממקור אחד, המלכד את יצירותיו לקומפוזיציות בעלות מונומנטליות קלאסית. הוא נלחם במנריזם, נלחם בתרבות הקלסיציסטית, ונגד אידיאל היופי, כפי שהוצג ע"י רפאל.
אמנם בתקופות שהייתו ברומא (1592-1598) הוא קבל עליו את הטכניקות של המנייריסטים המצטיינות בתיאורי קונטור מדויקים, תאור נפחי וצבעים בהירים, אך זהו רק פרק אחד ביצירתו. אידיאל היופי של קרווג'ו היה שונה מזה של אמני הרנסנס בשיאו: הוא תאר את הקדושים כאנשים בשר ודם, הלבושים בפשטות ובצניעות. תיאורי הטבע-דומם שלו מצטיינים בריאליזם רב ונחשבות ליצירות מופת.
קרווג'ו מסרב לעשות אידיאליזציה של הטבע או לבחור במודלים בעלי יופי אריסטוקרטי. הוא מעדיף במקום זאת, לחשוף את היופי הפנימי, של חיי האנשים הפשוטים ושל אובייקטים יום-יומיים.
* קיארוסקורו: במונח קיארוסקורו, שתירגומו מאיטלקית - אור צל, שהיה בשימוש במאה ה17- ע"י Filippo Baldinvcci על מנת לתאר ציורים מונוכרומים, כמו גריזאי, שהסתמכו על אפקט של אור-צל.
קרווג'ו הצליח ליצור אפקטים ריאליסטים משכנעים מאד בתיאורי האור-צל שלו שהתבססו על שימוש בצבעוניות קונטרסטית. האור אינו אור יום ואל אור- לילי, כך שהוא אינו ריאליסטי בשום אופן: זהו אלמנט סטייליסטי, כח
אבסטרקטי בעל כאות רוחנית, הבא מחוץ לתמונה ואין לו מקור טבעי. הוא בא על מנת לצור אטמוספירה, אוירה. האור הופך את הדמויות של קרווג'ו למשכנעות יותר מן המציאות עצמה.
מ-1584, במשך 4 שנים, היה קרווג'ו שוליה בסדנת צייר לומברדי בגוני, סימונה פטראצאנו במילנו. בשנות ה90-' המוקדמות הגיע לרומא. עבודותיו המוקדמות ברומא היו דוממים ואוטופורטרטים קטנים. מ1590- עבד למען הקרדינל דל- מונטה, למענו צייר נושאי ז'אנר. רבים מציורים אלה הם תמונות נערים (ראה למשל תמונות 9,5,4,3,) ובעלי אופי סיפורי: לכולם נלווית אווירת פיתוי ארוטית, המעידה כנראה, על נטיותיו ההומוסכסואליות של האומן. בתקופה זו צייר גם ציורי הווי המתארים קטעים מבוימים מחיי שולי החברה ברומא, וכן ציורי טבע דומם - מהראשונים בסוגם. שוב ושוב מובעת בציוריו סמפטיה רבה לאנשים עניים (למשל האכרה הענייה בתמונה Madonna d: Loreto, ראה תמונה מס' 39).
למרות הטמפרמנט החזק שלו והיותו איש אלים, אצילים רבים היו פטרוניו, והוא זכה להצלחה ולקריירה, לפחות בחלק מחייו. גשתו החדשנית של תאור הקדושים הנוצרים כבני אדם שכיחים גרמה לכך שרבים מתחו עליו בקורת, אך
הוא עצמו היה גא בציוריו שהותוו ישירות על פי התרשמותו מן הטבע.17 חייו של קרווג'ו היו חיי מאבק מתמשך: קודם כל נגד משפחתו ושנית, נגד החברה הרומאית, אך למרות כל זאת, זכה כאמור להצלחה. הוא אף השפיע על ציירים
שהגיעו לרומא בעשור הראשון של המאה ה-17; אך הם רק למדו את הטכניקה ולא המהות הפנימית שבעבודתו.
קרווג'ו נחשב "למגלה" הראליזם. בסוף המאה ה16- נוצר צורך ברפורמה באמנות, שאותה הביאו קרווג'ו וקרצ'י. עבודותיו של קרווג'ו השפיעו על אמנותם של ציירים באטליה, צרפת, פלנדריה, הולנד וספרד. עם ממשיכי דרכו
האיטלקיים, מיד לאחר מותו נמנים בליוני, אורציו, ג'נטילסקי, מנפרדי, סרצנו וקרדיולו, שתמונותיו הן שהאריכו את משך השפעתו של קרווג'ו בנפולי. ציירים רבים חיקו, כאמור, את הריאליזם שלו מבלי לרדת לעומקם של ההיבטים
הרוחניים יותר של אמנותו. אמנים מחוץ לאטליה שהושפעו מקרווג'ו הם הורנט הורסט וטרברוכן - יצרו גרסה תקיפה ונמרצת של נוסח קרווג'ו הצעיר. ציירים אלו ואחרים, שהושפעו מקרווג'ו ולא יצרו אסכולה משלהם, אך אמצו את סגנונו
של קרווג'ו נקראו "קרווגיסטים". נראה כי מי שהגדיל לחקות את סגנונו היה ז'ורז' דה לה טור הצרפתי.(ראה תמונה מס' 14).
בשנת 1606 נאלץ קרווג'ו לברוח מרומא, לאחר שהרג בדו-קרב, עקב ריב על משחק-כדור את Ranuccio Tomassoni מטרי ומאז ועד יום מותו לא ישב במקום אחד, אלא נדד סביב נפולי, סיציליה ומלטה, וכל אותה עת נקלע לסכסוכים ולקטטות בשל מזגו הסוער. אך דווקא בשנים אלו נוצרו מיטב יצירותיו וחל שינוי דרמטי באפקט האור-צל שלו. בעת שהייתו במלטה-אליה ברח ב1607- זכה הצייר לעדנה. הוא קיבל תואר אביר כבוד ממסדר יוחנן הקדוש והיה לאדם מפורסם ומכובד, אך שנה אחר כך תקף קרווג'ו שופט - נכלא, נמלט מכלאו וברח לסיציליה. ב-1609 שב לנפולי, שם נפצע פצעים אנושים ופניו הושחתו, כנראה כפעולת נקם של אויביו הרבים. הוא מת ממלכיה ב-1610 והוא בן 38 שנים בלבד.
יצירותיו האחרונות הן קומפוזיציות דתיות גדולות מעט ממידת אדם, אפלות וקודרות. יש בהן שימוש במעוט צבעים ובפרטים.
התקופה של אחר רצח טומסוני ועד מותו נחשבת לתקופה הכי פוריה וקריאטיבית ביצירתו האמנותית: "הצלבתו של סן פטר", "התנצרותו של סן פול" (ראה תמונה מס' 28), "מות הבתולה" (ראה תמונה מס' 42) ועוד.
בהשוואה ליצירותיו המוקדמות יצירות אלו נראות כאילו צוירו על ידי צייר בא- בימים המהרהר במותו קרוב.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. רקע התקופה בא פעל קרווג'ו וניתוח תמונות
3. סכום
4. רשימת תמונות
הערות
ביבליוגרפיה

