היישום אינו מחובר לאינטרנט

התייחסות האדם לעצמו ולזולתו בכתביו של סרטר

עבודה מס' 040485

מחיר: 337.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהות האקזיסטנציאליזם, הספרות של סרטר,מקורות ההשפעה שלו, הקיומיות לפי סרטר, האדם ודעותיהם של אחרים על סרטר.

8,918 מילים ,13 מקורות

תקציר העבודה:

עבודה זאת גורסת כי הפילוסופיה של כל ההוגים הקיומיים, לא רק יכולה להיות רלוונטית לחיים אלא אף חייבת להיות כזאת. היא יכולה, שכן החיים רלוונטיים במאוד בפילוסופיה וחייבת לפי שזה תפקידה הסגולי. ואין לשכוח לרגע שהפילוסופיה היא אמנם משרתו הרוחנית של הממשי. אך גם שפחתו המסורה".
סרטר הוא נציגה המובהק של גישה זו במאה ה-20, אין הוא מחפש את הנשגב והנאצל מכיון שהם שם באיזה שהוא מרחב טרנדנצנטי. הוא מתעניין בכאן ובעכשיו. בראש מעייניו עומד האדם בתור שכזה. ואין הוא מנסה לתקן אותו ולהציב בפניו יעדים שלא בהכרח הם מציאותיים מכוחה של אותה ריאליה, הרי שהאדם חייב לדעת לא רק את מעלותיו אלא גם את מגרעותיו ומכיון שכל האחרים הם בני אדם כמוהו הוא חייב לדעת גם את מגרעותיהם ואת מעלותיהם. הוא חייב להכיר גם במגבלותיהם ברצונותיהם ובתודעותיהם וכך הוא יוכל לפעול בהרמוניה עם כולם וכולם יפעלו בהרמוניה יחד אתו.
זהו בסיס ההומניזם במשנה האקזיסטנציאלית לשיטתו של סרטר. בסיס חשיבתו של הפרט הוא האני האישי הפרטי שלו - אגואיזם. מבקריו השונים של סרטר מצאו לא מעט מוקשים בשיטתו. מוקש אחד הוא גבול האגואיזם, מהו הגבול שעד אליו האדם פועל בשביל עצמו וממנו הוא משתף פעולה עם אחרים. סרטר לא נותן על כך את הדעת.
מוקש אחר הוא העכשוויות נטולת הערכים שסרטר כה מצדד בה. הריאליזם שסרטר כה חותר אליו, איננו. לבני אדם יש כן מטרות, יש כן ערכים ולאלה חשיבות אקזיסטנציאלית רבה מאד. בזכותם של אלה אנשים ממצבים את עצמם ביחס לחברה בה הם פועלים וביחס לעתיד רצוי. זהו אותו דבר מה שבשבילו הם יהיו מוכנים אפילו להקריב את עצמם בכדי שיקיריהם יזכו באותה איכות חיים שנראה להם כי היא הרצויה.
מוקש מוסג אחר הוא המוקש הראקציוני. הצגת האני בדרך השלילה - אין כאן שום אפשרות להציג מצבי ביניים שונים והרי אלה הם ממהותה של הריאליה והם שבונית את מורכבותה של כלל הפעילות האנושית. ברגע שכולם יצמצמו את עצמם בכדי להגיע לאני האמיתי הם יגלו שהם אני זעיר ביותר ומנטלית הם יהיו מרוחקים אחד ממשנהו והחברה תתפרק.
בנוסף לכך קיים גם המוקש או הכשל הרפלקטיבי. מעצם המחשבה שהפרט מניח שלאחרים יש תודעה כמו לו הוא עלול להגיע למצב שכולם חושבים כמוהו או חלקית כמוהו ועלולים להיווצר כשלי תקשורת לאחר שיתברר שישנם וריאנטים חשיבתיים לא מעטים.
בבסיס פעולתו של סרטר עומד אמנם האדם, אך באורח חשיבותו המעמיד את הפרגמטיזם הצרוף על בסיס ההווה בלבד, עלולה הגישה האקזיסטנציאלית הסרטרית להוביל לא להומניזם ולשיתוף פעולה כלל אנושי, אלא לחברה אטומרית.

מקורות:

סולה מיז - מבוא לפילוסופיה הוצאת קרית ספר, 1974
ברוקנר מנחם - ז'ן פול סרטר: דרכי החירות, אוניברסיטה משודרת, הוצאת משרד הביטחון 1992
בן עמי שרפטיין - פילוסופים כבני אדם - זמורה ביתן 1984
סרטר - "האקזיסטנציאליזם הוא הומניזם" הוצאת כרמל 1988
אלגום דניאל - פרקים בתולדות הפסיכולוגיה. אוניברסיטה משודרת הוצאת משרד הביטחון, 1991
סרטר - הטרנצנדנציה של האני בתוך: מבחר כתבים, ספריית הפועלים, 1972
סרטר - הדיור חסר זכויות היתר: לפי ז'ד מתוך מבחר כתבים כרך ב' הוצאת ספריית הפועלים
סרטר - החיפוש אחר המוחלט בספר ארבע מאמרים הוצאת ספריית הפועלים 1984
Ian Craib - Existentialism and Socialogy, a study of Jean Paul Sartre, Cambridge University Press, 1981 p.16.
Marry Narnnoch - The Philosophy of Sartre Hutchinson University Liberary London, 1965, p.63.
גולומב יעקב - מבוא לפילוסופיות הקיום אקזיסטנציאליזם, אוניברסיטה משודרת, משרד הביטחון 1990

תגים:

ספרות · וורנוק · הומניזם · מרי · סולה · גולומב · קראייב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התייחסות האדם לעצמו ולזולתו בכתביו של סרטר", סמינריון אודות "התייחסות האדם לעצמו ולזולתו בכתביו של סרטר" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.