מקורות:

Askew, P., Caravaggio's Death of the Virgin, Princeton, 1990.
Berenson, B., Caravaggio - His Incongruity and his Fame, New York, 1953.
De la Croix, H., R.G. Tansey, D. Kirkpatrick, Art Through the Ages, Orlando, 1991.
Earls, I., Ranaissance Art, A Topical Dictionary, New York, 1987.
Friedlander, W., Caravaggio Studies, New Jersey, 1955.
Gash, J., Caravaggio, London, 1980.
Hall, J., Dictionary of Subjects and Symbols in Art, New York, 1979.
Kitson, M., Caravaggio, London, 1989.
Moir, A., Caravaggio, London, 1989.
Rogelio Buendia, J., A Basic Guide to the Prado, Madrid, 1992.
Venturi, L., "Realism and the First Classical and Baroque Trends" In Huyghe, R., (ed) Larousse Encyclopedia of Renaissance and Baroque Art, London, 1958, pp. 219-221.
BHA - Bibliography of the History of Art, The J. Paul Getty Trust.
The Getty Art History Information Pro Ram Santa Monica, California USA, 1993.
ברס, צ., ,קונטרה רפורמציה", אנציקלופדיה עברית, בעריכת פרופ' י.
פראוור, כרך 29, ירושלים, תשל"ז, עמ' 404-403.
פזנר מלכין, פ., מלכין יץ, לקסיקון האמנויות, רמת-גן, 1975.
רונן, א., "קרווג'ו מיכלאנגלו מריזי דה", אנציקלופדיה עברית, בעריכת פרופ' י. פראוור, כרך 30, ירושלים, תשל"ח, עמ' 86-85.
רונן, א., א. רחום, (עורכים בעברית), אנציקלופדיה לאמנויות הציור והפסול, ירושלים, 1984, כרכים א, ב.

תגים:

תקופת · הברוק · בארוק

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התפתחות האור והצל ביצירתו של קרווג'ו", סמינריון אודות "התפתחות האור והצל ביצירתו של קרווג'ו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.